Fithall magazín

Štvrtok 21.11.2019 meniny má Elvíra

Zdravý životný štýl

Ako predísť detskej obezite

Ako predísť detskej obezite



Obezita sa bohužiaľ sa netýka len dospelých, ale stále viac pribúda i tučných detí. Nadmernou hmotnosťou u nás trpí každé piate dieťa vo veku 6 až 12 rokov. Celkom 10% detí má nadváhu a ďalších 10% je obéznych. Bohužiaľ až 80% detí potom bojuje s nadváhou aj v dospelosti.
 
Rýchle občerstvenie - trend doby

 Najväčším a najčastejším problémom sú zlé stravovacie návyky, ktorých dôsledkom je nepomer medzi príjmom a výdajom energie. Nešvárom je tiež stravovanie v centrách rýchleho občerstvenia alebo nákup desiat v školských bufetoch a automatoch, kde sa prevažne ponúkajú žemle s trvanlivou salámou, vajíčkom a majonézou, sušienky, rad sladkostí a biele pečivo. A ak sa na pultoch objavia ovocie a zelenina, máloktoré dieťa im dá prednosť pred plnenou šiškou. Na pitie býva väčšinou kola a ďalšie sladené limonády.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako udržať dieťatu správnu váhu

Čo servírovať v zime deťom na tanier

Zdravie schované pod škrupinou

 
Nepravidelný režim
Ďalším problémom je nepravidelnosť. Ráno sa dieťa nestihne naraňajkovať a miesto desiaty dostane peniaze, ktoré minie na čokoládu. Celý poldeň je potom hladné a po návrate domov zje, na čo príde. Takéto napratanie časom privodí nadbytok rýchlej energie, ktorú nie je kam dať a tá sa začne ukladať. Problém je na svete a k nadváhe nakročené.
 
Školské jedálne
Ak je školské stravovanie kvalitné, môže deťom pomáhať odstraňovať niektoré nevhodné stravovacie návyky. V ponuke školských jedální však stále panujú značné rozdiely. Niekde môžete nájsť ponuku z troch jedál, z ktorých všetky zodpovedajú pravidlám zdravého stravovania a jedno je dokonca vegetariánske, inde bohužiaľ stále ponúkajú ťažké jedlá, pretože tento typ výživy je zreteľne lacnejší. Deti tak majú nadmerný príjem tukov, ktoré by nemali tvoriť viac ako 30% denného energetického príjmu. Problematické je najmä zloženie, najmä nízky príjem rastlinných tukov a olejov. Rodičia ale môžu byť v týchto prípadoch nápomocní a sledovať, čo mal ich potomok na obed a podľa toho prispôsobiť večeru. Strava vo večerných hodinách by mala byť ľahko stráviteľná, aby organizmus dokázal prijatú energiu spracovať, než ide dieťa spať.
 
Životný štýl rodiny

Životný štýl rodiny ovplyvňuje detskú životosprávu a tvorbu správnych návykov. Deti vzory z rodiny prirodzene preberajú a odnášajú si ich do svojho života. Výskum o spôsobe trávenia voľného času slovenských rodín, ktorý uskutočnila agentúra Stem / Mark ukázal, že rodičia radi svoj čas venujú počas víkendov rodine. Ale keď došlo na výber aktivít, celých 47% víkendov v roku ľudia trávia sledovaním televízie, filmov na DVD, alebo nakupujú. Len 52% respondentov chodí aspoň raz mesačne do prírody. Problém sa násobí, ak si rodina pri televízii rada zamaškrtí na zemiačikoch, čokoláde a iných maškrtách. Deti tiež častejšie cestujú autom a prirodzeného pohybu majú oveľa menej.
 
Dedičnosť
Nezanedbateľným faktorom je tiež dedičnosť. Ak je aspoň jeden rodič obézny, zvyšuje sa pravdepodobnosť, že dieťa bude tiež trpieť nadváhou. Nielen pre onú dedičnú dispozícii, ale bohužiaľ práve pre preberanie nevhodných návykov a väčšinou pasívne formy trávenia voľného času bez pravidelných športových aktivít. Samotná nadmerná hmotnosť totiž ešte nemusí znamenať obezitu. Pre posúdenie je dôležitý podiel tuku, ochabnutosť svalstva a ďalšie faktory.
 
Recept k štíhlej postave je len jeden - pravidelný pohyb a zdravé jedlo! Dôležité je naučiť dieťa zásady správnej životosprávy, aby si udržalo optimálnu telesnú hmotnosť aj v budúcnosti. Malo by mať vyvážený pohyb a vyváženú stravu rozdelenú do šiestich jedál počas dňa.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Zdravý životný štýl Sľúbte si, že v novom roku budete raňajkovať
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde