Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Jedlo a výživa

Na čo si dať pozor na etiketách potravín

Na čo si dať pozor na etiketách potravín



V minulosti to bolo s výberom potravín relatívne jednoduché. Bolo ich celkom málo a ľudia dobre vedeli, čo ktorá obsahuje, ako vznikla a odkiaľ pochádza. Dnes je dostať takmer nekonečné množstvo druhov jogurtov, syrov, salám, cukroviniek i nápojov, ale taká sloboda voľby potom nakupovanie často komplikuje. Väčšina balených produktov má dnes už etiketu so zložením, ktorá môže s výberom pomôcť, ale je dôležité vedieť, na aké informácie sa zamerať.

Prvým údajom, ktorý si všímajte, je dátum spotreby. V prípade, že na výrobku tento dátum chýba, vôbec ho nekupujte. Občas nás tiež médiá varujú, že niektoré reťazce dátumu spotreby prelepujú, aby svoje expirované tovary predali. Skontrolujte, či nie je obal poškodený a zoberte si balenie zo zadnej časti regálu, kam sa zvyčajne dopĺňajú tie čerstvejšie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo

Zostavte si svoj jedálniček

Čo jesť pred a po cvičení

 

Nenechajte sa zlákať krásne vyzerajúcimi, pestrými obalmi s výraznými nápismi o obsahu tukov a cukrov alebo neprítomnosti farbív a konzervantov. Radšej výrobok otočte a jeho skutočné zloženie dôkladne preštudujte. Zloženie produktu musí byť na obale uvedené po slovensky a zároveň by ste mali rozumieť všetkým pojmom, ktoré sa v ňom vyskytujú. Ak takmer nedokážete názvy prísad vysloviť, je to jasný signál pre vrátenie tovaru do regálu. Všeobecne platí, že čím menej zložiek potravina obsahuje, tým je zdravšia. Jogurt by skrátka mal byť zložený z mlieka, mliečnej bielkoviny a jogurtovej kultúry, ale rozhodne nie zo škrobu, želatíny, farbív, stabilizátorov, konzervantov alebo umelých sladidiel. U mnohých potravín sa ďalším prímesiam bohužiaľ nevyhneme, preto je dobré poznať aspoň niektoré, ktoré sa v nich môžu objaviť.



Pod písmenom "E" sa na obaloch potravín ukrývajú farbivá, konzervanty, emulgátory a prídavné látky, ktoré nemusia byť vždy zlé. Napríklad veľmi dôležitý vitamín C, inak tiež zvaný kyselina L-askorbová, sa označuje ako E 300. Ďalej antioxidanty - tokoferoly, ktoré sú zdraviu prospešné, nesú označenie E 307, 308 a 309. Naopak môžete tiež v mnohých potravinách nájsť nebezpečné jedy, ako je často používaná kyselina karmínová (košenila) - E 120, ktorá je veľmi škodlivá a môže spôsobovať alergie, alebo glutaman sodný - E 621, často používaný pre svoju výraznú a návykovú chuť. Na internete nájdete ich kompletný zoznam.

Posledný údaj, ktorým sa zaoberajte, je energetická hodnota a obsah jednotlivých živín vo výrobku. Ak chcete chudnúť, vyvarujte sa tým, ktoré majú vysoký obsah tuku a cukru, ale určite nekupujte potraviny light alebo s umelými sladidlami, tými svoj organizmus akurát zmätiete. Vyberajte si jogurty, ktoré obsahujú okolo 3% tuku, syry s obsahom tuku v sušine do 30%, pečivo, ktoré je upečené z celozrnnej múky, ale aj mäsové výrobky s naozaj vysokým podielom mäsa. Alergici by si potom mali tiež všímať upozornenia o možnej prítomnosti alergénov v potravinách.

Spočiatku môže byť dôkladné čítanie etikiet na potravinových otravné, ale uvidíte, že časom sa stane bežnou rutinou a Vaše telo vám za toto úsilie poďakuje.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Zdravý životný štýl Ako na jarnú únavu?