Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Zdravý životný štýl

Chudnutie sa začína v hlave

Chudnutie sa začína v hlave



Vplyv psychiky na chudnutie sa u jednotlivých ľudí líši. U niektorých je jej účinok úplne zásadný, iní majú problém znížiť váhu napríklad z dôvodu porúch metabolizmu. Najdôležitejšie je poznať psychický mechanizmus, ktorý práve vám spôsobuje pri znižovaní váhy problém, zamerať sa nň a pokúsiť sa ho napraviť.
 
Prečo a kedy začať chudnúť?
Najprv si uvedomte, prečo chcete schudnúť a prečo sa do toho púšťate práve teraz. Niektorí ľudia chudnú kvôli zlepšeniu zdravotného stavu, iní z estetických či spoločenských dôvodov. Vopred sa tiež zamyslite nad všetkými pozitívnymi i negatívnymi stránkami chudnutia. Redukcia váhy býva sprevádzaná poklesmi motivácie, nepriaznivým prijatím okolia a ďalšími prekážkami, na ktoré je potrebné sa pripraviť, alebo si ich aspoň uvedomiť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chcete schudnút? Pite!

Zásady zdravého domáceho stravovania

Prospieva čokoláda zdraviu?

 
Ktoré obdobie je pre chudnutie najpriaznivejšie?

Nie je vhodné začínať s redukciou kilogramov v období stresov v práci či v súkromnom živote, v priebehu choroby alebo po rozchode s partnerom. Človek potrebuje silu na boj s prebytočnými kilogramami a tej sa mu vplyvom týchto životných situácií nemusí dostávať. Chudnutie je preto najlepšie načasovať na obdobie, kedy je človek relatívne v pokoji a v pohode.
 
Muži verzus ženy
"S chudnutím mávajú väčší problém ženy. Muži si s nadváhou väčšinou ťažkú hlavu nerobia. Keď však príde na realizáciu, majú obe pohlavia veľké problémy svoju váhu redukovať, "vysvetľuje psychológ PhDr. Mgr. Hieronym Klimeš, Ph.D.
 
Ako si stanoviť cieľ chudnutia?
Aby bolo chudnutie úspešné a psychicky i fyzicky zvládnuteľné, je nutné si stanoviť reálny cieľ. Ten maximálne tvorí 0,5-1 kg týždenne (u zdravých jedincov). Cieľ by si mali chudnúci stanoviť na niekoľko týždňov či mesiacov vopred a čo najskôr ho začať plniť. Ak by úbytok na váhe bol stanovený nereálne, je chudnutie vopred odkázané na neúspech. Ten si väčšina chudnúcich vztiahne k sebe a môže tak dôjsť k pocitom viny a rozladenosti, nehľadiac na možný vznik jo-jo efektu.
 
Ako sa správať k jedlu?
Mnohí ľudia majú nevyvážený vzťah k jedlu. Ten sa prejavuje napríklad tendenciou k prejedaniu sa, extrémne rýchlou konzumáciou jedla alebo kompenzáciou stresu jedlom. PhDr. Klimeš v týchto prípadoch odporúča: "Nložiť si na tanier iba primeranú porciu, tú zjesť a nepridávať si. Rýchli jedáci by mali skúsiť spomaliť tempo napríklad rozdelením stravy na malé kúsky, či stravovaním pomocou čínskych paličiek. "Ďalej je potrebné zamedziť bezmyšlienkovitému jedeniu. Najlepšie tak, že sa človek bude držať ďalej od jedla, aby nebolo na dosah (napríklad nemať na stole misku so sušienkami).
 
Ako si motiváciu udržať?

"Predpokladom pre udržanie motivácie nielen k chudnutiu sú tri jednoduché zásady. Chudnúci by si mali klásť reálne ciele, nepúšťať sa do redukcie váhy amatérsky a zbrklo a zároveň spoznať, ako ich organizmus a psychika reagujú na jedlo, "vysvetľuje PhDr. Klimeš. Jedlo poskytuje človeku potešenie, ktoré je potrebné v čase diéty niečím nahradiť. Napríklad ženy poteší návšteva kozmetiky, kaderníčky alebo divadelného predstavenia.
 
Aký vplyv má postupné chudnutie na ľudskú psychiku?
Ak človek chudne pomalšie a pozvoľna, t.j. jeho chudnutie je zamerané na celkovú zmenu životného štýlu, reakcie spojené s drastickými diétami sa mu skôr vyhnú. Naopak u postupne chudnúcich ľudí bol dokázaný výrazný ústup úzkosti, nárast sebadôvery a sebavedomia.

 

Zdroj: Ži zdravo.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Starostlivosť o seba Desatoro, ako si udržať mladistvú pleť
Cvičenia a trendy Nestačí iba začať cvičiť
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?