Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni

Čo by nemalo chýbať v správnej kuchyni



 

Pravidelné domáce stravovanie by malo byť neoddeliteľnou súčasťou vášho života. Ak vám záleží na vašom dobrom zdravotnom stave aj zdraví vašej rodiny, potom je nutné, aby ste nad jedlom začali naozaj premýšľať a aspoň občas si pripravili jedlo doma.
 
Suroviny, ktoré by vo vašej kuchyni nemali chýbať:

 
Zelenina
Zelenina je výborným základom domáceho stravovania predovšetkým vďaka svojmu nízkemu obsahu energie. Dbajte na to, aby bola pri ruke vždy, keď sa varí. Zeleninou môžete zahusťovať pokrmy, pripravovať z nej polievky, nátierky alebo ňou farebne spestriť tanier. Z hlavných živín sú v nej najviac zastúpené sacharidy. Obsah bielkovín a tukov je až na výnimky minimálny. Zelenina obsahuje aj celý rad dôležitých minerálnych látok, vitamínov a ďalších látok s antioxidačným účinkom. Odporúča sa zjesť cca 500 g zeleniny denne.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zásady zdravého domáceho stravovania

Chcete schudnút? Pite!

Jedlo ako droga

 

Ovocie
Ovocie je rovnako ako zelenina výborným zdrojom vlákniny, vitamínov, minerálnych látok a ochranných látok s antioxidačným účinkom. Z hlavných živín sú v ňom najviac zastúpené sacharidy, ktorých obsah kolíše v závislosti od druhu a stupňa zrelosti plodu. Kvôli vyššiemu obsahu sacharidov má ovocie viac energie ako zelenina. Preto by pomer konzumovanej zeleniny a ovocia mal byť aspoň 2:1. Denne treba zjesť 250-300 g ovocia.
 
Mlieko a mliečne výrobky
Mliečne výrobky sú bohaté na bielkoviny, vápnik, vitamín D, železo a jód. Mlieko má ideálny pomer vápnika, fosfátov a horčíka, čo je nevyhnutné pre správny vývoj kostry. Preto by malo byť zaraďované predovšetkým do domáceho jedálnička detí. Veľmi vhodné pre deti i dospelých sú kyslomliečne výrobky, ktoré sú dobre stráviteľné a napomáhajú vstrebávaniu vápnika a železa.
 
Strukoviny
Strukoviny sú výborným zdrojom bielkovín, komplexných sacharidov a vlákniny. Okrem sójových bôbov majú málo tuku a neobsahujú cholesterol. Poskytujú množstvo vitamínov (najmä vitamín A, vitamín B1) a minerálnych látok (vápnik, železo, fosfor). Strukoviny výrazne zasýtia, preto ich nezabudnite pravidelne zaraďovať do domácej kuchyne.
 
Mäso a ryby
Mäso je významným zdrojom bielkovín živočíšneho pôvodu, tuku, vitamínov a minerálnych látok. Vo vyváženom jedálničku by chudé mäso určite nemalo chýbať. Určitou nevýhodou niektorých druhov mäsa však môže byť vysoký podiel nasýtených, teda "nezdravých" tukov, napríklad tučný bôčik obsahuje 47 g tuku v 100 g kdežto chudé bravčové stehno obsahuje v 100 g iba 14 g tuku. Dobrou voľbou z hľadiska obsahu tuku je napríklad kuracie mäso, divina a z menej obvyklých druhov mäso klokanie a pštrosie. Množstvo tuku môžete znížiť tým, že odstránite jeho viditeľné časti pred úpravou mäsa. Veľmi cenné je aj rybie mäso, pretože obsahuje nenasýtené mastné kyseliny radu omega-3. Zaraďujte ho do jedálnička aspoň trikrát týždenne. Údeniny sú síce obľúbené, ale z hľadiska správnej výživy úplne nevhodné. Obsahujú veľké množstvo tuku, cholesterolu, soli a konzervačných látok.
 
Bylinky
Bylinky sú príjemným spestrením domácich pokrmov. Obsahujú veľké množstvo cenných vitamínov a minerálov. Energetická hodnota väčšiny druhov korenia je vzhľadom k používanému množstvu veľmi nízka. Pre výraznú chuť pridávajte bylinky ako je bazalka, rozmarín alebo ligurček do pokrmu dvakrát - raz počas varenia a druhýkrát krátko pred podávaním.
 
Suroviny, ktorým by ste sa mali vyhnúť:
 
Cukor a sladkosti
Sladkosti sú pre svoju sladkú chuť značne obľúbené, ale z výživového hľadiska predstavujú len zdroj "prázdnej" energie. Veľkou mierou prispievajú ku vzniku obezity a zubného kazu. Zvlášť nevhodná je kombinácia cukru a tuku, ktorá sa často vyskytuje v domácom pečive. Ak sa bez sladkostí nezaobídete, je vhodné vyberať si kvalitnú čokoládu s vysokým percentom kakaa, tvarohové dezerty alebo ovocie. Pozor na sladké nápoje, limonády a zaváraniny.

Zdroj: Projekt Ži zdravo


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Zdravie schované pod škrupinou
Jedlo a výživa Polievky, ktoré liečia
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania