Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Zdravý životný štýl

Ako sa zbaviť diétneho mozgu? 10 tipov, ako na to!

Ako sa zbaviť diétneho mozgu? 10 tipov, ako na to!



Idete v autobuse a slečna vedľa vás chrúme tatranku. 260 kalórií. K tomu upíja ľadový čaj. Pol litra, 100 kalórií. To je dohromady toľko, koľko vy zjete na obed. Vari jej nevadí, že nebude chudnúť? Nevadí. Nemá totiž diétny mozog.

Idete na oslavu a premýšľate, čo sa asi objaví na rautovom stole. Aká bude torta? Môžete si dať? Zvládnete si dať len jeden kúsok? Budú rezne? Koľko asi budete ráno po párty vážiť? A čo všetok ten alkohol? Viete, o čom premýšľajú druhí? O tom, čo si vziať na seba, na čom si pochutnajú, ako sa zabavia. Prečo? Pretože nemajú diétny mozog.

Pokiaľ váš život, každodenné udalosti aj samú seba hodnotíte cez filter hmotnosti, chudnutia, naberania jedla a prijatých a spálených kalórií, máte bezpochyby diétny mozog, čiže neustále psychické nastavenie na túžbu schudnúť (či už s akýmkoľvek výsledkom).

 

Začnite konečne žiť bez strachu o svoju hmotnosť. Svoj život prežite, neprechudnite sa ním. Tu je niekoľko tipov, ako na to:

1. Obmedzovanie "zakázaných" potravín - nejete čokoládu, pretože je tak strašne kalorická a priberá sa po nej. Keď už si ju dáte, je všetko stratené. Cítite sa previnilo, zlyhávate. Ani si ju neužijete, pretože viete, aké to bude mať následky. Katastrofické. Stop! Neexistuje žiadna zakázaná potravina, existuje len nevhodná miera jej konzumácie. Pokojne si dajte donut, len si ich nedávajte päť. Jedzte vo fast foode, ale naozaj nemusíte zjesť celé menu aj s pokladničným bločkom.

2. Holdovanie "zdravým" potravinám - máte strašnú chuť na nanuk Míšu v čokoládovej poleve, ale ten je predsa nezdravý a nediétny, tak si radšej dáte raw tyčinku. Viete, že spoločne s ňou do seba dostanete tiež 2x viac kalórií? Nie je totiž všetko zlato, čo sa blyští a nie všetky zdravé potraviny sú diétne a naopak!

3. Pohyb - idete behať, pretože máte pocit, že musíte. Naozaj tak milujete behanie a cvičenie, alebo je to len akási neurotická potreba hýbať sa kvôli kompenzácií kalorického príjmu? Hýbte sa, aj keď nebude jedálniček podľa Vašich predstáv. Hýbte sa, pretože Vás to baví, pretože chcete, a pretože môžete, nie kvôli chudnutiu.

4. Bludný kruh - zjedli ste niečo "zakázané", tak sa dneska dorazíte všetkým tým, čo si normálne odopierate a zajtra začnete nanovo s tvrdým režimom. Takto presne vyzerá cesta do pekiel, cesta k pocitom zlyhania a frustrácie, končiaca až u porúch príjmu potravy. Uvedomte si, že nemusíte držať žiadnu diétu, len potrebujete nájsť v jedle rovnováhu a tento spôsob uvažovania k nej určite nevedie.

5. Prirodzená reštrikcia
- normálne jesť neznamená podľahnúť všetkým impulzom. Je bežné, že človek dostane na niečo chuť, ale potom by malo nasledovať zhodnotenie toho, či si danú potravinu môžem a chcem dať alebo nie. Vypočuť každovečerný impulz zjesť tabuľku čokolády alebo vedierko zmrzliny nie je cestou k spokojnosti. Dajte si niečo dobré - občas a trochu. Nie denne a v gigantickom množstve.

6. Prirodzené potešenie - jedlo je potešenie, tak sa potešte. Na oslave si doprajte kus torty, ale neberte to ako povolenie k neriadenému prejedaniu. Keď niekam idete, zjedzte bagetu z benzínky, ale nekŕmte sa nimi denne. Keď vám kolegyňa ponúkne sušienku, neodmietajte, ale jedna bude určite stačiť.

7. WordPlay
- prestaňte o sebe a o jedle premýšľať v nepekných pojmoch. Jedlom určite nehrešíme, vynechaným tréningom sme sa nijako neprevinili, nie sme tuční ako prasiatka a ani nie sme slabosi, či bez vôle len kvôli záhadnému zmiznutiu buchty z pekáča.

8. Myšlienky sú myšlienky - keď vás napadne myšlienka, že niečo nesmiete jesť, že sa chcete prejesť, že nie je možné jedlu odolať, že nikdy nebudete mať svoju ideálnu váhu a podobne, uvedomte si, že myšlienky sú len myšlienky, udalosti v mysli, procesy v našej hlave. Nemajú schopnosť veštiť budúcnosť a nemusia mať pravdu. Premýšľajte o nich kriticky a rozhodnite sa, či sú pravdivé a užitočné. Rozhodujte sa rozumom, nie emóciami (diétnym mozgom).

9. Nezneužívajte príležitosti - dovolenka all inclusive. To ale neznamená automaticky 5 kíl navyše! Pobyt na horách. To ale automaticky neznamená honbu po vrcholkoch za spálenými kalóriami a pevnejšími stehnami. Príležitosti, ktoré sa vo vašom živote objavia, alebo tie, ktoré si sami vytvoríte, sú príležitosťami získať nové zážitky a skúsenosti, nie príležitosti intenzívnejšie riešiť svoju hmotnosť!

10. Preberte zodpovednosť - vaše telo je vaše. Iné mať nikdy nebudete. To, čím sa kŕmite aj to, ako sa hýbete, je úplne vo vašej kompetencii. Nehľadajte výhovorky (musím sa stravovať po krčmách, nemám čas, musím denne ubehnúť 10 kilometrov, nemôžem za to) - vaše telo je vaša zodpovednosť. Nie ste dieťa, tak sa konečne naučte jesť ako dospelý rozumný človek.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl 6 signálov, že vaša diéta je k ničomu
Zdravý životný štýl Čo robiť? Moje dieťa je obézne!
Zdravý životný štýl Obľúbená diéta môže ohroziť zdravie vašich orgánov