Fithall magazín

Štvrtok 18.10.2018 meniny má Lukáš

Zdravý životný štýl

10 návykov, ktoré spomaľujú chudnutie

10 návykov, ktoré spomaľujú chudnutie



Ak sa snažíte odhodiť nadbytočnú záťaž v podobe tukových buniek v podkoží, pravdepodobne sa snažíte odľahčiť jedálniček a pridať do svojho rozvrhu viac pohybu. Chudnutie nie je úplne jednoduché, pretože vyžaduje na jednej strane obmedzovanie sa a odolávanie lákadlám a na strane druhej energiu aj čas na cvičenie.

 

Keď už sa teda rozhodnete zatočiť s nechcenými kilogramami, uistite sa, že sa vyhnete týmto návykom, ktoré vaše snaženie značne spomalia:

1. Vysoký kalorický príjem - možno, že ste vylúčili z jedálnička všetky tučné, vyprážané, presladené aj priemyselne spracované potraviny a jete "zdravo" - to však neznamená, že sa stravujete diétne! Pre chudnutie musí byť energetický príjem nižší, ako výdaj.

2. Nízky kalorický príjem - extrémnym znižovaním príjmu živín si v znižovaní hmotnosti tiež zrovna nepomôžete. Organizmus vyhlási poplachový stav, začne živinami i tukovými zásobami šetriť a spomalí metabolizmus. Ak ste zvyknutí redukovať svoju hmotnosť radikálnym obmedzením jedla, narobíte viac škody, ako úžitku.

3. Dochucovanie
- trocha kečupu, tatárky, lyžička olivového oleja, kúsok masla, kvapka medu, cukor do kávy - troška tohto a štipka tam toho predsa nemôže uškodiť? Omyl! Prostredníctvom dochucovadiel do seba môžete dostať až stovky zbytočných kalórií. Zvykajte si na jemnejšie chute a chudnutie pôjde ľahšie.

4. Vynechávanie príloh
- nekompromisné vylúčenie sacharidov z jedálnička vedie k procesu tzv. glukoneogenézy, kedy sa, zjednodušene povedané, cukor tvorí z bielkovín. Tento proces je pre telo veľmi náročný, takže môže dôjsť k stavom veľkej únavy, poklesu výkonnosti, padaniu vlasov, lámaniu nechtov aj zhoršeniu pozornosti a pamäti. Sacharidy nie sú zlo, sú zdroj energie, vďaka ktorému môžeme žiť, pracovať i športovať.

5. Preceňovanie výdaja
- ak ste zvyknutí dať si po kruhovom tréningu s kamarátkami v neďalekej cukrárni latté a veterník, síce doplníte do svalov a pečene chýbajúci glykogén a pochutnáte si, ale nemôžete očakávať také výsledky, ako keby ste siahli po banáne a srvátkovom proteíne.

6. Hľadanie skratiek - na doplnky stravy a prípravky na chudnutie nespoliehajte. Samy o sebe nikdy nefungujú - nehľadajte rýchle a zázračné riešenia, pretože také neexistujú. Vykašlite sa na googlovanie článkov o detoxikácii, prekyslení organizmu, lepku či laktóze - namiesto toho radšej obujte tenisky a choďte sa prebehnúť.

7. Ponocovanie - nedostatok spánku rozhodí vaše hormóny, budete mať väčší hlad i chute, budete unavení a zhadzovanie kilogramov sa dosť skomplikuje. Buďte disciplinovaní a zbavte sa zlozvyku len tak ponocovať či do noci sedieť pri televízii alebo pred monitorom počítača.

8. Popíjanie - pohár vína večer pri filme, jedno pivo na záhradke, Aperol s priateľmi. Veľmi rozumné pitie alkoholu síce nemusí viesť k závislosti, ale chudnutie zabrzdí celkom zákonite. V jednom grame alkoholu nájdete 7 kcal (tuk má 9 kcal, sacharidy a bielkoviny 4 kcal), ale tiež je odbúravaný prednostne, čo znamená, že sa potom prijaté jedlo ľahšie uloží v podobe tuku - a to pri chudnutí naozaj nechceme.

9. Uzobávanie - ochutnávanie pri varení, uzobávání orieškov z misky na stole, dojedanie po deťoch. Ak ste zvyknutí toto robiť, odnaučte sa to. Nenápadným ochutnávaním a olizovaním do seba dostanete veľa nadbytočnej energie!

10. Cheat dni - chýbajú vám hranolky, čokoláda, šišky alebo vyprážané lupienky? Dajte si ich pokojne denne, ale v mikroskopickom množstve. Dni, kedy sa odtrhnete z reťaze a zjete všetko, čo ste si doteraz zakazovali, vedú iba k bolestiam žalúdka, zadržiavaniu vody, výčitkám svedomia a rozkolísaniu inzulínu (v dlhodobom horizonte môžu viesť až k inzulínovej rezistencii).

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Zdravý životný štýl Najčastejšie chyby pri chudnutí