Fithall magazín

Nedeľa 16.12.2018 meniny má Albína

Zdravý životný štýl

Máte zdravé kolená? Otestujte ich!

Máte zdravé kolená? Otestujte ich!



Kolená sú pomerne dôležité kĺby. Veď vďaka nim môžeme chodiť, behať, skákať, kľačať, alebo kopať. Bohužiaľ sa ale mnohí z nás podľa toho nesprávajú - nechávame ich zaháľať počas dlhého sedenia za počítačom alebo následne na pohovke pred televízorom, preťažujeme ich svojou nadváhou, nedoprajeme im dostatok pohybu a ak už sa náhodou hýbeme, zvyčajne nevyužívame plný rozsah ich pohybu.

Ešte donedávna sa tradovalo, že by sme nemali vykonávať hlboké drepy, aby sme kolená náhodou nepreťažili. To je samozrejme nezmysel, pretože ak by príroda nechcela, aby sme robili hlboké drepy, neumožnila by v týchto kĺboch taký rozsah pohybu.

Ako deti sme vedeli kľačať s celým chodidlom na zemi úplne všetci, bez výnimky. Táto schopnosť sa ale začala strácať s tým, že sme kľačať prestali. Pri drepoch, a to dokonca pri tých so závažím, kolená bolia nie preto, že ich robíme, ale práve preto, že ich robíme málo, vôbec, alebo zle.

Funkcia kolenných kĺbov je ovplyvnená funkciou členkov aj chodidiel, ale aj bedier a chrbta. Pokiaľ Vás teda bolia kolená, zamyslite sa, v čom môže byť pes zakopaný. Úlohu tiež hrá to, či ste náhodou neurobili nejaký nečakaný pohyb (zvyčajne rotáciu v kolene), nezmenili druh terénu pre behanie, typ obuvi alebo koleno nárazovo nepreťažili.

Pre dôkladnú diagnostiku kĺbov vyhľadajte odborné služby kvalifikovaného fyzioterapeuta, ktorý bude schopný nielen kĺby diagnostikovať, ale taktiež Vám odporučí vhodné opatrenia alebo priamo fyzioterapiu.

Pre domáce zhodnotenie kondície Vašich kolien použite tieto postupy:

1. dosadnite až na päty alebo urobte hlboký drep (nie hneď po úraze alebo operácii!). V prípade, že je ohnutie maximálne, je všetko v poriadku. Obe kolená by mali byť ohybné zhruba rovnako.

2. Postavte sa s prepnutými nohami bokom k zrkadlu. Sú nohy rovné, alebo sa kolená prelamujú dozadu? V prípade hypermobility pracujte na posilňovanie zadnej strany stehien a preťahujte sa len veľmi opatrne.

3. Ľahnite si na pevnú posteľ alebo na stôl tak, aby zadok končil pri okraji. Pritiahnite jednu nohu za koleno k sebe, čo najbližšie k hrudníku. Stehno druhej nohy by malo byť ideálne v predĺžení trupu. Zbystrite, ak je koleno druhej nohy vyššie, než triesla, ak koleno uhýba do strany, alebo ak sa v kolene tupý uhol. Tieto odchýlky svedčia pre stiahnutie svalov, ktoré s funkciou kolena úzko súvisia (bedrokyčlostehenní sval, napínač stehennej povázka, štvorhlavý sval stehna) - potom je potreba tieto svalové skupiny preťahovať a uvoľňovať.

4. Jednu nohu oprite priehlavkom napríklad o posteľ či stoličku. Urobte podrep len na stojnej nohe a sledujte, či sa koleno nevychyľuje zo svojej osi. Ak áno, príčina môže byť spôsobená nerovnomerným zaťažením svalov stehna alebo bedra, ale tiež členku či klenby chodidla.

5. Pre otestovanie stability celej nohy je možné použiť Triple hop stability test (THST). Urobte tri poskoky na jednej nohe vpred a po poslednom sa zastavte a a vydržte päť sekúnd. Noha by mala byť stabilná, bez tendencií sa preklápať na vnútornej alebo vonkajšej hrane chodidla.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl 7 tipov ako ochrániť svoje kolená
Zdravý životný štýl Kosti potrebujú minerály
Cvičenia a trendy Ako si pri športe neničiť kĺby?