Fithall magazín

Sobota 19.1.2019 meniny má Drahomíra / Mário

Zdravý životný štýl

TOP 9 najväčších zabijakov nášho zdravia

TOP 9 najväčších zabijakov nášho zdravia



Podľa definície Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) je zdravie tzv. bio - psycho - sociálna jednota. Táto jednota nám umožňuje žiť kvalitný život plný pohybu, zábavy, práce, starostlivosti o rodinu, trávenie času s priateľmi, ale aj trávenie času osamote, vo všetkej spokojnosti a pokoji.

Zdravie teda nie je len o našom tele, hoci to tak často môže vyzerať. Keď je choré telo, dostaneme diagnózu a začneme brať lieky, v lepšom prípade zmeníme životný štýl, budeme jesť zdravo a budeme sa veľa hýbať. Ochorenie duše, teda psychologické problémy, zase tak dobre uchopiteľné nie sú a narušené pole vzťahov už vôbec nie.

Pokiaľ chcete žiť kvalitný život, neorientujte sa len na fyzické zdravie, ale aj na vzťahy a na seba samých.

 

Tu je TOP 9 najväčších zabijakov nášho zdravia:

1. Extrémny jedálniček - sami dobre tušíte, aké potraviny sú pre vás zdravé (prospievajú konkrétne vášmu telu), a ktoré sú naopak nezdravé. Fóbia zo sacharidov alebo tukov či naopak nadmerné holdovanie hamburgerom, šiškám, sušienkam a údeninám zdravou formou stravovania určite nie sú. Dodržiavajte pravidlo 80/20 a budete v pohode - z 80% dodržujte čistý jedálniček a tých 20% si nechajte na občasné úlety v stravovaní. Jedzte pravidelne a neprejedajte sa.

2. Extrémne (ne) pohybová aktivita - neustále sedenie za počítačom nasledované váľaním sa na pohovke naše telá nesú veľmi ťažko. To, že sa vám hýbať nechce neznamená, že to nepotrebujete. Naopak škodí tiež prehnaná fyzická záťaž, motivovaná len pálením kalórií či prírastkami svalovej hmoty. V jedle i pohybe hľadajte rovnováhu.

3. Neschopnosť odpočívať - na masérskom lehátku myslíte na zajtrajšie pracovné povinnosti a počas prechádzky v lese premýšľate o neumytom riade a nezaplatených účtoch. Odpočinku sa zdanlivo venujete, ale hlava sa nie a nie vypnúť. Naučte sa vypínať hlavu a zistíte, že oddychovať ide aj pri upratovaní domácnosti.

4. Samota - sociálna izolácia je pre ľudský druh neprirodzená a zhubná. Vyhľadávajte vzťahy s ľuďmi, ktoré vám robia dobre, choďte do spoločnosti, udržujte priateľstvo, starajte sa o vzťahy v rodine.

5. Chýbajúci čas pre seba - najdôležitejší vzťah, ktorý máme, je vzťah so sebou samotným. Prehnaná tendencia obetovať sa pre druhých obyčajne vedie k smútku a depresívnym myšlienkam. Buďte trochu sebeckí a venujte sa sami sebe. Jedine keď sa budete dobre starať o seba, môžete byť užitoční aj pre ostatných.

6. Perfekcionizmus - túžba mať všetko dokonalé. Robiť všetko dokonale. Byť dokonalý. Ak presne toto chcete, škodíte sami sebe. Dokonalosť neexistuje, takže túžba ju dosiahnuť prirodzene vedie k pocitom frustrácie a zlyhania.

7. Výčitky svedomia - to, čo bolo, už nezmeníte. Zo svojich chýb sa môžete poučiť, ale ani najväčšia miera viny a výčitky svedomia vaše prešľapy nenapravia. Jednoducho povedané, vyčítanie si čohokoľvek zvyčajne nie je účinnou prevenciou pred ďalšími chybami.

8. Úzkostné myšlienky - čo ak sa stane niečo zlé? Čo keď? Čo bude až ...? Vytváraním katastrofických scenárov katastrofe nezabránite. Dosiahnete jedine rozvoj úzkostných či úzkostne - depresívnych symptómov. Učte sa žiť tu a teraz. Nič iné, než prítomnosť totiž nemáme. Nadmerným premýšľaním o minulosti alebo o budúcnosti sa okrádame o prítomný okamih, ktorý sa už nevráti.

9. Porovnávanie sa s druhými - nevšímajte si to, kto má na svojej záhradke trávu zelenšiu, starajte sa o tú svoju. Zmierte sa s tým, že nie ste ten najmúdrejší, najkrajší, najvtipnejší ani najbohatší človek na svete a urobte všetko pre to, aby ste jediným meradlom boli pre seba vy sami.

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Čím prospieva sex zdraviu
Poradňa Prospieva čokoláda zdraviu?
Výživa Soľ a jej vplyv na zdravie