Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Zdravý životný štýl

Meditácia pre začiatočníkov alebo návod, ako si vyčistiť hlavu

Meditácia pre začiatočníkov alebo návod, ako si vyčistiť hlavu



Možno si hovoríte, že meditácia nie je nič pre vás. Predstavíte si holohlavých mníchov v oranžovom rúchu niekde v tibetskom kláštore alebo bandu jogínov rozjímajúc so zavretými očami v lotosovom sede na podložkách v štúdiu. Vy ste ale uponáhľaný a vyťažený človek, ktorý musí jazdiť MHD, čakať v kolónach, tlačiť sa v radoch v supermarkete, platiť dane a hypotéku aj vodiť deti do školy a krúžkov. Človek, ktorý je rád, že si stihne občas zabehať a večer padne vysilením na pohovku. Meditácia ale práve pre vás je!

Pod pojmom meditácia sa najčastejšie rozumie nejaká z techník prehlbovania sústredenia a pozornosti. Hoci jej tradícia vychádza z východných náboženstiev, je vhodná pre všetkých. Áno, úplne pre všetkých, aj pre tých, ktorí žijú úplne "západným" životným štýlom, nemajú čas a nemajú ani vzťah k duchovnu. Možno je meditácia paradoxne najviac užitočná práve pre takéhoto jedinca.

Ak potrebujete upokojiť svoje myšlienky, usporiadať si ich či na chvíľku vypnúť a zbaviť sa stresu, skúste týchto niekoľko tipov do začiatku a uvidíte, že sa naozaj nejedná o nič mystické:

Urobte si čas - na meditáciu nepotrebujete deň voľna. Dokonca nepotrebujete ani hodinu času. Stačí niekoľko minút. Ak nie je možné ukradnúť si ich počas dňa, privstaňte si ráno. Je to síce nepohodlné, ale duševná rovnováha za to určite stojí!

Nájdite si miesto - keď s meditáciami začínate, vytvorte si doma meditačný kútik, ktorý bude slúžiť len na tento účel. Až s praxou pokročíte, budete schopní meditovať v podstate kdekoľvek, pretože budete vedieť prestať vnímať okolie.

Eliminujte rozptýlenie - vypnite telefón a ak je niekto doma, zaistite, aby vás nerušil. Pred posadením k meditácii je vhodné trochu sa najesť, aby vás nerozptyloval hladný žalúdok. Skúste meditovať bez hudby - síce na internete nájdete meditačnej hudby nepreberné množstvo, ale je to len ďalší rušivý element.

Posaďte sa - sadnite si na vankúšik do tureckého alebo lotosového sedu alebo sa usaďte na stoličke. Dôležité je, aby sa váš chrbát neopieral! Táto pozícia chrbtice je jednak zdravá, ale tiež vás udrží v bdelom stave. Pokúste sa čo najmenej vrtieť.

Bodyscan - skúste si so zavretými očami "skenovať" vaše telo od palcov na nohách až po temeno hlavy. Všimnite si, kde ležia končatiny, na akých miestach je telo pokryté oblečením, kde nie, uvoľnite jednotlivé časti tela, venujte im pozornosť, konzultujte s nimi, ako je im práve v tejto chvíli.

Dych - po bodyscane zamerajte pozornosť na dych. Vnímajte, ako prúdi nosnými dierkami, ako plní vaše telo, ako znie, ako hýbe s bruchom a rebrami. V tejto chvíli nie je nič dôležitejšie a zaujímavejšie než váš dych, tak sa mu naplno venujte.
 
Myšlienky - ak počas meditácie zistíte, že vám myšlienky utiekli bohvie kam, vôbec sa tým netrápte. Jemne ich priveďte späť k objektu meditačného záujmu. Keď utečú tisíckrát, vráťte ich tisíckrát.

Neusilujte - pri meditácii nie je cieľ. Nesnažte sa o nič konkrétne. Nezháňajte, nechajte byť, nechajte veci plynúť.

Buďte bdelí - snažte sa nezaspať. Meditácia by mala byť vykonávaná v stave plnej bdelosti a sústredenia a spánok je teda nežiaduci.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres
Zdravý životný štýl Umenie relaxácie