Fithall magazín

Piatok 20.4.2018 meniny má Marcel

Zdravý životný štýl

Chudnutie - ako pri ňom strácať tuk, ale nie svaly?

Chudnutie - ako pri ňom strácať tuk, ale nie svaly?



Chudnutie by nemalo znamenať len znižovanie čísla na váhe, ale predovšetkým zmenu pomeru telesných tkanív. Konkrétne by sme mali usilovať o rast či zachovanie podielu svalovej hmoty za súčasného znižovania podielu hmoty tukovej.

Mnohí síce radia, aby ste svoju osobnú váhu vyhodili z okna von a na sledovanie progresu používali meranie obvodov alebo pohľad do zrkadla, ale čísla na váhe nesú smerodajnú informáciu o tom, ako sme ťažkí. Pokiaľ nám ide teda pri chudnutí skutočne o znižovanie hmotnosti, váha nám napovie, či si vedieme dobre alebo nie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Chcete schudnúť? Ukážkový tréning do posilňovne

Prečo potrebujete svaly

Nejesť po 18. hodine - pomáha chudnúť alebo nie?

 

Kým tuk na seba vodu viazať nedokáže, svalová hmota áno. Keď nebudete jeden deň piť a jesť sacharidy, na hmotnosti sa to prejaví, pretože sa svaly "vyfúknu". Len čo sa však napijete, číslo opäť vyskočí. Neupínajte sa preto len na číslo na váhe - pri hladovaní bude hmotnosť klesať, ale na úkor svalov a vody. Keď naopak nasadíte tvrdé tréningy a budete čerpať energiu hlavne zo sacharidov, hmotnosť príliš klesať nebude, ale podiel svalov a tuku sa začne meniť v prospech svaloviny (a to chceme).

Chudnite tak, aby ste strácali tuk, nie svaly! Držte sa týchto tipov a neurobíte chybu:

1. Strážte si príjem i výdaj - aby ste redukovali, musí byť vás energetický príjem nižší, ako výdaj. Cez toto pravidlo nejde vlak. Príjem ale neznižujte extrémne. Telo sa potom dostane do pohotovostného režimu a naopak nebude chcieť pustiť ani kalóriu. Chcete chudnúť, nie vyhladovať sa a potom sa prejedať.

2. Jedzte po tréningu - po cvičení chce telo živiny. Veľa živín. Sacharidy, proteíny, tuk, minerály i vodu. Keď mu ich nedáte, siahne si do svojich zásob - bohužiaľ nie do tukových, ale do svalových! Takže keď nebudete po cvičení jesť, budete chudnúť. Svaly, nie tuk. Takže budete ľahší, ale aj mäkší, ochabnutí, tučnejší, slabší.

3. Dajte si "bécéáčka" - BCAA čiže vetvené aminokyseliny ochránia pri chudnutí svalovú hmotu. Pokojne ich popíjajte pri behaní alebo vašom obľúbenom kardio tréningu. Pomôžu vám s regeneráciou, ale taktiež práve s ochranou svaloviny.

4. Pozor na priveľa "kardia" - aeróbne či kardio aktivity pália veľa energie. Pokiaľ je ale takých aktivít príliš veľa, alebo trvajú príliš dlho (vytrvalostné behy a pod.), organizmus páli tuk aj svaly. V tomto prípade sa spýtajte sami seba, aké sú vaše priority. Musíte mať toľko svalov? Potrebujete si vyčistiť hlavu? Baví vás behanie? Potrebujete byť vytrvalejší?

5. Proteíny, proteíny - svaly rastú vďaka bielkovinám a "plnia sa" prostredníctvom sacharidov. Pokiaľ bude mať vaše telo dosť proteínov a sacharidov zo stravy, nebude tak pravdepodobné, že začne požierať vlastnú svalovú hmotu. V prípade nízko-sacharidových diét, kde je proteínov kopa, k tomu môže dochádzať tiež! Nedostatok sacharidov vedie k tomu, že z proteínov sa veľmi zložitou cestou tvoria sacharidy, a to telo extrémne vyčerpáva.

 

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronka Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime