Fithall magazín

Piatok 25.9.2020 meniny má Vladislav

Zdravý životný štýl

Gény - ako nás vlastne ovplyvňujú?

Gény - ako nás vlastne ovplyvňujú?



Genetika je mocná. To, čo je nám dané do vienka, sa len tak zmeniť nedá, ale je nezmysel na genetiku zvaľovať vinu za všetko, čo sa nám na sebe nepáči. Čo sa týka chudnutia, naberania svalovej hmoty, potreby hýbať sa, rýchlosti metabolizmu a ďalších aspektov, ovplyvňujúcich to, ako vlastne vyzeráme, má genetika rozhodujúce slovo, ale my jej do rozhodnutia rozhodne zasahovať môžeme!

 

ČÍTAJTE TIEŽ

Môže za našu hmotnosť genetika?

Čo je lepšie? Cvičiť kratšiu dobu častejšie alebo dlhšiu dobu menej často?

Vytvorte si vlastný tréningový plán - tu je 8 tipov, ako na to!

 

Nakoniec genetika nerozhoduje o tom, či ráno pôjdete behať a budete si počítať makroživiny, alebo či do seba budete pchať hranolky a pizzu a nepohnete ani brvou - o tom rozhodujete len a len vy.

 

Spoznajte, čo všetko je dané geneticky a naučte sa prebrať zodpovednosť za to, čo nie je:

 

Výška postavy - tak tu určite nezmeníme. Pokiaľ vám príroda nadelila žirafiu výšku, naučte sa ju nosiť. U vysokých ľudí je najväčším problémom držanie tela, ktoré celkový dojem zo vzhľadu kazí. Takže sa prestaňte hrbiť, pekne vypnite hruď, zarovnajte ramená a zdvihnite bradu! Pre nižších z nás to platí tiež - podpätky nie sú riešením – len vám budú deformovať telo a spôsobovať svalovú disbalanciu.

 

Konštitúcia - rozlišujeme ektomorfov, endomorfov a mezomorfov. Ektomorfovia mávajú spravidla veľmi málo tuku i svalovej hmoty. Zle svalovú hmotu naberajú, zato excelujú vo vytrvalostných športoch. Endomorfovia sú ich pravým opakom - dobre naberajú tuk aj svaly. Majú dispozície pre silové disciplíny. Mezomorfovia to majú asi najlepšie - ľahko chudnú tuk aj naberajú svaly. Nikto nie je 100% vyhranený typ, väčšina ľudí je kombináciou niektorých z nich. Ak spoznáte, aký typ ste práve vy a zariadite sa podľa toho vo výžive aj tréningu, môžete si dosť uľahčiť život a dosiahnuť požadované výsledky.

 

Tvar postavy - široké boky a užší hrudník, chlapčenská postava, postava typu hruška/ jablko. Rozmery kostí ani to, kam sa tuk bude ukladať prednostne, nezmeníme. Môžeme ale zmeniť optiku - ak máte široké boky, trénujte chrbát a ramená, aby ste opticky zúžili pás a dosiahli tvar presýpacích hodín. Keď sa vám tuk zarputilo udomácňuje okolo pása, dávajte si pozor na stres aj na to, čo vkladáte do úst!

 

Pomer svalových vlákien - rozdiel medzi svalovými vláknami je predovšetkým v rýchlosti kontrakcie. Rýchle vlákna rýchlejšie rastú a sú vhodné pre budovanie sily. Naopak pomalé vlákna sa hodia na vytrvalostné disciplíny. Ak poznáte svoje telo a dokážete odhadnúť, ktoré svalové vlákna prevažujú práve u vás, nemusíte sa trápiť pre vás nevhodnými športami (alebo trpieť frustráciou z toho, že v nich nevynikáte).

 

"Fidgeting" - individuálna spontánna pohybová aktivita je jedna z geneticky daných vlastností. Označuje, ako veľmi sa človek "hemží" či "vrtí". Neposední ľudia samozrejme spália oveľa viac kalórií, než tí, čo dokážu nehybne sedieť celé hodiny. Pokiaľ o sebe viete, že neposední nie ste, snažte sa o to - vstávajte počas filmu z pohovky, pri práci na počítači si robte prestávky a prechádzajte sa, nebuďte leniví vyskočiť si zo stoličky pre každú maličkosť!

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Tuk vaše telo potrebuje!
Zdravý životný štýl Otužujte sa a budete sa cítiť lepšie
Zdravý životný štýl TOP rady proti nadváhe - bez nich to určite nepôjde!