Fithall magazín

Streda 23.10.2019 meniny má Alojzia

Zdravý životný štýl

Obľúbená diéta môže ohroziť zdravie vašich orgánov

Obľúbená diéta môže ohroziť zdravie vašich orgánov



V našej zemepisnej šírke a dĺžke stále vnímame pojem "diéta" v zmysle redukcie hmotnosti. Slovo diéta ale označuje iba výživu ako takú. Zmysluplná a vyvážená diéta žiadne orgány nezaťažuje - naopak by im mala prospievať! U diét redukčných je to trochu zložitejšie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo s vami urobí zdravá výživa - za hodinu, deň, týždeň, mesiac a rok?

Nejesť po 18. hodine - pomáha chudnúť alebo nie?

Ortorexia - posadnutosť zdravým životným štýlom

 

Pokiaľ po vašom tele chcete, aby chudlo, ochudobníte ho o časť energie, ktorú bude musieť kryť zo svojich tukových zásob. Akákoľvek nadbytočná záťaž, ako je i práve nutnosť hľadať zdroje energie inde, než v potrave, organizmus zaťažuje.

Až sa budete rozhodovať, aký druh redukčnej diéty zvolíte, majte na pamäti, že každá z nich je náročná na iné orgány. Keď budete vedieť, čo trpí, budete môcť tieto orgány podporiť buď výživou, alebo doplnkami stravy!
  
Nadváha zaťažuje celé telo a všetky orgány oveľa viac, než rozumné a pomalé chudnutie, preto sa ho nebojte, len buďte rozumní!

Vegánstvo - rastlinná strava, raw či detoxikačné ovocné a zeleninové kúry ochudobňujú telo o proteíny. Tým trpí celý organizmus, pretože proteíny sú základným stavebným kameňom všetkých tkanív. Aj keď v rastlinných zdrojoch bielkoviny nájdeme, nie sú plnohodnotné (ich aminokyselinové spektrum nie je plnohodnotné). Nadmerný príjem vlákniny zase zaťažuje trávenie a spôsobuje nadúvanie. Stravu dopĺňajte proteínovými nápojmi (existujú aj vegánske) a nezabúdajte veľa piť!

Low carb / high fat - ketogénna diéta, nízkosacharidové diéty, sacharidové vlny či Paleo stravovanie sú stravovacie systémy založené na vyššom príjme bielkovín a tukov a obmedzenom príjme sacharidov (či cyklovaní sacharidov/ vylučovaní sacharidov z určitých zdrojov). Ak je sacharidov naozaj málo, telo je nútené "vyrobiť" si ich procesom, zvaným glukoneogenéza. Tento proces je veľmi náročný a vyčerpávajúci pre celý organizmus, takže je potom človek unavený, padajú mu vlasy a ženy strácajú menštruáciu. Príliš veľa bielkovín až príliš zamestnáva obličky! Pri týchto diétach pite veľa čaju, podporujúcich funkciu obličiek a tiež litre čistej vody. Nedostatok sacharidov u mnohých tiež vedie k záchvatom vlčieho hladu a prejedaniu, po ktorom nasledujú výčitky svedomia, a tým trpí tiež psychika.

High carb/ low fat - diéty, ktoré obmedzujú príjem tukov, sú veľmi nezdravé už z toho dôvodu, že v tukoch sú rozpustné vitamíny A, D, E a K. Bez tukov nefunguje nervová sústava, endokrinná sústava ani termoregulácia. Zvýšený príjem sacharidov má za dôsledok nadmernú stimuláciu slinivky brušnej a hormónu inzulínu, ktorý sa postará o výkyvy energie počas dňa, podráždenosť i zvýšenú ochotu tela ukladať prebytočné sacharidy v podobe tukových zásob. Ak sa rozhodnete pre takúto diétu, stavte skôr na komplexné sacharidy a užívajte ako doplnok stravy omega 3 mastné kyseliny.

IIFYM (If It Fits Your Macros) - keď viete, koľko sacharidov, bielkovín a tukov vaše telo potrebuje, teoreticky by mu nič chýbať nemalo ani pri znížení celkového energetického príjmu. Nevýhodou tohto štýlu stravovania je nutnosť všetko vážiť a živiny počítať. Táto diéta teda najviac zaťažuje náš mozog. Ak niekto berie IIFYM ako možnosť, ako do svojho jedálnička prepašovať nezdravé potraviny, neprospieva tým samozrejme ani ďalším orgánom - na druhú stranu - naše telo všeličo zvládne a psychická pohoda je pre chudnutie nesmierne dôležitá, takže aj keď si dáte niečo "nezdravé" pre telo , môže to byť v tú istú chvíľu "zdravé" pre dušu.

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Diéty Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?
Zdravý životný štýl Tabletky na chudnutie - prečo nám samé o sebe nepomôžu?
Jedlo a výživa Aká je správna porcia jedla pri chudnutí?