Fithall magazín

Streda 23.10.2019 meniny má Alojzia

Zdravý životný štýl

Prečo sa po chudnutí dostavuje jojo efekt?

Prečo sa po chudnutí dostavuje jojo efekt?



Tento zákerný fenomén poznajú takmer všetci, ktorí sa niekedy snažili chudnúť. Pracne sa zbavíte nežiaducich kilogramov, chvíľku vysnívanú hmotnosť udržíte, ale potom sa plazivo gramy tuku opäť začnú lepiť na brucho, stehná i boky. Vráti sa nielen tuk, o ktorý ste prišli, ale privedie so sebou aj kamarátov, takže ručička váhy ukazuje ešte vyššiu hodnotu, než pred začiatkom zhadzovania.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Koľko energie spálime pri športe

Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie

Cvičenie alebo strava? Čo je pre chudnutie dôležitejšie?

 

Prečo jojo efekt vôbec existuje a prečo sa dostavuje s neochvejnou istotou, sa dozviete tu:

Evolúcia - telo chudnúť nechce. Z evolučného hľadiska znamenali zásoby podkožného tuku väčšiu šancu na prežitie aj v časoch nedostatku. To, že dnes nedostatkom netrpíme (skôr naopak), je nášmu organizmu srdečne jedno. Funguje totiž stále rovnako, ako pred tisíc rokmi. Uchovávať zásoby energie v podkoží teda bude, či chceme alebo nie. Pokiaľ o nejaký tuk prídeme, telo sa bude snažiť zase rýchlo zásoby doplniť.

Set point
- existuje určitá hmotnosť, pri ktorej organizmus funguje optimálne. Ak sa táto hmotnosť líši od našich estetických požiadaviek, je to telu opäť úplne jedno. Ak sa snažíme schudnúť výrazne pod hranicu tohto primárneho váhového nastavenia, telo urobí, čo môže pre to, aby sa k nemu zase priblížilo. V okamihu, keď hmotnosť prekročí určitú hodnotu, sa set point prenastaví o úroveň vyššie - preto je pre obéznych jedincov extrémne ťažké redukovanú hmotnosť udržať! Naopak to bohužiaľ nefunguje.

Úbytok svalov
- svaly sú metabolicky aktívne tkanivo, ktoré potrebuje energiu. V okamihu, keď chudnete, prichádzate aj o toto aktívne tkanivo. Tým, že redukujete množstvo svalov, si nechtiac znížite hodnotu bazálneho metabolizmu a po návrate k pôvodným stravovacím návykom začne hmotnosť opäť stúpať, pretože telo už nepotrebuje na svoju prevádzku toľko energie, ako predtým. Naberiete späť tuk, ale ak nebudete posilňovať, svaly už nie. Po takomto chudnúcom pokuse skončíte s oveľa väčším podielom tuku, vyššou hmotnosťou a menším množstvom svalovej hmoty!

Hormóny - pri chudnutí sa začína vyplavovať hormón hladu ghrelin. Keď po redukcii hmotnosti začneme jesť viac, hormón sa bude vyplavovať stále rovnako a my budeme mať pocit, že máme stále hlad, aj keď kaloricky by mal príjem stačiť. Preto naberieme váhu späť. Hormón dostanete pod kontrolu silovým alebo intervalovým tréningom a rozumným jedálničkom!

Psychika - dosiahnete cieľovú hmotnosť a poľavíte. Už vás nebaví počítať, vážiť a strážiť jedlo, nechce sa vám tak veľmi cvičiť. Udržanie hmotnosti je ale oveľa náročnejšie, než jej redukcia! Diéta vyžaduje zatnutie zubov na určitú dobu. Udržiavanie váhy chce "držať" už navždy (a to je dôvod, prečo diéty nefungujú!). Po prvých kilách, ktoré sa vrátia, sa prirodzene dostaví frustrácia, ľútosť i zlosť - a negatívne emócie sú mnohokrát dôvodom, prečo jeme jedlá, po ktorých priberáme!

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Psychoterapia a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime