Fithall magazín

Streda 23.10.2019 meniny má Alojzia

Zdravý životný štýl

Tuk vaše telo potrebuje!

Tuk vaše telo potrebuje!



Tuky, čiže lipidy, sú makroživiny, ktoré náš organizmus nevyhnutne potrebuje pre svoju správnu funkciu. Až nabudúce budete o niekom počuť, že sa chystá chudnúť pomocou nízkotučnej diéty, alebo ste sa ocitli pri rozhovore o nebezpečenstve konzumácie nasýtených tukov, začnite sa hlasno smiať. Nízkotučná strava či vynechávanie akýchkoľvek tukov z jedálnička totiž vedie len k zdravotným aj "váhovým" ťažkostiam.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

TOP 8 potravín, na ktoré štíhle ženy nedajú dopustiť

Zostavte si svoj zdravý jedálniček

Sacharidy, bielkoviny, tuky - Viete, kde ich nájsť?

 

V poslednej dobe našťastie dobre funguje osveta, vďaka ktorej ľudia vedia, že mýty, ktoré sa tradovali celé roky, už neplatia. Prečítajte si o základných faktoch zo sveta tukov a nenechajte sa ďalej miasť pseudovedeckými výskumami či praxou vašich neustále chudnúcich susediek:

Vitamíny - v tukoch sú rozpustné vitamíny A, D, E a K. Bez konzumácie tukov spoločne s týmito vitamínmi by si s nimi naše telo nevedelo rady. Ak jete minimum tuku, budete mať pravdepodobne týchto vitamínov nedostatok.

Hormóny - kopa hormónov môže vzniknúť len vďaka tukom (cholesterolu). Bez tuku v strave by sme mohli vážne narušiť hormonálny systém nášho organizmu!

Nasýtené tuky - nasýtené tuky nájdeme v živočíšnych produktoch, ale aj v kokosovom a palmovom oleji. Samy o sebe neškodia, ako sa doteraz myslelo - záleží však na kontexte stravovania. Je totiž veľký rozdiel, či jete dostatok mäsa, masla, vajec, ovocia, zeleniny a orechov, alebo sa prejedáte tučným mäsom, maslom, šiškami, vyprážanými lupienk a cukrovinkami!

Nenasýtené tuky - tuky rastlinného pôvodu, z ktorých najdôležitejšie sú už chronicky známe omega 3 nenasýtené mastné kyseliny, ktoré musíme telu dodávať stravou. Preukázalo sa, že v našom jedálničku je pomer omega 3 a omega 6 mastných kyselín 20:1, pričom optimálny by bol pomer 2:1. Aby ste sa k takému pomeru priblížili, jedzte tučné morské ryby, orechy, avokádo a semená. Vyskúšať môžete tiež omega 3 mastné kyseliny v kapsuliach.

Kokosový olej - tvrdí sa, že je zdravý, ale zase tak slávne to nie je. Jedná sa o tuk nasýtený, so stredne dlhým reťazcom mastných kyselín. Chemickým zložením sa podobá maslu, ale na maslo sme my, stredoeurópania, zvyknutí, na rozdiel od oleja z exotických kokosových paliem. Kokosový olej využívajte hlavne pre externú starostlivosť o pleť a vlasy.

Trans tuky - tuky môžeme deliť podľa rôznych kritérií. Ďalším delením je delenie tukov na tzv. cis tuky a trans tuky. Problém je s trans tukmi, ktoré sú rakovinotvorné a upchávajú cievy - tie do našich jedálničkov celkom určite nepatria. Nájdete ich vo vyprážaných jedlách (hranolky, šišky), tučnom ceste a lacnejších cukrovinkách. Problém je, že na rozdiel od nasýtených a nenasýtených tukov v potravinách, nemajú výrobcovia povinnosť obsah trans tukov na obaloch uvádzať. Keď sa budete vyhýbať cukrovinkám, vyprážaným jedlám, rýchlemu občerstveniu a margarínom, určite neurobíte chybu.

 

 

660x250_3.jpg


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?
Výživa Bielkoviny v jedálničku
Poradňa Chudnutie a konzumácia tukov