Fithall magazín

Streda 23.10.2019 meniny má Alojzia

Zdravý životný štýl

Trápi vás nízky či vysoký tlak? Toto pomáha!

Trápi vás nízky či vysoký tlak? Toto pomáha!



Krvný tlak je definovaný ako tlak, ktorým pôsobí pretekajúca krv na stenu cievy. Hodnota, ktorú vám lekár po zmeraní tlaku krvi oznámi, sa skladá z dvoch čísel - vyššie číslo predstavuje hodnotu systolického tlaku (vypudzovacej fázy), nižšia tlaku diastolického (plniaca fáza). U zdravého človeka sa za normu považuje tlak do 140/90 mmHg.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Máte nadváhu? Zabudnite na behanie v lese a skákanie na hodinách fitness!

Štíhla vďaka plávaniu. Ide to!

Tepová frekvencia

 

Ak váš tlak stúpa nad normu, trpíte hypertenziou, čiže vysokým krvným tlakom. V opačnom prípade, keď je tlak nižší, sa jedná o hypotenziu, nízky tlak krvi.

Vysoký aj nízky krvný tlak dokážu narobiť peknú paseku, avšak z hľadiska zdravia je oveľa viac ohrozujúci tlak vysoký.

Ak máte problémy s vysokým krvným tlakom, je myšlienka cvičenia tá najlepšia, ktorá vás mohla napadnúť. Správne zvolená pohybová aktivita totiž dokáže krvný tlak priamo zázračne usmerniť do tých správnych medzí.

Kvôli tomu, že býva vysoký krvný tlak spojený s nadváhou, stresom a sedavým životným štýlom, je riešenie očividné - je potrebné redukovať každodenný chronický stres, začať správne jesť a pravidelne sa hýbať. Aby ste si ale prehnaným cvičením neublížili, musíte začať veľmi zvoľna.

Začnite pohybom v nízkej až strednej intenzite, a to denne. Nemusíte vyložene behať, bohato bude stačiť svižná chôdza - skrátka podľa vašich aktuálnych fyzických možností. Cvičenie, pri ktorom sa vaša tepová frekvencia priblíži aerobnému pásmu, má schopnosť znížiť systolický tlak o tri až päť bodov a diastolický o dva až tri body - a to bez užívania medikamentov!

Na zníženie krvného tlaku sa najčastejšie odporúča chôdza, pomalý beh, jazda na bicykli a plávanie. Tieto pohybové aktivity navyše nezaťažujú kĺby, takže sú vhodné aj pre jedincov s boľavými kolenami a s nadváhou.

Ďalším vhodným cvičením na zníženie tlaku krvi je joga. Tým, že sa mení poloha hlavy voči srdcu a cievy aj tepny sú prirodzene stimulované, sa reguluje tiež tlak krvi. Vyberte si jemnejšie varianty jogy (pomalšie, plynulejšie) a o svojom zdravotnom stave vždy informujte lektora, ktorý by mal byť schopný ťažké pozície upraviť tak, aby vášmu zdravotnému stavu nijako neuškodili.

Čo sa nízkeho tlaku krvi týka, obmedzenia v cvičení nie sú žiadne. Vždy je však nutné brať na nízky tlak ohľad - ľuďom s nízkym tlakom sa často motá hlava a mávajú závraty. Ak je to aj váš prípad, dajte si pozor na rýchlu zmenu polohy hlavy voči srdcu - napríklad práve pri joge alebo preťahovaní, ale aj u intenzívnejšieho cvičenia (angličáky a pod.). Zatmenie pred očami, spôsobené nízkym tlakom, obmedzíte tak, že budete hlavu dvíhať veľmi pomaly a pritom zhlboka dýchať (ale tiež pomaly, aby ste sa "nepredýchali" a nedošlo k hyperventilácii, pri ktorej sa točí hlava tiež!). Aby ste svoje problémy s nízkym tlakom dostali pod kontrolu, skúste silový tréning - vďaka nemu získate silu, pevnú postavu, ale aj krv v žilách trošku popoženiete, takže nebude "lenivá" a udrží tlak v norme.

Pri nízkom tlaku určite neuškodí, keď si pred tréningom dáte kávu. Keď bojujete s vysokým tlakom, káve a ďalším stimulantom sa pred fyzickou aktivitou určite vyhnite!

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Ako znížiť vysoký krvný tlak? Zmeňte svoj životný štýl!
Jedlo a výživa Zvládnite zdravý jedálniček pri pracovnom vyťažení
Radíme Trúfnete si na jogu? Poradíme Vám, ako začať.