Fithall magazín

Piatok 3.7.2020 meniny má Miloslav

Zdravý životný štýl

Kedy je ten pravý čas na pečivo? Po cvičení?

Kedy je ten pravý čas na pečivo? Po cvičení?



Dospelí nie sú deti. Nemusia žiadať o povolenie, keď chcú ísť sami von, nemusia žobrať o hodinu u večerného filmu navyše, nemusia sa nikoho pýtať, či si môžu dopriať ešte piaty kúsok vianočného pečiva. Jedinými sudcami sme my sami a to býva niekedy kameňom úrazu. U svojich detí presne vieme, koľko vanilkových rožtekov je príliš, koľko hodín na pohovke u rozprávok v televízii je priveľa, ale u seba býva hľadanie hraníc niekedy zložitejšie. Sme predsa dospelí a môžeme čokoľvek.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako pripraviť vianočné pohostenie a nepribrať?

Upečte si zdravé koláčiky - recepty

Vianočné menu - chutne a diétne

 

Ak chcete chudnúť alebo sa snažíte o zdravý životný štýl, býva obdobie Vianoc náročné. Všade číhajú kalorické nástrahy - a keď týmto nástrahám podľahneme, nasledujú výčitky svedomia a "trestanie" seba samého, či už v podobe núteného pohybu alebo vo forme sprísnenia redukčného režimu.

Prestaňte sa o sviatkoch trestať a užite si ich so všetkým, teda aj s kalorickým, tučným a sladkým pečivom. Tento rok ale bez výčitiek svedomia! Pokiaľ s výčitkami už roky žijete, je ťažké sa ich lusknutím prstov zbaviť.

 

Tu je návod, ako ich tento rok nechať cez Vianoce spať a zároveň nepribrať:

1. Plánujte - neplánované nájazdy na krabice sladkostí za oknom nikdy nemôžu dopadnúť dobre. Keď si chcete cukrovinky dať, naplánujte si to. A plánujte konkrétne, napríklad si povedzte: "K dopoludňajšej káve si doprajem dva čokoládové košíčky a jeden linecký koláčik." Ak viete, že pôjdete na návštevu k svokre, vopred sa rozhodnite, koľko cukroviniek tam ochutnáte a tento počet neprekračujte.

2. Počítajte - kalórie, cukry, tuky aj bielkoviny z vianočného pečiva sa tiež počítajú, aj keď sa môže zdať, že nie. Vianoce žiadnym kúzlom energetickú hodnotu dobrôt bohužiaľ nevynulujú, a preto ju započítajte do svojho denného príjmu. Ak nechcete pribrať, odčítajte približnú energetickú hodnotu zjedených sladkostí od ďalších jedál - niekde ste pridali, tak inde uberte. Jednou z možností je kalórie spáliť pohybom, ale jeho efektivitu pritom nepreceňujte!

3. Cvičte - naplánujte si ochutnávanie cukroviniek po náročnom tréningu! Po docvičení je nutné do vyčerpaných svalov doplniť glykogén - a ak ho cez sviatky budete dopĺňať sladkosťami, nič hrozné sa nestane, aj keď ovocie alebo komplexné sacharidy by boli lepšou voľbou. Ak prijmete cukor po tréningu, jedine svojim svalom pomôžete, ale do tukových zásob nič neuložíte. Pred fyzickou aktivitou ho nejedzte, chcete predsa, aby si telo bralo energiu z vášho tuku, nie z kokosiek.

4. Raňajkujte - svoju obvyklú porciu ovsenej kaše vylepšite krásne vyzdobenými medovníčkami alebo osím úľom. V rámci zdravých a vyvážených raňajok sa malé potešenie určite znesie, zvlášť cez Vianoce.

5. Buďte rozumní - celý rok sa držíte na uzde a po ochutnaní prvého koláča, ako by ste sa odtrhli z reťaze. Zadržte, dýchajte. To, že ste porušili svoj režim jedným kúskom cukrovinky neznamená, že do seba teraz môžete bezmyšlienkovite hádzať všetko, čo vám príde pod ruku. Buďte rozumní a dajte si len trošku!

 

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení
Jedlo a výživa Ako odmietnuť jedlo?
Jedlo a výživa Surové, varené, pečené, vyprážané, dusené - ako si jedlo pripraviť?