Fithall magazín

Streda 21.10.2020 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Výživové doplnky? Áno, ale ...

Výživové doplnky? Áno, ale ...

Neutrácajte zbytočne tisíce, vyberajte len to, čo naozaj potrebujete



Nespoliehajte sa na to, že prehltnete zázračnú pilulku a budete zdravší, chudší, mladší ... Výživové doplnky nie sú zázračným elixírom. Nenahradia nedostatočný príjem potrebných látok z vyváženej stravy. Nedokážu znížiť vysoký príjem nasýtených tukov, nenapravia škody spôsobené fajčením alebo nedostatkom pohybu. Sú ale prostriedkom, ktorý vám  môže pomôcť s doplnením vitamínov, minerálov a iných látok, ktoré organizmus potrebuje a má ich nedostatok.
 
Výživové doplnky a záťaž organizmu

Potrebné látky môžu chýbať organizmu najmä v čase, keď je organizmus vystavený veľkej záťaži. Napríklad pri športe, ale aj v období choroby a stresu alebo napríklad v tehotenstve. Výživové doplnky môžu byť tiež používané na podporu zdravotného stavu, prípadne za účelom odstránenia alebo zmiernenia prejavov chorôb.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo všetko dokáže obyčajné cvičenie

Ťažko naberáte svalovú hmotu?

Čo s dotieravou celulitídou


Nie je tajomstvom, že telo na chýbajúce vitamíny a minerály reaguje. Avšak reakcia sa nemusí dostaviť hneď a tiež sa väčšinou nedostavuje. Ak je "výpadok" len krátkodobý, telo sa s ním totiž dokáže vysporiadať. Ak sa mu niektorých látok ale nedostáva dlhšiu dobu, môže to viesť až k patologickým stavom či rôznym ochoreniam. A naopak. Vďaka správnemu množstvu vitamínov a minerálov sa ľahšie vyrovnáte s únavou, stresom, znečisteným prostredím ... Doplnky s antioxidačným účinkom zase pomáhajú obmedziť poškodzovanie tkanív toxickými látkami.
 
Všeobecne možno povedať, že najčastejšími živinami, ktoré organizmu chýbajú sú vláknina, vitamíny D, C a B9 (kyselina listová), nenasýtené mastné kyseliny ("dobré tuky"), jód, zinok, horčík. Ak teda zvažujete, že by ste skúsili nejaké doplnky a nie ste si istí, potom určite neurobíte chybu, ak siahnete po tých, ktoré obsahujú omega 3 nenasýtené mastné kyseliny - zdravé tuky, látky nevyhnutné pre správnu funkciu metabolizmu. Vhodné sú aj multivitamíny, a to najmä v období chrípok, zvýšeného stresu či v období redukcie váhy. Nezmýlite sa ani pokiaľ zvolíte prípravky s probiotickými baktériami - priateľské baktérie obnovujú a udržiavajú črevnú flóru.
 
Výživové doplnky a chudnutie
Výživové doplnky sú často vyhľadávané aj tými, ktorí bojujú so svojou váhou a túžia sa zbaviť prebytočných kilogramov. Lenže ... Nalejme si čistého vína hneď skraja.
 
Ak to myslíte s chudnutím naozaj vážne a chcete zhodiť natrvalo, samotné doplnky to nezmôžu. V prvom rade je totiž nutné najprv upraviť jedálniček. Zaradiť veľa ovocia, zeleniny, vlákniny a bielkovín a iné potraviny úplne vylúčiť alebo si ich dopriať len raz za čas. Musíte skrátka zapracovať na dlhodobej zmene životného štýlu. Nevyhnutný je aj pohyb. Neposielame vás nutne do posilňovne alebo behať do parku, ale mali by ste si nájsť pohybovú aktivitu, ktorá vás bude baviť a ktorej sa budete pravidelne venovať.
 
Ak splníte  tieto body, môžu vám vo vašom úsilí výživové doplnky pomôcť. Doplnky, ktoré vám majú uľahčiť cestu za vytúženou postavou, väčšinou obsahujú prírodné extrakty, vitamíny a minerály. Ich výhodou je minimum vedľajších účinkov. Najčastejšie fungujú na báze ovplyvnenia chuti do jedla a majú tiež urýchliť spaľovanie energie. Takže ak nabehnete na vyváženú stravu a začnete sa hýbať, môžu vám pomôcť.
 
Najlepšia je rada odborníka

Či už sú vaše pohnútky, ktoré vás vedú k úvahám o kúpe výživových doplnkov akékoľvek, pravdepodobne budete mať problém orientovať sa v širokej ponuke trhu. Len málokto naozaj vie, čo mu chýba, väčšina nás len háda. Je teda možné, že budete zbytočne míňať peniaze na niečo, čo vaše telo ani nepotrebuje ...
 
Preto urobíte najlepšie, ak sa obrátite so žiadosťou o pomoc na výživového poradcu. Ten by s vami mal prejsť vaše stravovacie návyky, poradiť vám prípadné zmeny a mal by tiež odhaliť, ktoré látky vám pravdepodobne chýbajú. Samozrejme ideálne je, ak dokáže vaše telo poriadne premerať. S vysokou presnosťou určí, koľko kilogramov z celkovej hmotnosti tela tvorí svalové tkanivo, bielkoviny, kostné tkanivo, voda celková, voda podkožná, voda vnútrobunková, tukové tkanivo, minerálne látky (v kostiach i mimo nich) a bunkové tkanivo.

Na základe tohto podrobného rozboru je potom poradca pre výživu schopný zostaviť vám jedálniček na mieru a v prípade potreby odporučiť aj najvhodnejšie výživové doplnky.
 
EXTRA INFO
 
Látky pre podporu redukcie váhy

Chróm - pomáha stabilizovať hladinu krvného cukru a tlmiť chuť na sladké a tým teda môže pomôcť pri redukcii váhy.

CLA (conjugated linoleic acid) - jej úlohou je uvoľňovanie tukových zásob pre tvorbu energie, zabránenie deštrukcie svalového tkaniva.
Chitín - vychytáva v tráviacej sústave tuk obsiahnutý v konzumovanej potrave a vylučuje ho z tela von. Pomáha znižovať vysoký krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi.
Cholín - rozpúšťa tuky, pomáha znižovať hladinu cholesterolu, podporuje odstraňovanie tukov a toxických látok z pečene, chráni pečeň pred nahromadením tuku.
Extrakt zo zeleného čaju - táto látka podporuje v organizme tvorbu tepla a aj za bežnej činnosti sa teda pri ich dodaní "spaľuje" viac energie ako normálne.
Karnitín - (alebo tiež L-karnitín) transportuje tuky v bunke, aby mohli byť využité ako zdroj energie, má antioxidačné a regeneračné účinky.
Vláknina - napomáha správnej činnosti čriev, uľavuje od zápchy i hnačky, podieľa sa tak na čistení čriev a je výrazným pomocníkom v prevencii proti vzniku rakoviny hrubého čreva.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania
Cvičenia a trendy Tepová frekvencia
Zdravý životný štýl Buďte zásadoví a schudnete!