Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Zdravý životný štýl

Ako cvičiť a stimulovať metabolizmus v rôznom veku?

Ako cvičiť a stimulovať metabolizmus v rôznom veku?



Hovorí sa, že vek je len číslo. Čo sa ale týka fungovania ľudského tela a metabolizmu, nie je to tak úplne pravda. S pribúdajúcimi rokmi sa rýchlosť aj fungovanie metabolizmu mení, menia sa potreby tela, ale aj potreby duše. Je nezmyselné myslieť si, že môže päťdesiatročná žena, hoci v skvelej kondícii, trénovať a jesť ako dvadsaťročná. V poslednej dobe sa bohužiaľ ale tiež často môžeme stretnúť s tým, že staršie ženy sú oveľa viac fit, výkonnejšie aj štíhlejšie, než dievčatá o desiatky rokov mladšie!

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Výživa v dospievaní

Zdravá výživa po 40

Ako na výživu v starobe

 

S každým ďalším dňom v kalendári sa rýchlosť metabolizmu spomaľuje. Nerezignujte na štíhlu a zdravú postavu, nech je vám, koľko chce. Svoj vek berte len ako informáciu o tom, čo vaše telo práve teraz potrebuje najviac.

Ako teda trénovať, keď vám je ...?


30+ - ste mladá a v produktívnom veku, ale už nie ste odrastené dieťa (ako v 20).

Už nemôžete beztrestne jesť čokoľvek, čo vás napadne, oslavovať až do rána, dni tráviť na pohovke a pritom čakať, že sa hmotnosť či kondícia budú udržiavať samy od seba. Prevezmite zodpovednosť za svoje zdravie i telo a jedzte tak, aby ste svoj organizmus vyživili, aby ste sa neprejedali, zbytočne nepriberali, ale zároveň si jedlo užili a vychutnali. V cvičení sa naopak nijako obmedzovať nemusíte! Denne behajte, posilňujte, chodievajte na jogu aj pilates, skúste si zabehnúť prekážkový závod, vyskúšajte nové športy a prijmite nové cvičebné výzvy. Vaše telo to s prehľadom zvládne! Trénujte pre radosť z pohybu, nielen pre štíhlu líniu.

40+ - po štyridsiatke prichádza upokojenie.

To ale vôbec neznamená, že máte odložiť bežecké topánky alebo zahodiť permanentku do posilňovne - práve naopak! Vy už dobre viete, ako vaše telo funguje, čo potrebuje a kedy je mu najlepšie. Počúvajte svoje telo a robte to, čo je vám príjemné. Do ničoho sa príliš nenúťte, ale zároveň nezaspite na vavrínoch. Hľadajte všetky možné príležitosti k prirodzenému a bežnému pohybu, pretože pohyb znamená mladosť a život. Metabolizmus sa po štyridsiatke trochu spomalí, preto mu nedovoľte stratiť s vami krok a pravidelne ho popožeňte dávkou fyzickej aktivity. Fungovanie hormónov aj látkovej výmeny sa pomaly začína meniť, preto sa neľakajte, keď sa na váhe objaví pár kilogramov navyše. Je to úplne prirodzené, ale ak sa ich budete chcieť zbaviť, choďte na to s rozumom a pomaly - žiadne drastické diéty, len zdravý životný štýl a veľa pohybu!

50+ - päťdesiatka je nová štyridsiatka.

To, že je na začiatku vášho veku päťka, nemusí nič hovoriť o tom, ako sa máte hýbať. Ak ste boli doteraz aktívna, nie je nutné navštevovať len pokojné lekcie jogy - na druhú stranu, ak vás pomalšie cvičenie baví, užívajte si ho. Keď cítite, že potrebujete upokojenie, prechádzajte sa v prírode, cvičte pokojne, pomaly. Ak máte energie na rozdávanie, tancujte, behajte, jazdite na bicykli, choďte po horách - a pokojne bez chodeckých palíc. V období prechodu, ale aj pred ním, sa zamerajte na silový tréning. Odhoďte zábrany a vydajte sa do posilňovne - s tým, ako budú namáhané svaly, sa budú spevňovať aj vaše kosti - a tie to teraz extrémne potrebujú! Po päťdesiatke je úplne prirodzené, keď hmotnosť trošku narastie. Mierna nadváha je v tomto veku zdravšia, než podváha. Nechcite mať rovnakú postavu a hmotnosť ako v dvadsiatich - zrenie duše i tela je úplne prirodzené, tak sa mu nebráňte a starajte sa hlavne o svoju fyzickú i psychickú pohodu.

 

660x250_4.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Diéty Máte spomalený metabolizmus? Rozhýbte ho!
Radíme Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše
Radíme Aktívny pohyb v seniorskom veku