Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Zdravý životný štýl

X

X "nezaručených" spôsobov, ako spáliť 200 kalórií



200 kalórií je napríklad krabička cottage. 200 kalórií obsahuje aj jedna mozzarella. 200 kalórií sa schováva v dvoch stredných banánoch. 200 kalórií vypijete v pollitri piva. Nie je to veľa, ale pri pravidelnom navyšovaní energetického príjmu vás nohavice začnú po čase tlačiť v páse.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Koľko času venovať cvičeniu, aby malo efekt?

Športy, pri ktorých zaručene schudnete

Aká je ideálna pulzová frekvencia pre spaľovanie tukov?

 

Hovorí sa, že ak je energetický príjem vyšší, než jeho výdaj, človek priberá a naopak. Zatiaľ čo sa energetická hodnota a zloženie (niektorých) potravín stanovuje pomerne presne v biochemických laboratóriách, to, koľko kalórií kto a akým pohybom spáli, je vec zložitejšia.
  
Tu nájdete X "nezaručených" spôsobov, ako sa zbaviť 200 kalórií:

1. Nezjete ich - jediná energia, ktorá sa vám neuloží v podobe tukových zásob je tá, ktorú vôbec neprijmete. To by sme ale čoskoro nemali silu na športovanie, prácu ani zábavu. Vyhýbajte sa preto len vyložene nezdravým potravinám, ako sú vyprážané zemiačiky, čokoládové tyčinky, šišky, hranolky a podobne. Kalórie rozhodne nechcite ubrať z kvalitných živín, ktoré nájdete v mäse, vajciach, zemiakoch, ryži alebo zelenine a ovocí!

2. Zvýšte podiel svalovej hmoty - to je síce beh na dlhú trať, ale vďaka väčšiemu množstvu svalov bude vaše telo lepšie vyzerať, lepšie fungovať a tiež spotrebovávať viac kalórií aj v kľudovom stave. Zároveň platí, že čím viac človek váži, tým viac energie potrebuje pre prevádzku organizmu. Z tejto jednoduchej rovnice vyplýva, že ak chudnete, budete musieť energetický príjem mierne znižovať, pretože menej vážiace telo kalórií nevyužije toľko. Háčik tiež spočíva v tom, že jeden kilogram svalovej hmoty v pokoji spáli asi len 12 kcal, takže pre tých 200 kalórií by ste museli nabrať 16 kíl svalov. Aj tak to ale s budovaním svalovej hmoty nevzdávajte, určite sa vám bude hodiť aj na iné účely, než na prosté spaľovanie kalórií!

3. Neverte, že "to" spálite - možno, že si občas dáte niečo navyše s tým, že "to" potom spálite, pretože idete na aerobik. Pohybová aktivita síce energetický výdaj zvyšuje, ale nie zas tak dramaticky, ako sa mnohí domnievajú. Tabuľky, v ktorých sa píše, koľko kalórií sa spáli za hodinu toho či onoho športu sú veľmi orientačné a nepresné, a to hneď z niekoľkých dôvodov - mladší ľudia spália viac, ako starší, trénovaní pália viac, ako netrénovaní a energiu čerpajú z rôznych zdrojov , z tukov alebo svalového glykogénu, v závislosti od druhu záťaže (vytrvalostnej či silovej) aj v závislosti od druhu prevažujúcich svalových vlákien (pomalé či rýchle vlákna).
  
Energetický výdaj súvisí tiež so zdravotným stavom, hormonálnou rovnováhou, rýchlosťou metabolizmu, genetikou aj zložením a množstvom prijatej potravy. Nič teda nie je tak jednoduché, ako uvádzajú tabuľky.
  
Tabuľky napríklad tvrdia, že pri hodinovom behu rýchlosťou 9 km za hodinu spotrebuje človek 600 kcal. Ak by ste si ale po takomto behu dali hamburger s rovnakou kalorickou hodnotou "navyše" k tomu, čo bežne jete, pravdepodobne by ste začali postupne priberať.
  
Keby tabuľky s výdajom pri pohybových aktivitách fungovali tak priamočiaro, bežci na dlhé vzdialenosti by potom museli zákonite chudnúť donekonečna, a to sa nedeje.
Do hry vstupuje totiž nespočetné množstvo faktorov, ktoré majú na energetický výdaj vplyv.

 

660x250_5.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Upoutávky S cvičebným plánom ide chudnutie lepšie!
Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy? Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?