Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Cvičenie alebo strava? Čo je pre chudnutie dôležitejšie?

Cvičenie alebo strava? Čo je pre chudnutie dôležitejšie?



Pre zhadzovaní nežiadúcej záťaže z našich tiel je ideálne skombinovať silové a aeróbne cvičenie, upraviť jedálniček a poriadne odpočívať. Táto svätá trojica vám pomôže k vysnívanej postave skôr a zdravšie, než čokoľvek iné. Skratky neexistujú, je potrebné tvrdo makať, byť trpezlivý a nevzdávať sa.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Športy, pri ktorých zaručene schudnete

Aká je ideálna pulzová frekvencia pre spaľovanie tukov?

Zostavte si svoj vlastný tréning

 

Mnoho ľudí však volí iba jednu z ciest - a to je chyba. Tí, ktorí chcú chudnúť len odpočinkom, samozrejme nič nedosiahnu. Regenerácia je nevyhnutne potrebná pre reparáciu cvičením "poškodeného" svalového tkaniva, obnovenie síl a udržanie motivácie pre pohyb i správnu stravu. Odpočinok môže pomôcť redukovať tým, ktorí nie a nie schudnúť kvôli stresu, ale sám o sebe tuk bohužiaľ nepáli.

Druhá skupina je tá, ktorá sa snaží so svojím telom niečo urobiť len pomocou diéty. Je známe, že človek chudne, keď je jeho energetický výdaj väčší, než príjem.

Ak sa nehýbete a nijako nešportujete, budete musieť energetický príjem znížiť radikálne, pretože výdaj je kvôli fyzickej neaktivite už tak dosť nízky.
Ľudské telo si drastické obmedzenie kalórií, aj keď zámerné, vyloží tak, že nastalo obdobie hladomoru (v histórii ľudstva bežné) a aktivuje všetky mechanizmy potrebné pre uchovanie a udržanie čo najväčšieho množstva energie vo forme podkožných tukových zásob. Zároveň sa spomalením metabolických procesov (max. ale o 10 - 20%) klesne tiež prirodzená potreba pohybu, pretože ten energiu odčerpáva a to sa nášmu organizmu pri obmedzení kalórií vôbec nehodí.

Počas chudnutia pomocou diéty sa naše telo pokúsi všetkými možnými prostriedkami znížiť náš energetický výdaj, takže zlenivieme, a ak sa donútime k fyzickej aktivite, bude po nás tvrdo vyžadovať prísun energie - to znamená, že budeme mať po cvičení väčší hlad, ale aj nás bežná porcia jedla oveľa menej zasýti a uspokojí. Pre takéto prekonávanie vlastného tela je potrebná extrémna dávka vôle a tá po nejakom čase zákonite zlyhá.

Po skončení diéty sa bude naše telo ešte chvíľu triasť od strachu, že mu jedlo zase odoprieme, preto si bleskurýchlo uloží všetko, čo mu príde do cesty, ale páliť kalórie a plytvať energiou stále nebude - to je ten povestný jojo efekt.

Pokiaľ teda hodláte chudnúť iba diétou a nezaraďovať cielené cvičenie, snažte sa aspoň neobmedzovať svoje bežné denné aktivity, ako je chodenie pešo kamkoľvek, chodenie do schodov, upratovanie domácnosti a podobne - tieto aktivity ostatne zohrávajú pri chudnutí pravdepodobne väčšiu úlohu, než niekoľko hodín športu týždenne bez ďalšieho prirodzeného pohybu.

Ľudia, ktorí chcú chudnúť športom, často preceňujú množstvo spálenej energie pri danej aktivite, a preto potom zjedia viac, než koľko skutočne potrebujú. Tiež niekedy funguje efekt oceňovania sa jedlom za pretrpené úsilie a potom človek zákonite nechudne - všetky dobroty nemáme šancu "vycvičiť".

Na chudnutie sa najviac odporúča aeróbna aktivita v rozsahu 30 - 90 minút, 3 - 6x týždenne, alebo vysoko intenzívny intervalový tréning. Aby sa telo neadaptovalo na záťaž, mal by sa objem tréningov zvyšovať, ale to by sme potom nerobili nič iné, než behali a pálili s tukom zároveň svalovú hmotu. Pri redukcii hmotnosti je nanajvýš vhodné zaradiť 3x do týždňa silový tréning, ktorý jednak pomôže formovať postavu, ale tiež zabráni nežiaducemu chudnutiu svalov.

Ak môžete, upravte jedálny lístok, behajte, posilňujte aj odpočívajte a telo si už s nadbytočným tukom poradí.

 

660x250_1.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Poradňa Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení