Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Prehľad zdravých diét pre ženy

Prehľad zdravých diét pre ženy



Hneď v úvode je potrebné objasniť, čo by sme si mali predstaviť pod pojmom diéta. Slovo diéta je odvodené od anglického "diet", čiže výživa. Keď sa teda hovorí o diéte, nehľadajte za tým hneď drastické spôsoby chudnutia, dni a týždne odriekania a následný jojo efekt. Ide skrátka o výživu.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cvičte a chudnite podľa typu vašej postavy

Cvičíte a stále to nie je vidieť? My vieme prečo!

7 najlepších spaľovačov tuku

 

Aby bolo zrejmé, o akú diétu sa jedná, je nutné jej označenie doplniť - existujú diéty redukčné (potom sa skutočne jedná o chudnutie) a diéty nemocničné (za účelom zlepšenia zdravotného stavu, napr. bezlepková diéta, šetriaca, bezozbytková, diabetická diéta a pod.).

Držanie redukčných diét je samo o sebe odsúdené na neúspech, pretože ich skrátka jedného dňa "opustíme". Nehľadajte v nich spásu ani trvalé riešenie problémov s nadváhou - slúžia na jednorázové schudnutie a (niektoré) môžu byť dobré pre naštartovanie celkovo zdravšieho životného štýlu.

Po časovo obmedzenej redukčnej diéte takmer vždy nasleduje nenávidený jojo efekt, to znamená návrat k pôvodnej hmotnosti, nezriedka s niekoľkými dekami či kilami navyše ako bonusom.

Na chudnutí nie je najťažšie dodržiavať diétu a zbaviť sa prebytočných kilogramov - najťažšie je zníženú hmotnosť udržať. K tomu ale žiadna diéta nepomôže, tu musí zvíťaziť trvalo udržateľné, zdravé a ľahké stravovanie, s poriadnou porciou pohybu i odpočinku.

Ak chcete naštartovať chudnutie a pripraviť sa na leto, predsa len sú niektoré spôsoby pre ženy vhodnejšie, než iné. Inšpirujte sa tu:


Nízkosacharidová diéta
- diéty s nízkym podielom sacharidov fungujú. Spočiatku skúste vynechať jednoduché, sladké sacharidy, ktoré nájdete v čokoláde, zákuskoch, koláčikoch, sušienkach či cukríkoch. V druhej fáze vyraďte v popoludňajších a večerných hodinách prílohy a pečivo (i celozrnné). Ak zistíte, že vám tento štýl chudnutia sedí, postupne obmedzujte príjem sacharidov aj počas dňa a nahradzujte ich zeleninou a zdravými tukmi.

IIFYM - If It Fits Your Macros, čiže Ak vám to sedí do makier, je ďalší relatívne účinný spôsob, ako dostať svoje stravovacie návyky pod kontrolu. Spočítajte si, koľko proteínov, sacharidov a tukov by ste mali za deň prijať, aby ste zdravo chudli (napr. na stránkach kaloricketabulky.cz alebo myfitnesspal.com). Potom stačí odporúčané "makrá" (tzn. bielkoviny, sacharidy a tuky) dodržiavať a chudnutie by malo ísť samo. Počítajte ale s tým, že potraviny bude potrebné vážiť.

Paleo - aby ste chudli po vzore jaskynných ľudí, nemusíte loviť mamuty a pchať do seba hory mäsa. Stačí z jedálnička vylúčiť tie potraviny, ktoré nemali k dispozícii ani naši dávni predkovia. Vynechajte pečivo, obilniny, ryžu, strukoviny, mliečne výrobky a samozrejme všetko, čo prešlo priemyselným spracovaním (margaríny, sladkosti, zemiakové lupienky a pod.). Zamerajte sa na ovocie, zeleninu, ryby a chudé mäso a výsledky na seba nenechajú dlho čakať.

Bez lepku
- aj keď netrpíte celiakiou alebo alergiou na lepok, bezlepkové stravovanie vám môže pomôcť schudnúť. Tým, že nebudete jesť pečivo, cestoviny, knedle a ďalšie potraviny, ktoré lepok obsahujú, zbavíte jedálniček hŕby prázdnych kalórií, ktoré spôsobujú priberanie na váhe.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Stravovanie, ktoré môže zmeniť život - IIFYM
Diéty Alternatívne prístupy ku stravovaniu - Paleo diéta
Výživa Bezlepková strava neznamená zdravá výživa
Poradňa Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?