Fithall magazín

Nedeľa 7.6.2020 meniny má Róbert

Zdravý životný štýl

Nadváha a obezita - nielen estetický problém

Nadváha a obezita - nielen estetický problém



Ľahkú nadváhu dnes skoro nepovažujeme za problém. Stala sa akousi normou spoločnosti, žijúcej v nadbytku. Od niekoľkých esteticky prekážajúcich kilogramov navyše je ale už len malý krôčik k obezite, ktorá ohrozuje človeka na zdraví aj na živote.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše

Jedlo ako droga

Čo robiť? Moje dieťa je obézne!

 

Stupne obezity sme zvyknutí deliť podľa BMI indexu, ktorý sa spočíta vydelením druhej mocniny výšky v metroch aktuálnou hmotnosťou. Potom ľahko ale tiež môžeme dospieť k tomu, že kulturista, vážiaci na svoju výšku "veľa" vďaka svalom, sa dostane do kategórie obéznych, hoci obézny nie je. Toto meradlo tiež zlyháva u detí a seniorov.

Ako lepší nástroj merania sa ukazuje obvod pása, ktorý by u dospelých mužov nemal prekročiť 94 cm a u žien 80 cm.

Celkom spoľahlivo podiel tuku v tele zmerajú prístroje, založené na rozdielnych odporoch telesných tkanív, avšak aj tu je meranie zaťažené určitou chybou.

Obezitu a nadváhu môžeme rozdeliť na "ženskú" a "mužskú". Ženský typ obezity (gynoidná obezita) je, keď sa tuk ukladá v oblasti stehien a zadku. Mužský typ obezity (androidná obezita) predstavuje hromadenie tukových zásob okolo pása a vnútorných orgánov, a je teda oveľa viac rizikový z hľadiska zdravia.

Muži majú tú nevýhodu, že sú k ukladaniu tuku v strednej časti tela geneticky predurčení, ale aj ženy, ktoré žijú v strese, málo sa hýbu a zle jedia, si zakladajú na veľké problémy.

Ideál súčasnej krásy je štíhlosť, a aj napriek občasným snahám médií tento trend zmeniť, sa mnoho žien do úmoru snaží chudnúť a tomuto ideálu sa priblížiť. Ak sa človek snaží chudnúť obyčajnou reštrikciou kalórií, bez pohybu, odpočinku a vyváženého jedálnička, môže síce vyzerať štíhlo, ale tuk sa okolo vnútorných, životne dôležitých orgánov bude hromadiť veselo ďalej. Nastane stav, ktorému sa v anglicky hovoriacich krajinách hovorí "skinny - fat", to znamená chudý (na pohľad) - tučný (vo vnútri).

Veľa ľudí, snažiacich sa o redukciu nadbytočných kilogramov tvrdí, že "všetko" teoreticky vedia. Už nepotrebujú počuť ďalšie rady, len nemajú vôľu a motiváciu na to, aby začali. Dobrou správou je, že vôľa nie je potrebná.

Stačí dodržiavať niekoľko jednoduchých princípov a postupný úbytok váhy príde sám od seba:


1. Zvážte sa - síce nie je "moderné“ stúpať si na váhu, pretože svaly sú predsa ťažšie, než tuk, ale je potrebné pozrieť sa pravde do očí a priznať si problém. Samozrejme je vhodné tiež sa zmerať na rôznych častiach tela (okolo pŕs, pásu, bokov, paží i stehien).

2. Stanovte si cieľ - a to realistický. Prvým cieľom by malo byť zastavenie nárastu hmotnosti. Keď aspoň mesiac (pokiaľ možno dva) vydržíte na stabilnej hmotnosti, dajte si za cieľ úbytok, ale len mierny, napríklad 2 kg za ďalší mesiac. Možno, že sa vám to zdá málo, ale len poctivé a pomalé kroky vedú k dlhodobo nižšej, zdravšej váhe.

3. Nenadávajte si - učte sa mať radi sami seba. Nie ste len číslom na váhe, ste všetko, čo ste zažili, čo robíte, o koho sa staráte, čo prežívate. Majte sa radi takí, akí ste práve teraz, nie za mesiac s menším číslom nohavíc, ale práve teraz.

4. Teóriu poznáte - tak sa do toho pustite - jedzte 5 - 6 x denne, po troch hodinách, dopoludnia si dajte sacharidy, popoludní skôr bielkoviny, obdeň športujte, odpočívajte a neriešte problémy jedlom.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Sex a obezita
Príčinou nadváhy môže byť kolísanie cukru v krvi. Riešenie ponúka príroda.
Zdravý životný štýl Vedú Vaše jedálenské návyky k nadváhe?