Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Zdravý životný štýl

Hladovaním sa chudnúť nedá

Hladovaním sa chudnúť nedá



Hladovanie za účelom zbavenia sa nadbytočných kilogramov je priamou cestou do pekiel. Dôvodom, prečo tomu tak je, je evolúcia. V minulosti sa striedali obdobia nedostatku s obdobiami relatívneho dostatku, ale tých bolo menej. V čase, keď bolo čo jesť, si ľudia museli vytvoriť energetické rezervy, aby mali šancu na prežitie. Keď potom nastala núdza, telo pomaly čerpalo silu z nahromadených tukových zásob a zároveň spomalilo metabolizmus, aby zásoby vydržali čo najdlhšie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Prečo priberáme? Zajedáme nudu a emócie.

Do módy prichádzajú hladovky

Poznáte rozdiely medzi hladovaním a pôstom?

 

Dnes hladomorom netrpíme, ale organizmus o tom nevie - funguje stále rovnako - keď hladovieme, odmieta pustiť čo len jedinú kalóriu naviac, a keď mu doprajeme, starostlivo si všetko schová v podobe tukových vankúšikov.
 
Hlad je pocit vyvolaný nedostatkom potravy - signalizuje potrebu živín a energie. Keď trvá chvíľu, hovoríme mu akútny, avšak pri dlhodobejšej absencii energie alebo niektorých zložiek výživy sa jedná o hlad chronický (ten sa paradoxne vyskytuje napríklad u celoživotných dietárok, hoci s ľahkou nadváhou).
  
Pri akútnom hladovaní prejde pocit hladu asi po troch dňoch a človek sa stane apatickým, ľahostajným. Objaví sa tlak a bolesti v oblasti žalúdka, jedinec slabne, je spavý, niekedy začne blúzniť a postupne klesne tiež telesná teplota.

Pri chronickom hladovaní vznikajú opuchy, hnačky, je narušená imunita, zhoršuje sa kvalita pokožky, vlasov i zubov a ľahšie prepuknú rôzne infekcie.
  
Pri hladovaní v tele vzniká acetón, čo možno najľahšie identifikovať podľa dychu, ktorý je acetónom cítiť.
  
Hladovanie ako spôsob zbavenia sa hmotnosti, využívajú dievčatá aj chlapci s poruchami príjmu potravy. Telo najskôr použije ako zdroj energie vlastnú svalovú hmotu a tuk, takže sú títo ľudia veľmi vyčerpaní a unavení. Vnútorné orgány nemajú potrebné živiny na svoju prevádzku, začnú štrajkovať, človek je malátny, omdlieva, má mihanie pred očami, zhoršenú pozornosť aj pamäť a tiež poruchy nálady v zmysle depresívnych či úzkostných stavov.
  
Existujú hladovky s náboženským alebo očistným účelom, ktoré trvajú od niekoľkých hodín až po niekoľko dní, ale tie v žiadnom prípade nemožno odporučiť tým, ktorí sa usilujú o pevné, štíhle, zdravé a funkčné telo!
  
Vo svete fitness sa presadzuje niečo, čomu sa hovorí "Intermittent fasting", čiže prerušované hladovanie. Ide o to, že určitú dobu jedinec neprijíma absolútne žiadnu potravu (8 - 36 hodín) a potom sa naje. Túto metódu využívajú priaznivci "Paleo" stravovania a tréningu systémom "Crossfit". Je vhodná len pre aktívnych a zdravých športovcov, ktorí veľmi dobre poznajú svoje telo. Človek, rešpektujúci prerušované hladovanie, by zároveň nemal mať narušený vzťah k jedlu, aby vo fáze, kedy sa môže najesť, nedochádzalo k záchvatovitému prejedaniu.
  
Pokiaľ chcete schudnúť a byť fit, Nehladujte. Existuje veľa možností, ako to dosiahnuť, preto radšej neexperimentujte so svojím zdravím a zamerajte sa na vyskúšané, osvedčené postupy - jedzte pravidelne, neprejedajte sa, cvičte, odpočívajte a buďte vytrvalí!

 

 

660x250_3.jpg

 

Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Hladné potraviny - viete, ktoré to sú?
Poradňa Urobte si čas na jedlo
Poradňa Bojujte jedlom proti stresu