Fithall magazín

Pondelok 28.9.2020 meniny má Václav

Zdravý životný štýl

Čo robiť? Moje dieťa je obézne!

Čo robiť? Moje dieťa je obézne!



Na frekventovaný výskyt nadváhy či obezity u dospelých sme si viac-menej už zvykli. Zlé stravovacie návyky, nedostatok pohybu, stres a ďalšie faktory, súvisiace s rýchlym životným štýlom, za sebou zanechávajú paseku v podobe epidémie obezity, ktorá nevyhnutne zasahuje aj našich najmenších. Detská obezita sa bohužiaľ stáva témou číslo jeden medzi pediatrami, výživovými poradcami, školskými zariadeniami i samotnými rodičmi.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako udržať dieťaťu správnu váhu

Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

 

Chuťové preferencie sa vyvíjajú už v matkinom bruchu - to, čo je matka v tehotenstve i počas dojčenia a čím následne kŕmi svoje batoľa, veľmi silno ovplyvňuje chuťové poháriky aj množstvo tukových buniek dieťaťa. V prvých rokoch života deti preberajú stravovacie návyky dospelých a tieto návyky možno neskôr len ťažko zmeniť - a preto je tak dôležité učiť ich jesť zdravo, striedmo, pestro a s radosťou.
  
Ak je dieťa obézne, môžu za to vždy rodičia, nech si svoju vinu pripúšťajú alebo nie. Hlavnú úlohu pritom zohráva genetika a výchova, teda to, ako sa doma je a ako sa k jedlu pristupuje.
  
Obezita u detí môže vzniknúť relatívne ľahko - tehotná žena s nadváhou si nestráži svoj jedálniček, "posiela" nevhodné živiny svojmu bábätku a to si vytvorí na také živiny návyk. Po narodení je dojčené mliekom matky, ktorá svoju vlastnú správnu výživu zanedbáva a tým zanedbáva aj výživu dieťaťa. Z toho vyplýva prvé pravidlo - počas tehotenstva a dojčenia jedzte dobre, pretože nekŕmite len seba, ale aj vaše dieťa!
  
Okolo štyroch až šiestich mesiacov života dieťaťa sa začína s príkrmami. V obchodoch nájdete veľa takých, ktoré obsahujú pridaný cukor a ten do bruška našich maličkých určite nepatrí. Veľa cukru v sebe schovávajú aj "detské" sušienky, napučané ochutené kolieska, raňajkové cereálie a veľa ďalších produktov, určených pre deti od jedného roka. Tým, že deťom také výrobky ponúkame, ich učíme vyhľadávať sladké chute a budujeme v nich návyk na sladké.
  
V batoľacom a predškolskom veku sa k slovu často hlásia babičky a tety, ktoré majú vždy niečo sladké alebo tučné po ruke. Deti rozmaznávajú cukrovinkami, sladkým pečivom, presladenými tučnými "jogurtami", keď sa potomkovia nudia a hnevajú, strčí sa im do ruky rožok a utešia sa sladkým pitím, a preto neskôr, keď taký človek vyrastie a chce sa niečím odmeniť, uspať alebo zabaviť, siahne automaticky po jedle - a to je zle.
  
Najľahší spôsob, ako predchádzať obezite u detí je správna výživa rodičov aj starých rodičov. Deti sú ako huby, ktoré nasávajú všetky informácie zo svojho okolia a učia sa pozorovaním a napodobňovaním, a preto nemožno čakať, že keď uvidia ocka s párkom v ruke, nechajú si nahovoriť, že to nie je zdravé.
  
Ak chcete, aby vaše dieťa jedlo zdravo, jedzte zdravo aj vy. Ak chcete, aby sa pravidelne hýbalo, robte to aj vy. To, čo zje v škôlke alebo v škole síce vždy neovplyvníte, ale to, aké stravovacie návyky si ponesie do svojho života, vo svojich rukách máte.
  
Odmeňujte deti ovocím a zeleninou, výletmi do prírody alebo svojou pozornosťou, nie nezdravými potravinami, jedzte spoločne a rozhodne im nikdy nevyčítajte ich hmotnosť!

Neváhajte kontaktovať odbornú pomoc, ak máte pocit, že si so stravovacími zvyklosťami vášho dieťaťa neporadíte.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo servírovať v zime deťom na tanier?
Zdravý životný štýl Desatoro, ako predísť nadváhe detí
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s deťmi?