Fithall magazín

Štvrtok 21.11.2019 meniny má Elvíra

Zdravý životný štýl

Chudnite v spánku

Chudnite v spánku



Na svete snáď neexistuje nikto, kto by nemiloval dobrý spánok. Zato veľa ľudí nenávidí držanie diét a boj o každé zhodené deko váhy.

Pretože v bežných podmienkach nikto nezistí, či v noci chudne alebo nie, nie je ťažké ľudí presvedčiť o tom, že ak budete večer jesť tie či oné jedlá, budete spaľovať tuk počas spánku efektívnejšie (napríklad istý Detlef Pape na tom postavil svoju diétu). Ako to ale už s diétami býva, sú veľmi zväzujúce, obmedzujúce a dočasné, takže po ich skončení sa vám zhodené kilá prilepia späť na boky.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Trpíte na nespavosť? Nesiahajte hneď po liekoch.

6 najhorších jedál, než idete do postele

Chudnutie zima verzus leto

 

Riaďte sa sedliackym rozumom, spoznajte zákonitosti spánku a využite ho k redukovaniu nežiaducich kilogramov bez toho, aby ste sa trápili vážením potravín alebo obmedzovaním jedálnička.

Kto spí, neje - väčšina ľudí má najväčšie chute aj hlad večer. Deti konečne spia, v televízii beží obľúbený program a chladnička vás láka ako sirény moreplavca. Mohli by ste si ísť ľahnúť a vyhnúť sa tak množstvu kalórií, ale večer je jedenie najväčšia pohoda. Keď chcete chudnúť, skúste si vymyslieť na večery náhradný plán, pretože večerné zobanie je najväčším zabijakom akéhokoľvek režimu.

Rastový hormón - ľudský rastový hormón (hGH) sa podieľa na raste a sile kostí, regenerácii tkanív a aj na tvorbe svalovej hmoty, čo sa dá pri chudnutí a tvarovaní postavy dobre využiť. Najväčšia  dávka tohto hormónu sa vyplaví do organizmu chvíľku po zaspaní a ďalšie porcie organizmus dostáva počas REM spánku. Aby malo telo hormónu dostatok, je dôležité spať asi 8 - 9 hodín. Ponocovanie vyplavovaniu rastového hormónu bráni, takže prijaté živiny nemôžu byť dobre spracované a uložia sa v podobe tukových vankúšov.

Hormóny - orexin, ghrelin, leptín. Tieto krkolomné cudzie slová označujú ďalšie hormóny, ktoré majú čiastočne na svedomí číslo na našej váhe. Orexin sa podieľa na regulácii spánku a príjme potravy, ghrelin zvyšuje chuť do jedla pri nevyspaní (kto je unavený, je spravidla viac) a nižšia koncentrácia leptínu nás tiež zvádza strkať si stále niečo do úst. Ghrelin nás núti jesť a leptín telu i mozgu potom zatají, že už sme sýti.

Glukóza - nedostatok spánku vedie k zníženej tolerancii glukózy. Keď sme unavení, jeme viac sladkého, zakladáme si na obezitu aj na cukrovku, trápime sa a tým pádom zasa horšie spíme. Prerušte bludný kruh zlej nálady a priberania a choďte sa vyspať.

Materstvo - prvých pár rokov života našich potomkov stojí spánok za starú belu. Prvé mesiace sa budíte k dieťaťu kvôli kŕmeniu, potom vás zo spania rušia detské choroby, rast zúbkov či strašidlá pod posteľou - a vy u toho všetkého musíte (a chcete) asistovať. Keď deti odrastú, nespíte, pretože v hrôze čakáte, až sa vrátia z kina alebo diskotéky. Materstvo, nedostatok spánku a jeho následná liečba čokoládou vedie jednoznačne k priberaniu hmotnosti. Miesto čokolády si radšej dajte balíček kvalitnej šunky.

 


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať
Poradňa Rady, ako zaspať aj pri splne
Diéty Najčastejšie chyby pri chudnutí