Fithall magazín

Sobota 23.3.2019 meniny má Adrián

Zdravý životný štýl

5 tipov pre zrýchlenie metabolizmu a ľahšie chudnutie

5 tipov pre zrýchlenie metabolizmu a ľahšie chudnutie



O metabolizme vieme, že keď je rýchly, je to fajn a človek nemá problémy s kilogramami navyše, ale keď sa jeho tempo blíži tempu slimáka, tukové vankúše sa lepia na boky i brucho takmer rýchlosťou svetla.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Mýty a pravda o prekyslení organizmu

Máte spomalený metabolizmus? Rozhýbte ho!

7 trikov, ako schudnúť po štyridsiatke

 

Pojem metabolizmus označuje súbor všetkých enzýmových reakcií v našom tele, pri ktorých dochádza k premene látok a energií. Podľa toho, či dochádza k procesu výstavby alebo naopak k rozkladu, delíme metabolické pochody na anabolické a katabolické.

Pri chudnutí hrá kľúčovú úlohu bazálny metabolizmus - to je látková premena, ktorá prebieha v kľude. To znamená, že ak máte napríklad bazálny metabolizmus s energetickou spotrebou 1500 kcal na deň, využijete tých 1500 kcal na prevádzku základných životných funkcií, ako je dýchanie, spracovanie potravy, udržiavanie stabilnej telesnej teploty, premýšľanie a podobne bez toho, aby ste odišli z gauča.

Rýchlosť bazálneho metabolizmu je daná jednak genetikou, ale tiež sa odvíja od podielu svalovej a tukovej hmoty v tele, od výšky, telesnej hmotnosti i veku.


Ak chcete, aby vaše telo pálilo viac kalórií, zapracujte na zrýchlení bazálneho metabolizmu. Tu je niekoľko tipov, ako to docieliť:

Raňajkujte - ľudia, ktorí pravidelne raňajkujú, nepriberajú toľko ako tí neraňajkujúci. Ak si ráno nedáte nič na jedenie, organizmus nebude mať odkiaľ čerpať energiu, siahne po vlastnej svalovej hmote a rýchlosť metabolizmu naopak klesne. Skombinujte komplexné sacharidy s kvalitnými, chudými proteínmi a vlákninou - dajte si napríklad celozrnný ražný chlieb so šunkou a zeleninou alebo ovsenú kašu s proteínom (proteínovým práškom, tvarohom, jogurtom, cottage) a semienkami a nažhavte spaľovanie na celý deň.

Pite
- všetky metabolické pochody v tele prebiehajú za prítomnosti vody, preto pite a pite. Najlepšia je obyčajná voda, avšak pekne popohnať metabolizmus vie tiež káva, čierny čaj, zelený čaj alebo ten so strúhaným čerstvým zázvorom.

Proteíny - jedzte proteíny. Na spracovanie čistej bielkoviny telo údajne spotrebuje viac energie, než koľko jej je v nej obsiahnuté. Sú nevyhnutné k výstavbe svalovej hmoty a ako je známe, svaly majú schopnosť páliť viac kalórií ako tuk, aj keď sa človek v nehýbe.

Korenie - vylepšite si kurací steak chilli papričkami, korením alebo feferónkou. Korenie zrýchľuje metabolizmus, a preto sa po zjedení ostrého jedla ľudia potia. Škorica je zase dobrým urýchľovačom do sladkých pokrmov.

Cvičte - intenzívny intervalový tréning sa javí ako najvhodnejší druh záťaže pre redukovanie tukových zásob, teda aj pre zrýchlenie látkovej výmeny. Striedajte preto vytrvalostný beh so silovým cvičením a intervalovým tréningom a telo bude fungovať ako stroj.


Autor: Veronika Červenková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Cvičenia a trendy Svaly - čo o nich viete?
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne raňajky