Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Zdravý životný štýl

Nechudnete? Na vine môžu byť hormóny!

Nechudnete? Na vine môžu byť hormóny!



Začali ste chudnúť, kilá išli dole bez problémov, motivácia bola obrovská. A zrazu rana z čistého neba - ručička váhy sa zrazu nechce pohnúť! Kde je chyba? Príčin môže byť niekoľko, väčšinou je to zle nastavený redukčný režim, niekedy trebárs hormonálne zmeny alebo stres.

Neviažte sa každý deň
Než si začnite robiť starosti, mali by ste vedieť, že kolísanie hmotnosti o jeden alebo dva kilogramy v priebehu dňa je bežné a normálne. Odborníci na chudnutie preto odporúčajú kontrolovať svoj postup maximálne dvakrát za týždeň, vždy v ten istý čas. "Mali sme klientku, ktorej to nedalo a vážila sa niekoľkokrát denne. Potom sa zbytočne stresovala tým, že váha kolíše. Odporučili sme jej vážiť sa len dvakrát za týždeň; na svoje prekvapenie začala chudnúť podľa nastaveného plánu. Jednou z podmienok zdravej redukcie váhy je psychická pohoda," hovorí Gabriela Knosová, špecialistka na výživu a telesný pohyb z brnenského Inštitútu Kompliment.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zostaňte mladá!

Úsmev lieči dušu a zhadzuje kilá

Zásady cvičenia doma

 

Hormonálne zmeny
Krátkodobé zastavenie chudnutia alebo aj prechodný nárast hmotnosti u žien najčastejšie spôsobujú periodické hormonálne zmeny. Nedajte sa teda odradiť, keď nechudnete podľa svojich predstáv počas ovulácie alebo menštruácie. Počas týchto dní sa môže vaša hmotnosť aj zvýšiť, a to o jeden až tri kilogramy. Ďalšími príčinami zastavenia redukcie váhy môže byť nasadenie antikoncepcie alebo substitučná hormonálna terapia v prípade menopauzy, nepravidelné vyprázdňovanie, zápcha a nadmerné zadržiavanie tekutín v organizme. Rovnako tak vyčerpanie a stres. Ďalej môžu chudnutiu brániť aj užívané lieky, ako napríklad antihistaminiká, betablokátory, perorálne antidiabetiká, antidepresíva a iné, napríklad hormonálne lieky.

Odborník vie viac ako vy

Keď sa ručička váhy zastaví a nechce sa ďalej pohnúť, je potrebné v prvom rade prehodnotiť životosprávu a v prípade chyby ju čo najskôr napraviť. Ak to nepomôže ani po dvoch týždňoch, je vhodné sa obrátiť na odborníkov, ktorí sa chudnutiu venujú profesionálne. "Zastavenie poklesu hmotnosti nepodceňujte, pretože v niektorých prípadoch môže byť jedným z prvých príznakov ochorenia. Napríklad môže signalizovať vynechanie menštruácie, hypofunkciu štítnej žľazy, inzulínovú rezistenciu, cukrovku alebo iné ochorenia," hovorí Gabriela Knosová z Inštitútu Kompliment. Odborník na chudnutie zanalyzuje príčiny zastavenia redukcie váhy, v prípade vylúčenia diétnej chyby vám odporučí lekárske vyšetrenie.
 
Jedálniček aj pohyb majte v rovnováhe
Zastavenie poklesu váhy je väčšinou spôsobené nesprávne nastaveným redukčným plánom a nevhodným jedálničkom. Ľudia, ktorí chudnú vlastnou metódou, väčšinou dosiahnu úspory energie zmenšením porcií jedla, vynechaním večerí a výdaj energie zvýšia pohybom. Vďaka tomu stratía pomerne rýchlo niekoľko kilogramov. Radosť z chudnutia však často vystrieda sklamanie z nečakaného zastavenia poklesu redukcie aj napriek tomu, že naďalej pokračujú v nastavenom režime. Nevedia, ako je možné, že režim, ktorý fungoval, zrazu nezaberá. Je potrebné si uvedomiť, že telo sa počas chudnutia mení a túto zmenu je potrebné zohľadňovať. Správne nastavenie jedálničku vyžaduje širšie vedomosti z oblasti fyziológie výživy, ktoré väčšinou chudnúcim chýba. Podobné je to s pohybom. Keď sa záťaž neprispôsobuje aktuálnej fyzickej zdatnosti, pohyb, ktorý bol na začiatku účinný, zrazu nestačí. Chyba môže byť aj v tom, že chudnúci nezohľadňujú zloženie stravy a zastúpenie živín v jednotlivých jedlách. Ak len zmenšíte porcie, ale nezmeníte zdroje, z ktorých energia pochádza, môže práve toto byť príčinou toho, že sa telo bráni ďalšiemu úbytku váhy.

Nadmerným pohybom môžete chudnutie zbrzdiť
Aj keď sa stravujete na jedničku, kameňom úrazu môže byť nevhodný pohyb a prekvapivo aj nadmerné cvičenie. "Mnoho ľudí je presvedčených, že čím viac budú cvičiť, tým viac schudnú. To však platí len do určitej miery. Nadmerný pohyb môže byť príčinou neplánovane veľkého nárastu svalovej hmoty a tým zvýšenia váhy, zväčšenia telesných objemov a zmohutnenia postavy," vysvetľuje Gabriela Knosová. Ideálny je pohyb dvakrát alebo trikrát týždenne po dobu 45 až 60 minút.

Vyhnite sa stresu
Stagnáciu váhy môže spôsobiť aj nadmerná záťaž organizmu a stres, ktorého príčinou môže byť pracovná vyťaženosť, partnerské alebo rodinné problémy, nezhody, choroba, nedostatok spánku a iné. Niektorí ľudia sú na stres citlivejší ako iní a vplyv na redukciu váhy je takmer okamžitý. Aké sú teda odporúčania? Zastavenie redukcie váhy nepreceňujte ani nepodceňujte. Uvedomte si, že na vine môžu byť aj krátkodobé hormonálne zmeny, a preto chudnutie hneď nevzdávajte. Príčiny hľadajte najmä v jedálničku, a ak si nie ste istí, vyhľadajte odbornú pomoc. Na odborníkov sa obráťte aj v prípade, ak dodržiavate zásady redukčného režimu a napriek tomu nechudnete dlhšie ako štrnásť dní.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Polievky, ktoré liečia
Zdravý životný štýl Sauna prospieva telu viac než si myslíte
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie