Fithall magazín

Pondelok 3.8.2020 meniny má Jerguš

Zdravý životný štýl

Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu

Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu



Kto dodržiava zásady zdravého životného štýlu, má kvalitný a plnohodnotný život, nesužujú ho choroby, únava a stres. Stačí sa riadiť základnými pravidlami. Viete akými? Prečítajte si nasledujúce riadky.

1. Zámerne vyhľadávajte situácie, ktoré môžete využiť k prirodzenému pohybu - choďte pri telefonovaní, miesto výťahu a eskalátorov používajte schody, vystúpte z autobusu o jednu dve zastávky skôr a zvyšok cesty dojdite pešo.

2. Urobte si čas na pravidelný aktívny pohyb. U začiatočníkov sa počíta aj prechádzka, avšak minimálne tridsať minút a každý deň. Lepšie je však cvičiť pravidelne tri dni v týždni aspoň hodinu a dostatočne intenzívne - stanovte si konkrétne dni, vyhraďte si konkrétny čas a na túto dobu si nič iné neplánujte.

3. Nepodceňujte relaxáciu a odpočinok. Ak pracujete manuálne, odpočívajte pasívne 
 a pokojne si doprajte každý deň klasický „gaučing“. Ak pracujete duševne, relaxujte niekoľkokrát v týždni aktívne, teda pri pohybe (prechádzka, kolektívne športové hry atď.)

4. Nesnažte sa stihnúť vybaviť čo najviac záležitostí v čo najkratšom čase. Nie je prečo a kam sa tak veľmi ponáhľať! Nenoste si prácu domov - v práci pracujte, mimo kancelárie na všetky pracovné úlohy zabudnite.

5. Naučte sa chodiť spať pravidelne v rovnaký čas - výnimka potvrdzuje pravidlo, ale mala by to byť naozaj len výnimka. Nepovažujte spánok za stratu času a spite 6 až 7, ideálne 
 8 hodín, pretože nedostatok spánku má v mnohých smeroch negatívny vplyv na zdravie.

6. Snažte sa, aby váš jedálniček obsahoval všetky živiny (bielkoviny, tuky a sacharidy) 
 a aby jeho energetická hodnota zodpovedala vášmu energetickému výdaju. Ak chcete schudnúť, upravte jedálny lístok tak, aby bola jeho energetická hodnota o 500 kcal (ženy) alebo 700 kcal (muži) nižšia než jeho optimálna energetická hodnota. Aký by mal byť váš energetický príjem a výdaj, zistíte na našich FITHALL kalkulačkách.

7. Než si dáte akúkoľvek potravinu do nákupného košíka, preštudujte informácie na jej obale a zistite, z akých surovín je vyrobená a aké má nutričné zloženie.

8. Obmedzte príjem tukov, hlavne nasýtených a stužených, dávajte prednosť rastlinným tukom pred živočíšnymi. Znížte na minimum príjem jednoduchých cukrov, ktoré naše telo vôbec nepotrebuje. Naopak zvýšte príjem vlákniny z obilnín, ovocia, zeleniny a semien.

9. Konzumujte čerstvé, na živiny bohaté jedlá. Nekupujte polotovary, nevarte do zásoby. Pokrmy pripravujte z kvalitných, čerstvých surovín, ktoré upravujte šetrným spôsobom, ako je varenie, dusenie, pečenie a za určitých podmienok aj grilovanie, ale nie smaženie.

10. Dodržiavajte pitný režim a denne vypite 2 až 3 litre tekutín, prevažne neochutenej neperlivej vody. Nebude vás bolieť hlava a dokážete sa lepšie sústrediť na prácu - úlohy budete plniť ľahšie a rýchlejšie a získate tak čas na pohybové aktivity alebo odpočinok.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Diéty 7 omylov v dietológii
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Svaly - čo o nich viete?