Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Zdravý životný štýl

Trpíte na nespavosť? Nesiahajte hneď po liekoch.

Trpíte na nespavosť? Nesiahajte hneď po liekoch.



Nespavosť, čiže insomnia, je problém, ktorý trápi veľa ľudí. Chodíte spať so strachom, že zase nezaspíte, celú noc sa prevaľujete, ráno sa budíte rozlámaní a unavení, cez deň sa tešíte do postele, ale keď si líhate, vlastne sa bojíte, že všetko bude zase ako predchádzajúcu noc.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Cvičte a bude sa vám lepšie spať

Bylinné kúpele liečia dušu aj telo

Desatoro rád na ozdravenie životného štýlu

 

Nespavosť môžeme rozdeliť buď podľa dĺžky trvania na krátkodobú, strednodobú a dlhodobú, ale tiež podľa príčiny na primárnu a sekundárnu (tá je následkom iného ochorenia).

Tzv. primárnu psychofyziologickú insomniu možno liečiť viacerými spôsobmi
- jednak môžete užívať psychofarmaká, ktorá vám pomôžu zaspať, ale ľahko na ne vzniká návyk a nezbavíte sa príčiny nespavosti, jednak môžete podniknúť režimové opatrenia a začať pracovať na svojej psychike - a tá má na spánok obrovský vplyv.

Skúste sa držať týchto rád a uvidíte, že budete spať ako nemluvňa:


- Popoludní nepite kávu, čierny a zelený čaj či energetické nápoje. S ich konzumáciou to nepreháňajte ani počas dňa!

- Večer vynechajte ťažké jedlá - jedzte naposledy 3 - 4 hodiny pred spaním. Nechoďte spať ale ani hladní.

- Po večeri sa bežte na chvíľku prejsť a zhlboka nasávajte do pľúc čerstvý vzduch.

- Pred spaním neriešte s partnerom žiadne dôležité alebo konfliktné témy, nesledujte horory ani nehrajte agresívne videohry. Náročná fyzická aktivita sa tiež neodporúča.

- V žiadnom prípade si nedopomáhejte k spánku alkoholom - síce by ste zaspali, ale kvalita spánku by bola veľmi zlá.

- Nefajčite a nejedzte čokoládu - tieto neresti majú na organizmus povzbudzujúce účinky.

- Posteľ používajte výhradne k spánku a sexu a pobyt v nej obmedzte na najnutnejšiu dobu (neprevaľujte sa v nej, neodpočívajte, nejedzte, nepracujte, nečítajte, nesledujte televíziu).

- V miestnosti na spanie minimalizujte hluk a svetlo a zaistite vhodnú teplotu (najlepšie 18-20º C).

- Choďte spať a vstávajte každý deň (aj cez víkend) v rovnakom čase ± 15 minút.

- Choďte si ľahnúť až v momente, keď ste naozaj ospalí a ak sa spánok nedostaví asi do 30 minút, vstaňte a bežte sa venovať do inej miestnosti nejakej príjemnej, nenáročnej činnosti.

- Nikdy si nechoďte ľahnúť cez deň - a to ani v prípade, že sa cítite veľmi ospalí. Počkajte na večer, na dobu, ktorá je pre spánok určená.

- Vytvorte si usínacie rituály - umyte sa, dajte si bylinkový čaj, oblečte si čisté pyžamo - skrátka robte čokoľvek, čo telu napovie, že je čas ísť spať.

Dobrú noc!


Autor: Veronika Červenková (Staňková)


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Poradňa Rady, ako zaspať aj pri splne
Jedlo a výživa 6 najhorších jedál, než idete do postele
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres