Fithall magazín

Nedeľa 31.5.2020 meniny má Petrana / Petronela

Zdravý životný štýl

Mindfulness - liek proti stresu

Mindfulness - liek proti stresu



Stres je neoddeliteľnou súčasťou našich životov a naučiť sa ho zvládať už skoro patrí k základným zručnostiam. Ľudia sa snažia stresu zbavovať ako vhodnými, tak nevhodnými spôsobmi. Medzi tie nevhodné patrí konzumácia alkoholu, fajčenie či prejedanie, k tým lepším sa radí cvičenie, pobyt v prírode, jedenie zdravého jedla a relaxácia. Jednou z vhodných ciest, ako sa nadmernej záťaže zbaviť, je tzv. technika mindfulness.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

6 najhorších jedál, než idete do postele

Otužujte sa a budete sa cítiť lepšie

Ste bez energie? Dobite si baterky!

 

Mindfulness znamená v preklade uvedomovanie, pozornosť a zapamätanie. Táto technika spočíva v tom, že venujete veciam a dejom svoju pozornosť úmyselne, v prítomnom okamihu a bez hodnotenia. Síce by sa mohlo zdať, že je to hračka, ale človek má v sebe hodnotenia zakorenené, a preto je veľmi ťažké sa od nich odpútať.

Predstavte si napríklad, že jete obyčajné jablko. Hneď automaticky hodnotíte, či je sladké, čerstvé, voňavé alebo naopak trpké alebo kyslé, či vám chutí alebo nechutí, či máte chuť ho dojesť alebo či si potom vezmete k jedlu ešte niečo ďalšie. Pri plnom uvedomení jete jablko a vnímate jeho chuť, ale snažíte sa ju nehodnotiť. Vezmete ju tak, ako je, prijmete fakt bez hodnotenia.

K tomu, aby ste mohli takto svoju pozornosť použiť, by ste mali zapojiť zvedavosť a všetky myšlienky, emócie i telesné pocity považovať za významné; trpezlivosť - nechať vnemy, aby sa ukazovali svojím vlastným tempom; dôveru - mať presvedčenie, že človek je schopný udržať sa v plnom kontakte so svojimi vlastnými vnútornými prežitkami; prijatie - brať osobné zážitky v ich úplnosti, bez snahy ich potlačiť, vyhnúť sa im alebo ich zmeniť a nakoniec neusilovanie - pri plnom uvedomení nemať žiadne ciele, ktoré sa snažíte dosiahnuť.

Mindfulness nás učí lepšie si uvedomovať vlastné myšlienky, emócie a telesné pocity, reagovať na ne spôsobom, ktorý zmierňuje emočné utrpenie, menej intenzívne reagovať na to, čo sa okolo nás a v nás práve deje a tiež zmierňuje mieru celkového napätia a zvyšuje pocit vlastnej pohody.
  
Aby ste mohli začať vnímať "všímavým" spôsobom, držte sa niekoľkých jednoduchých pravidiel:


1. Kedykoľvek to ide, robte v každom okamihu len jednu vec.
2. Venujte plnú pozornosť tomu, čo práve robíte.
3. Keď sa vám myšlienky niekam zatúlajú, vráťte ich späť do prítomnosti.
4. Opakujte krok tri stále znovu a znovu.
5. Uvedomte si, čo odvádza vašu pozornosť.

Skúste už dnes pri bežných činnostiach uplatniť techniku mindfulness a uvidíte, že aj tie najobyčajnejšie veci sa stanú novými a zaujímavými. Hneď ráno vnímajte, ako si čistíte zuby, ako kefka objíma svojimi štetinkami zuby aj ďasná, vnímajte, ako vám prúd vody pri sprchovaní steká po tele, pozorujte, ako uterák nasáva kvapky vody z vášho tela. Pri raňajkách sa plne sústreďte na každé sústo aj na každý dúšok kávy, ako by ste ju pili prvýkrát v živote.

Pri ceste k autu počúvajte šuchot opadaného lístia pod vašimi nohami, počúvajte zvuky okolia a vnímajte aj vôňu vzduchu.

Nechajte vaše zmysly, aby boli tým najmocnejším nástrojom na vyrovnanie sa so stresom a prostriedkom k vašej spokojnosti i pohode. Kedykoľvek je to možné, skúšajte vnímať spôsobom mindfulness.

 

 

Autor: Veronika Červenková (Staňková)


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres