Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Kinesiotaping - predíďte zraneniam a únave

Kinesiotaping - predíďte zraneniam a únave



Možno ste už u niekoho po lekcii pilates v šatni, alebo vonku na ulici, videli vykúkať z šortiek či z tielka pestrofarebné prúžky, pripomínajúce hrubú farebnú lepiacu pásku. Jedná sa o kinesiotaping, čo je metóda využívaná fyzioterapeutmi na ovplyvnenie svalovo - kostrového systému, ale aj pre prácu s lymfou.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

7 tipov ako ochrániť svoje kolená

5 zásad ako správne sedieť a stáť

Cviky, ktorými spevníte stred tela

 

Tapy bývajú vyrobené z veľmi pružnej bavlny, ktorá sa dokáže natiahnuť až na 160% svojej dĺžky. Lepidlom je prírodná živica. Vďaka tomu, že je materiál vodeodolný aj priedušný, môžete sa v ňom sprchovať či kúpať podľa ľubovôle, cvičiť, rôzne sa ohýbať a robiť vlastne všetko, na čo ste zvyknutí bez toho, aby sa funkčnosť pásikov akokoľvek narušila.

Lepenie elastických bavlnených pásikov na boľavé miesto prebieha tak, že sa postihnutá oblasť natiahne, aby sa prepnula koža a potom sa páska nalepí. Trením farebného tapu sa následne aktivuje lepidlo, ktoré je citlivé na teplo.

Keď potom oblasť necháme v pokoji, pokožka sa jemne zvlní (tzv. rebound efekt), nadľahčí sa, a vďaka tomu môže lymfa i krv voľne prúdiť, tlak na cievy sa zníži, a tým sa celý proces hojenia urýchli. Pásky sa využívajú aj na spevnenie kĺbov alebo ich zafixovanie v správnej polohe.

Jednoducho povedané - keď je sval alebo kĺb nejako postihnutý, často to súvisí s metabolizmom tkanivových tekutín (opuchy, hromadenie lymfy, zhoršený prietok krvi). Tekutiny potom nemajú možnosť boľavé miesto dostatočne zásobovať živinami a odvádzať z nich odpadové látky. Vďaka tapu sa tekutiny uvoľnia, živiny môžu prúdiť do tkanív a odpadové látky preč. Naštartuje sa hojenie a pacient môže onedlho veselo behať.

Poproste vášho fyzioterapeuta o nalepenie tapov v týchto prípadoch:

- Pre rozprúdenie lymfatického systému (môžu pomôcť aj pri celulitíde a chudnutí)
- Na zmiernenie bolesti
- Pre zredukovanie opuchov a modrín
- Aby sa uvoľnili vaše svaly po náročnej aktivite
- Ako prevencia kŕčov
- Pre regeneráciu natiahnutých alebo natrhnutých svalov
- Pre aktiváciu ochabnutých svalov (napríklad v oblasti chrbtice)
- Aby ste podporili správne držanie tela, polohu kĺbov aj funkciu svalov
  
Veľkou výhodou kineziotapov je absencia vedľajších účinkov - teda ak za nežiaduce nepovažujete to, že vám niekde vykukuje farebný prúžok. Farbu tapu si väčšinou môžete vybrať a považovať ju potom za módny doplnok. Aplikácia je úplne bezbolestná.

Tapy patria výhradne do rúk školených fyzioterapeutov - pri neodbornom umiestnení pásky môže hroziť rada nepríjemností od defektov kože až po poruchy inervácie tkanív.

Nebojte sa kineziotaping vyskúšať a presvedčte sa o jeho účinkoch sami.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres
Zdravý životný štýl Umenie relaxácie
Cvičenia a trendy Ako oddychovať aktívne i pasívne