Fithall magazín

Streda 30.9.2020 meniny má Jarolím

Zdravý životný štýl

Ako znížiť vysoký krvný tlak? Zmeňte svoj životný štýl!

Ako znížiť vysoký krvný tlak? Zmeňte svoj životný štýl!



Pod pojmom "krvný tlak" si môžete predstaviť silu, ktorou pôsobí krv na steny ciev, ktorými preteká. Krv ale sama nerozhoduje, ako veľmi bude na cievy tlačiť - rozhoduje o tom srdce.

 

ČÍTAJTE TIEŽ: 

Nadváha. Čo všetko vám môže spôsobiť.

Káva, alkohol a chudnutie. Ide to dokopy?

Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka

 

Keď merajú lekári pri vyšetrení tlak, oznámia vám dve čísla. Prvé číslo označuje tlak systolický (keď sa srdce stiahne), druhé tlak diastolický (keď sa srdce uvoľní). Meria sa v torroch, čiže milimetroch ortuťového stĺpca.

Ak vám doktor povie, že máte krvný tlak vysoký, trpíte hypertenziou, a k tomuto záveru dospel tak, že vám opakovane nameral tlak nad hodnotu 140/90. Takýto stav si vyžaduje zásah, pretože pri dlhodobo zvýšenom krvnom tlaku sú ohrozené vaše cievy, srdce a zdravie i život celkovo. Paradoxom vysokého krvného tlaku (ale napríklad aj diabetu) je to, že aj keď ohrozuje človeka priamo na živote, tak nebolí. Preto ho ľudia často podceňujú, problém ignorujú alebo sa uchyľujú k zobaniu liekov, po ktorých tlak síce klesne do normálu, ale to vôbec neznamená, že je potom v poriadku.

Hodnotu krvného tlaku ovplyvňuje vek, aktuálny psychický i fyzický stav (nadváha), teplota okolia, ale aj jedálne návyky a fyzická kondícia.

Aby ste svoj krvný tlak znížili, začnite sa pravidelne hýbať a zdravo jesť:

Cvičte - behajte, chodievajte alebo sa akokoľvek hýbte aspoň pol hodiny 3x v týždni. Je jedno, či to bude aktivita aeróbna alebo silová, či pôjdete na jogu alebo sa prejdete po lese - skrátka sa hýbte, pretože všetko je pre vysoký tlak lepšie, ako sedieť doma na gauči.

Nepite - alkohol ani priveľa kávy. To, že je určitá dávka alkoholu prospešná srdcu, sú zrejme len povedačky - keď máte problémy s tlakom, skúste to bez alkoholu. Hrnček rozpustnej kávy s mliekom vás tiež nijako nepoškodí, ale lepšou variantou je káva bez kofeínu alebo kávovinový nápoj z koreňa čakanky, ktorý bežne zoženiete v každom supermarkete.

Schudnite - jedzte 5 - 6x denne malé porcie jedla, absolútne vynechajte presolené a priemyselne spracované potraviny, neprejedajte sa večer a cvičte. Každé zhodené deko uľaví vášmu srdcu aj cievam.

Jedzte - zeler, červenú repu, šalátovú uhorku, jablká, kivi, banány, grapefruity, lososa, tresku, kuracie a morčacie mäso aj ovsené vločky. Nebojte sa masla, červeného mäsa ani vaječných žĺtkov - vysoká hladina cholesterolu v krvi krvný tlak zvyšuje, ale nie je pravda, že za to môžu tieto potraviny - vysoký cholesterol má väčšinou na svedomí jednoduchý cukor, polotovary a prehnane spracované potraviny (šišky, párky, sušienky).

Nesoľte - a nejedzte ani trvanlivé údeniny, šunku, syry, nakladanú zeleninu, instantné polievky, fast food či jedlo "od Číňanov". Nadmerný príjem soli je nepriateľom číslo jedna.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo s kofeínom počas horúcich dní?
Jedlo a výživa Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!