Fithall magazín

Pondelok 22.10.2018 meniny má Sergej

Jedlo a výživa

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?

Ovocné a zeleninové drinky - sú skutočne diétne?



Ovocným či zeleninovým drinkom by sa dal nazvať každý nápoj, ktorý ovocie a zeleninu obsahuje. Nesporne patria do pitného režimu, avšak len niektoré z nich prinesú nášmu telu viac úžitku, než škody.

Tekutiny, ktoré počas dňa človek prijme, pochádzajú z jedla (ovocie, zelenina, polievky, mliečne výrobky) a z nápojov, pričom jednu tretinu má tvoriť obyčajná, neperlivá stolová voda, druhú tretinu minerálky a poslednú tretinu práve ovocné a zeleninové nápoje.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Je vám horúco? Najlepšie osviežujúce diétne nápoje.

Potraviny, ktoré ochladia váš organizmus

Ako sa stravovať v horúcich letných dňoch

 

Drinky zo zeleniny sú pre zdravie lepšie, než tie ovocné, pretože obsahujú minimum sacharidov. Práve kvôli cukrom si na ovocné osvieženie dajte dobrý pozor - v domnení, že pijete niečo zdravé a diétne do seba dostávate veľa jednoduchých sladkých cukrov. Hoci sú tieto cukry prírodné, stále sa v organizme správajú ako cukry, to znamená, že dokážu dodať energiu, ale zároveň rozhojdajú hladinu cukru v krvi a ich nadbytok sa ukladá v podobe tukových zásob.

Zorientujte sa vo svete ovocných a zeleninových drinkov a už nikdy nesiahnete vedľa:

Ovocné minerálky - minerálne vody s príchuťou sa tvária veľmi ľahko, zdravo a diétne. Väčšina takých vôd ale obsahuje až 15 kalórií na 100 mililitrov nápoja, takže ak vypijete celú fľašu minerálky, dostanete do seba 225 kalórií pochádzajúcich z jednoduchého, sladkého cukru. Keby ste namiesto toho vypili liter a pol obyčajnej vody alebo minerálky bez príchuti, môžete si k nej dať pokojne smotanový nanuk s čokoládovou polevou a vyjde to energeticky rovnako.

Fresh džúsy - čerstvé vylisované šťavy v sebe skrývajú veľké množstvo vitamínov aj minerálov. Ich nevýhodou je, že sú opäť plné cukru, takže je lepšie ich riediť alebo zmiešať so šťavou zo zeleniny. Koncentrovaný, nezriedený fresh je vhodný na doplnenie cukrov po dlhšom tréningu. U čerstvo vytlačených štiav je tiež trochu škoda aj to, že prišli o dužinu plnú vlákniny, čím sa zvýši aj ich glykemický index.

Džúsy
- bežné džúsy, ktoré sú k dostaniu v obchodoch, sú väčšinou vyrábané z koncentrátov ovocných štiav, u ktorých je otázkou, ako sú vyrábané ony. Tieto nápoje bývajú často dosladzované cukrom alebo glukózo - fruktózovým sirupom (na rozdiel od Freshov), a tým spolu s celkom prijateľnou chuťou, do seba dostanete aj hromadu zbytočných kalórií - nehľadiac na to, že glukózo - fruktózový sirup spôsobuje zvýšené ukladanie tuku okolo pečene.

Sirupy - ak chcete žiť zdravo a nepriberať, nekupujte ich. Sirupy, aj bez pridaných éčok, sú extrémne koncentrovaný cukor. Aj keď si ich poriadne zriedite, veľmi si nepomôžete - radšej si do vody vytlačte šťavu z citróna a doslaďte ju jemne medom alebo stéviou.

Koktaily - u nich je výhoda, že nevyhadzujeme dužinu, takže spoločne so šťavou plnou vitamínov vypijete tiež vlákninu. Tá prečistí črevá, zníži glykemický index nápoja a dokáže aj zasýtiť. Skúste do letných koktailov nepridávať mlieko ani cukor - ovocie je chutné samo o sebe, takže to nie je vôbec nutné. Ak by ste ale predsa len chceli koktail zjemniť, kvapnite do neho trochu jogurtu alebo kefíru a tým vykúzlite lahodné a výživné smoothie.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde
Jedlo a výživa Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie
Jedlo a výživa Ovocie pri diéte