Fithall magazín

Pondelok 27.6.2016 meniny má Ladislav(a)

Zdravý životný štýl

Sauna prospieva telu viac než si myslíte

Sauna prospieva telu viac než si myslíte



Sauna je skvelá nielen pre relaxáciu, ale aj pre zlepšenie a udržanie dobrého fyzického stavu. Vďaka tomu tiež Fíni, ktorí sa saunujú po celé stáročia, patria k najzdravším národom na svete. Ako je to možné? Už po 30 minútach pobytu v saune totiž telo vylúči toľko odpadu, koľko obličky inak spracovávajú celý deň.
 
Čo dokáže sauna
V saune je horúci a relatívne suchý vzduch, ktorý spôsobuje, že sa telo intenzívne potí. Po horúčave nasleduje ochladenie v studenej vode, snehu alebo pod holým nebom. Táto jednoduchá procedúra má blahodárny vplyv na celý rad telesných orgánov, napr. na kožu, kardiovaskulárny systém, pohybový aparát, ale aj na dýchacie cesty a psychiku, pretože uvoľňuje napätie a zmenšuje úzkosť. Okrem toho podporuje telo k väčšiemu výkonu, čo sa prejaví až na druhý deň po saunovaní. Dochádza tiež k zvýšenej tvorbe obranných látok priamo na sliznici a k uvoľneniu hladkého svalstva, čo spôsobí, že sa vám bude lepšie dýchať. Aj pokožka získa zdravší a hladší vzhľad. Ideálne je zdržiavať sa v saune dve hodiny 1x až 2x týždenne a razom budete odolnejší voči prechladnutiu a chrípkovým vírusom, čo je najmä v zimnom období pre organizmus veľký prínos.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Očistná kúra, áno či nie?

Nestačí iba začať cvičiť

Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie

 
Stres nechajte doma

Saunovanie sa neodporúča, ak ste vystresovaní a napätí. Najskôr sa pokúste upokojiť a až potom vyrazte do sauny. Tiež nie je dobré podstupovať procedúru po veľkom fyzickom zaťažení alebo športovom výkone. V žiadnom prípade nechoďte do sauny priamo z tréningu. Počkajte až sa váš pulz dostane do normálu. Saunu nie je ani vhodné navštevovať s plným žalúdkom, pretože jedlo zaťažuje krvný obeh. Ak sa tesne pred saunou príliš najete, má váš žalúdok prácu s trávením a zrýchlenie krvného obehu, ku ktorému v saune dochádza, nie je efektívne. Ideálnym riešením nie je ani pobyt v saune nalačno. Najlepšie je, keď sa najete asi dve hodiny pred saunou.
 
Tradičná sauna
Škandinávska sauna má dve varianty: Klasickú saunu s teplotou od 75 až do 90 ° C a vlhkosťou vzduchu, ktorá sa pohybuje medzi 20 až 35%. Vlhkosť vzduchu si môžete pritom sami regulovať, a to polievaním rozpálených kameňov rôznymi bylinnými odvarmi, čo miestnosť nielen príjemne prevonia, ale znásobí aj zážitok zo saunovania. Druhou a náročnejšou formou sauny je tzv. suchá sauna s teplotami 95 až 100 ° C a vlhkosťou vzduchu 5 až 10%. Prenikanie tepla do tela je v tomto prípade oveľa intenzívnejšie, ale nie každý to dobre znáša.
 
Pitný režim
Zvýšené potenie spôsobuje rýchly úbytok vody z organizmu, ale v saune medzi jednotlivými fázami nepite, aby sa telo mohlo dôkladne prečistiť. Tekutiny doplňte až po ukončení procedúry. Nikdy tiež nepite alkohol, pretože by ste mohli v saune skolabovať.
 
Dĺžka pobytu v saune
Pre pozitívny účinok sauny postačí, keď jej jednotlivé fázy absolvujete dvakrát alebo trikrát. Medzitým odpočívajte, uvoľnite sa a hlavne necvičte. Tiež nezanedbávajte oddychovú polhodinku po ukončení celého procesu. Začiatočníci by v saune rozhodne nemali zostávať dlhšie ako päť minút, a to ešte na tých menej horúcich nižších laviciach a až postupne pobyt predlžovať a na saunu si zvykať.

Kedy do sauny nechodiť

Keď na sebe pozorujete neklamné známky ochorenia ako napríklad upchatý nos, bolesť v krku alebo kĺboch, je sauna to najhoršie, čo môžete urobiť. Potením v saune a striedaním teplôt sa váš stav výrazne zhorší a choroba sa rýchlejšie rozvinie. Nechoďte do sauny, ak máte angínu pectoris, sužuje vás kôrnatenie tepien, máte vysoký alebo nízky tlak, epilepsiu, cukrovku a kožné problémy. Po odznení choroby, sauna zase pomôže vypudiť z tela posledné zvyšky vírusov.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Viete na čom varíte?
Radíme Nechudnete? Otestujte si moč!
Jedlo a výživa Zdravie schované pod škrupinou