Fithall magazín

Streda 17.7.2019 meniny má Bohuslav

Zdravý životný štýl

Chudnutie v prechode

Chudnutie v prechode



Klimaktérium, čiže prechod, nie je niečo, za čo by sa ženy mali hanbiť. Je úplne prirodzeným obdobím života, ktorému sa nedá vyhnúť a práve vďaka tomu, že vieme, že nastane, je možné sa na neho pripraviť a zmierniť tak niektoré z jeho nepríjemných sprievodných javov.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Aktívny pohyb v seniorskom veku

Ako na výživu v starobe

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

 

Žena v klimaktériu podstupuje prechod medzi plodným a neplodným obdobím života. Postupne sa začína znižovať hladina estrogénu aj gestagénu a miznú menštruácie.

Práve po prechode mávajú ženy zvyčajne väčšie ťažkosti s telesnou hmotnosťou, ako tie, ktoré sú narodené v neskorších ročníkoch. To je zapríčinené tým, že sa vplyvom hormónov mení metabolizmus tukov a organizmus má tendenciu tukové zásoby uchovávať. Ženy sa prestávajú hýbať, sú menej fyzicky aktívne, ale tiež ich kvôli prechodu môžu trápiť bolesti kĺbov, nespavosť, podráždenosť, aj depresie - to všetko tvorí podmienky pre postupný nárast hmotnosti.

Ako teda schudnúť po prechode alebo aspoň nárast váhy zastaviť?

Prestaňte chudnúť - asi to znie paradoxne, ale prestaňte sa snažiť schudnúť zubami - nechtami. Naopak sa zamerajte na to, aby nedochádzalo k zvýšeniu vašej hmotnosti. Takýto cieľ je oveľa jednoduchšie naplniť, nebude vás tak frustrovať a vy potom budete mať priestor aj energiu pre výber kvalitného jedla a konzumáciu adekvátnych porcií bez stresu.

Pravidelný pohyb - je nevyhnutný nielen kvôli postave, ale hlavne pre zdravie – a o to ide predovšetkým. Nie je žiadnou novinkou, že pohybom sa pália kalórie a zvyšuje výkonnosť metabolizmu, takže kilá potom nebudú pribúdať tak ľahko. Navyše si vďaka endorfínom zlepšíte náladu a typická "prechodová" depresia vás minie veľkým oblúkom.

Slniečko - cvičenie, ale aj prechádzky na čerstvom vzduchu sú najlepšie. Slnečné lúče vám vyčaria úsmev na tvári, aj keď nechcete, ale tiež vďaka slnečnému svitu získate vitamín D, ktorý je veľmi dôležitý pre pevné kosti. Práve v období prechodu je vyššie riziko rozvoja osteoporózy a prostredníctvom cvičenia a pobytu na slniečku svoje kosti krásne spevníte.

Doplnky stravy - vyvážená a kvalitná výživa je základ, ale nebráňte sa ani doplnkom stravy. Vôbec nie je na škodu zobať preparáty s obsahom vápnika, ktorý pri spolupráci s vitamínom D udrží vašu kostru v dobrej kondícii. Tiež skúste silu fytoestrogénov - to sú látky rastlinného pôvodu, ktorý sa v našom tele mení na estrogény a tlmí nepríjemnosti prechodu. Nájdete ich predovšetkým v sójových výrobkoch (vyberajte si ale radšej tie fermentované), pohánke či červenom víne. Ak vás pobolievajú kĺby, siahnite po preparáte s obsahom kolagénu.

Nehladovať
- najväčšou chybou žien po štyridsiatke je vynechávanie jedál. Verte tomu, že vášmu telu je jedno, či nestíhate, nemáte na nič chuť, alebo si myslíte, že hladovaním niečo zhodíte. Telo chce energiu a pokiaľ mu ju nedodáte, bude si o to viac strážiť tú, čo už má naskladnenú  - tukové zásoby.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Stanovte si reálny cieľ chudnutia
Zdravý životný štýl Najčastejšie chyby pri chudnutí