Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

5 zásad ako správne sedieť a stáť

5 zásad ako správne sedieť a stáť



Dieťa sa učí sedieť medzi 6. a 9. mesiacom života. Stáť skúša o chvíľku neskôr. Sú to teda schopnosti, ktoré v živote získame ako jedny z prvých. Batoľatá sedia aj stoja správne. Presne vedia, čo majú robiť, zapájajú správne svaly, vystierajú sa. V priebehu života tieto banálne schopnosti strácame - prestávame vedieť sedieť aj stáť správne. Naučte sa znovu ovládať svoje telo a zdokonaľte svoj postoj aj pozíciu na stoličke - predídete tak bolestiam kĺbov, chrbtice, opuchom nôh, ale aj svalovým dysbalanciám.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Ako spáliť kalórie a schudnúť v práci

Umenie relaxácie

Sedíte správne?

 

Nemá cenu hovoriť, že sedenie nie je zdravé, ani prirodzené, pretože drvivá väčšina ľudí skrátka pracuje v kanceláriách a sedieť musí a státiu sa tiež nikto nevyhne. Zapamätajte si preto niekoľko jednoduchých pravidiel a už nikdy nenechajte svoje telo trpieť.

1. Zastrčiť bradu
- všimnite si, že veľa ľudí má tendenciu posediačky pri počítači vystrkovať bradu a naťahovať krk ako korytnačka. Niet potom divu, že bolí krčná chrbtica a od nej tiež hlava. Zasuňte bradu dozadu tak, aby sa krčná chrbtica opäť vzpriamila. Predstavte si, že vás niekto ťahá za temeno hlavy nahor k stropu, alebo že máte na hlave položenú knihu, ktorá nesmie spadnúť.

2. Lopatky do vreciek - zhrbený chrbát a chúliace sa ramená nie sú nijako sexy a už vôbec nie zdravé. Nesnažte sa dostať lopatky čo najbližšie k sebe - skôr ich tlačte mierne dozadu a dole, akoby ste chceli ich spodné hroty zasunúť do zadných vreciek vašich nohavíc. Pretiahnete tak prsné svaly, ktoré majú tendenciu ochabovať a zároveň posilníte oblasť medzi lopatkami.

3. Pupok k chrbtici - pevné bruško je základ správneho sedenia i státia. V sede ľahko vystrčte zadoček, mierne prehnite bedrá a spevnite brucho. Pupok silou vťahujte k chrbtici, aby bola spevnená a neniesla celú ťarchu tela sama. Na pevné bruško myslite vždy - pri čakaní na autobus, pri jazde autom alebo pri príprave večere, ktorá si vyžaduje dlhé postávanie pri sporáku.

4. Pravé uhly - pri sedení na stoličke si strážte pravé uhly. Stoličku nastavte do takej výšky, aby pravý uhol zvierali stehná s lýtkami a klávesnicu umiestnite tak, aby paže zvierali pravý uhol v lakti. Akákoľvek iná varianta preťažuje vaše telo.

5. Symetria - stať s vystrčeným bokom aj sedieť s nohou cez nohu je síce estetické, ale bohužiaľ nie príliš vhodné pre svaly a kĺby. Akákoľvek asymetria je pre telo namáhavá a zaťažujúca, a preto bude vaše telo najspokojnejšie, keď sa postavíte rovno, s nohami vedľa seba, s mierne pokrčenými kolenami, spevneným bruškom a bez vystrkovania boku či iného uľavovania si. To isté platí pre sedenie - sedieť s nohou cez nohu je pohodlné, ale ak chcete potešiť svoj chrbát, vzdajte sa pohodlia aj zmyselného vzhľadu a skrátka postavte obe chodidlá pevne na zem (pokiaľ možno naboso alebo v topánkach bez podpätkov).

Môžete chodiť denne do posilňovne alebo behať po lese, ale neduhy v pozíciách, v ktorých trávite najviac času - v sede a v stoji, sa napravujú veľmi ťažko. Začnite rovno stáť a správne sedieť a urobíte pre seba obrovský kus práce.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Cvičenia a trendy Bolí vás chrbát? Jedzte vitamíny a buďte v pohybe.
Cvičenia a trendy Aby chrbát nebolel - strečing: Tipy na najlepšie cviky