Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Chcete schudnúť? Zbavte sa prebytočnej vody v tele.

Chcete schudnúť? Zbavte sa prebytočnej vody v tele.



Ľudské telo funguje správne, keď obsahuje 50 - 60% vody. Problém nastáva v okamihu, keď vodu začne zadržiavať. Potom dochádza k opuchom končatín, opuchnutým očiam i nárastu hmotnosti. Naopak dehydratácia, ktorá je tiež škodlivá, vedie k úbytku váhy vplyvom straty tekutín, zníženiu schopnosti sústrediť sa, predĺženiu reakčného času (to je nebezpečné napríklad pri riadení automobilu), únave i bolestiam hlavy. U žien potom kolíše obsah vody v tele v závislosti na menštruačnom cykle, ale v medziach normy.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Vaše telo, vaše pravidlá - alebo prečo nedržať diéty z časopisov

7 najlepších spaľovačov tuku

Aké potraviny sú zakázané pri chudnutí?

 

To, či ste zavodnení, a preto nedopnete obľúbenú sukňu, možno zistiť pomocou prístrojov, ktoré dokážu analyzovať zloženie tela (tzn. pomer svalov, tuku a vody). V extrémnom prípade sa zavodnenie tiež pozná podľa nafúknutého brucha a opuchnutých nôh, v tom miernejšom môže ručička váhy vyskočiť zo dňa na deň o niečo vyššie.

Existujú potraviny, ktoré priamo vedú k nadmernému zadržiavaniu vody v organizme. Radia sa medzi ne tie s vysokým obsahom soli (údeniny, syry, konzervy, instantné polievky, slané zemiačiky a podobne), ale tiež prehnaná konzumácia minerálok môže urobiť v hospodárení s telesnou vodou paseku.

Soli (i glutamanu sodného) prijímame väčšinou zbytočne veľa. Telu postačia asi 3 gramy, avšak my sme schopní dopriať si aj 30 gramov denne. Veľa soli potom zaťaží obličky a tie nie sú schopné filtrovať a odvádzať vodu z tela. Rovnako tak je to u proteínových diét alebo hladoviek, ktoré preťažia obličky aj lymfatický systém.

Alkohol a sladkosti vedia zadržiavať vodu tiež, a to opäť z dôvodu preťaženia vnútorných orgánov. Sacharidy na seba vodu nadväzujú, takže sa po večierku s nadmierou alkoholických koktejlov, slaných orieškov a sladkých tort môžete naozaj cítiť opuchnuto.

U väčšiny obéznych je podiel vody v tele veľmi nízky, hoci si paradoxne často myslia, že práve zadržiavanie tekutín má ich vysokú hmotnosť na svedomí. Svaly ale držia oveľa viac vody než tuk a sú tiež ťažšie, preto je lepšie merať centimetre v páse ako sledovať čísla na váhe.

Proti zavodneniu sa odporúča piť veľa čistej vody. Potom si organizmus nebude tekutiny zhromažďovať, pretože o ne nebude núdza. Nestačí si ale dať týždennú pitnú kúru a dúfať, že sa telo umúdri a zadržanú vodu pustí von. Pitný režim musí byť nastavený dlhodobo.

Množstvo vody, ktorú dostanete do tela, môžete zvýšiť konzumáciou vodnatých potravín, ako je napríklad melón, šalátová uhorka či polievky (pozor na soľ!).

Aby ste navyše odplavovanie prebytočných tekutín podporili, zájdite si na lymfatickú masáž a začnite pestovať bazalku a petržlen - tieto bylinky opúchaniu končatín aj zadržiavaniu vody zabraňujú. Dajte si tiež jedlá s vyšším obsahom draslíka a vápnika - látok, ktoré sa podieľajú na regulácii vody v tele. Medzi ne patria napríklad marhule, zemiaky, brokolica či mak.

Neoddeliteľnou súčasťou zbavovania sa prebytočných tekutín je pohyb. Len vďaka nemu telo pracuje tak, ako má. Ak je teda vašim problémom prílišné zadržiavanie vody, začnite sa pravidelne hýbať, nepite alkohol ani kávu, obmedzte príjem slaných potravín a tiež si dávajte pozor na sacharidy. K tomu veľa pite, a to najlepšie čistú vodu a slabé bylinkové čaje. Ak ani také režimové opatrenia nepomôžu, bolo by vhodné vyhľadať lekára.

 

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Zdravý životný štýl Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.