Fithall magazín

Piatok 17.1.2020 meniny má Nataša

Zdravý životný štýl

Vaše telo, vaše pravidlá - alebo prečo nedržať diéty z časopisov

Vaše telo, vaše pravidlá - alebo prečo nedržať diéty z časopisov



Každý rok sa so železnou pravidelnosťou objavujú v januári v časopisoch a na internete články, ktoré radia ako schudnúť, ako nabrať svalovú hmotu, ako zdravo žiť. V júni na nás kričia palcové titulky o chudnutí do plaviek a zhadzovaní zimných kilogramov. Všade samé rady, tipy, návody, odporúčania a zaručené recepty. Každý je odborník na to, čo máte jesť, ako máte cvičiť, koľko toho máte vypiť, kedy a kde by ste mali odpočívať a ako máte žiť.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo sa stane v organizme, keď priberieme

Aké potraviny sú zakázané pri chudnutí?

Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?

 

Každé ľudské telo by teoreticky malo fungovať rovnako. V chudnutí aj naberaní by mali platiť fyzikálne zákony a jednoduché princípy. Ale neplatia. Život nie je spravodlivý - každému rozdal iné karty a len na vás teraz záleží, ako s tými svojimi budete hrať.

Existuje nepreberné množstvo stravovacích a pohybových odporúčaní - v súčasnosti sú populárne "paleo" - tzv. diéta jaskynných mužov, kedy jete hlavne proteíny a živočíšne tuky, "raw" - surová strava, v ktorej je zakázané tepelne upravovať potraviny, "IIFYM (If It Fits Your Macros)"- tzv. flexibilné stravovanie, podľa ktorého si denne môžete dopriať nejakú maškrtu, ak zapadne do vášho denného rozpočtu na bielkoviny, cukry a tuky, a v neposlednom rade "clean eating", ktorý zakazuje jesť polotovary a priemyselne upravované potraviny.

V prípade cvičenia sa laická aj odborná verejnosť háda, či je na chudnutie lepšie klasické kardio alebo vysokointenzívny intervalový tréning (HIIT). Prú sa o to, či po aeróbnej záťaži nebudete naopak priberať a nemali by ste preto cvičiť radšej len silovo.

Nakoniec náš pocit z toho, čo by sme mali robiť a akí by sme mali byť, dotvárajú fotografie u takých článkov. Kým ešte pred časom zdobili tieto články vychudnuté modelky, dnes sa nám skôr naskytá pohľad na takmer maskulínne pretekárky fitness (ktoré držia tri mesiace drastickú, sacharidy obmedzujúcu diétu, na fotkách sa na nás smejú ich vyrysované brušné svaly, ale potom často opäť priberú) a v nás vyvolávajú dojem, že takto by sme tiež mali vyzerať.

Jediný človek, ktorý vám môže diktovať, čo jesť či nejesť a ako sa hýbať či nehýbať, ste vy sami. Vaše telo je jedinečné - nikto na svete nemá zhodné gény, nikto nevyzerá rovnako, ani sa rovnako necíti. Každý človek je unikátny, preto nie je možné, aby sa všetci rovnako stravovali a rovnako cvičili.

Pri výbere potravín sa skúste riadiť iba svojimi vlastnými pocitmi a tým, ako váš organizmus reaguje. Jedzte a športujte tak, aby vám bolo dobre.

Možno by niekto namietal, že mu dobre robí raňajkovať tabuľku čokolády a večerať hamburgery, ale takéto postoje sú skôr sebadeštruktívne (avšak ak príde deň, keď sa takto stravovať budete, je to len a len vaša voľba a len vy za ňu nesiete zodpovednosť aj následky).

Skúste sa stravovať tak, aby ste nasýtili vaše telo, ale aj dušu. Pokojne si urobte radosť kúskom koláča, ale netrestajte sa prejedaním sa do bezvedomia s tým, že už je to aj tak jedno. Užívajte si všetko čo jete, ale aj to s kým a kde jete. Nečakajte, že keď budete jesť "junk food" (odpad), bude vaše telo bezchybne fungovať.

Pohybom sa bavte, nenúťte sa do neho, ale zároveň skúšajte trošku posúvať svoje limity.

Ani najväčší odborník vám nepovie, ako presne máte jesť - najlepším špecialistom na svoje telo ste vy sami. Vzdelávajte sa, čítajte, hľadajte inšpiráciu, ale nepodliehajte módnym trendom, ktoré môžu rozhádzať váš metabolizmus aj psychickú pohodu.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Chcete schudnúť? Pite!
Zdravý životný štýl Chudnutie sa začína v hlave
Diéty Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.