Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Ako uniknúť zimnej melanchólii

Ako uniknúť zimnej melanchólii



Existuje niekoľko trikov, ako sa nenechať strhnúť pochmúrnym počasím s nedostatkom slniečka. Viete, ktoré to sú?

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Šálku čaju, prosím!

Umenie relaxácie

Masáž na mieru

 

Svetelná terapia
Nedostatok svetla vonku vedie k nedostatku serotonínu v našom tele. Skúste lampy s denným svetlom, ktoré majú rozjasniť myseľ a dodať nám náhradu svetla. Terapia svetlom je uznávaná metóda, ktorá sa osvedčila najmä pri kolísaní nálad v dôsledku striedania ročných období. Navyše je veľmi praktická. Môžete ju kombinovať aj s inou činnosťou. Pri raňajkách, čítaní alebo práci na počítači. Odporúča sa osvetlenie o sile 10 tisíc lux zo vzdialenosti približne 50 až 60 cm od tela. Liečba svetlom sa doma robí denne 30 až 60 minút.

Kúzelné slúchadlá
Kolísanie nálad riadi mozog a dopad slnečných lúčov na organizmus je vyšší, keď je mozog aktívny. Na základe tohto zistenia fínsky vynálezca Antti Aunio vyvinul slúchadlá "Valkea", ktorá odovzdávajú svetelné žiarenie do sluchového kanálu a ovplyvňujú tak aktivitu mozgu. Prístroj vyzerá ako iPod a podľa slov svojho stvoriteľa, pomôže deviatim z desiatich testovaných osôb zbaviť sa poklesu nálad podmienených striedaním ročných období.

Prístroje všetko nenahradia
Pokiaľ však vediete život, ktorý vám nevyhovuje, žiadna lampa ani slúchadlá vám nepomôžu. Je potreba vykonávať aj iné činnosti, ktoré povedú k tomu, že sa budete cítiť lepšie.

Hľadajte harmóniu v prírode
Príroda je mocná čarodejka a pomôže vám aj v prípade, že máte chmúrne myšlienky. Dokáže totiž báječne stimulovať naše životné procesy. Pravidelne vyrážajte na prechádzky do parku, lesa a pod. Zhlboka dýchajte a vnímajte okolie. Kochajte sa prírodnými krásami a odpútajte sa, aspoň na chvíľu, od starostí všedných dní.

Utečte pred depresiou

Každý vie, ako je pohyb pre organizmus blahodarný. Šport vám pomôže navodiť stav vrcholných výkonov, unaví vás a v pokojovej fáze sa zase môžete uvoľniť. Vaše vnútorné hodiny tak budú tikať stále v rovnakom rytme, keď budete striedať aktivitu a odpočinok. Odporúča sa behanie v prírode, kde je najviac svetla, čo má totiž mnohonásobne väčšiu silu. Dobré sú aj vytrvalostné športy ako jazda na bicykli alebo beh na lyžiach. Pomáha aj horská turistika.

 

Tip: snažte sa všetky aktivity organizovať s priateľmi. Spoločné akcie sa potom nerušia tak ľahko.

Prijmite zimu
Skúste sa naučiť vnímať zimu ako obdobie regenerácie. Akceptujte, že v tomto období nie ste tak aktívny, ako inokedy. Musíte tiež vedieť vypnúť, uvoľniť sa a potom na jar sa zase prebudiť. Snažte sa vychádzať čo najčastejšie do prírody, čerpajte čo najviac svetla, stretávajte sa s dobrými kamarátmi a nedávajte všetko za vinu počasiu.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Relaxácia a stres
Zdravý životný štýl Umenie relaxácie
Zdravý životný štýl Očistná kúra, áno či nie?