Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Chudnutie po štyridsiatke - jem rovnako, ale priberám. Prečo?

Chudnutie po štyridsiatke - jem rovnako, ale priberám. Prečo?



Energetické potreby ľudského tela sa počas života menia. U žien sú tieto zmeny oveľa výraznejšie ako u mužov, pretože pôsobením hormonálnych zmien musí organizmus nakladať s cennými zásobami veľmi opatrne. Takáto opatrnosť pri spaľovaní kalórií sa nežnejšej polovici ľudstva väčšinou nepáči, avšak má svoje biologické opodstatnenie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Jesť podľa kalórií - áno alebo nie?

Tabletky na chudnutie - prečo nám samé o sebe nepomôžu?

Držíte často diéty? Viete, čo to s vami robí?


Prvýkrát sa o slovo hormóny hlásia v čase dospievania.
Telo ženy prechádza zmenami a pripravuje sa na nadchádzajúce tehotenstvo aj výchovu potomkov. Dievčatá sa začínajú zaguľacovať a ukladať tuk v oblasti pŕs, zadku a stehien. Takéto rozloženie tuku potom naznačuje plodnosť a schopnosť otehotnieť.

Ďalším výrazným medzníkom, ktorý si vyžaduje zber energetických zdrojov, je tehotenstvo. Málokedy zostane po tak dramatickej premene postava rovnaká ako predtým, avšak vďaka náročnej starostlivosti o deti a domácnosť ide metabolizmus stále na plné obrátky.

Z biologického hľadiska je optimálny vek pre otehotnenie medzi 20. a 30. rokom života. Po tridsiatke šance klesajú a po štyridsiatke mal v minulosti deti málokto. Hoci je v súčasnosti trendom mať ratolesti neskôr, pretože je zložitejšie zohnať dobrú prácu, zabezpečiť si bývanie aj zamilovať sa do vhodného partnera, sú naše telá nastavené stále rovnako a tieto vplyvy, ktoré skoršiemu otehotneniu bránia, toho veľa nezmenia.

Po 40. roku ženský organizmus príliš nepočíta s tým, že by mal byť aktívny a plodný, preto spomaľuje metabolizmus a pripravuje sa na menopauzu. To je hlavný dôvod, prečo je tak ľahké nabrať nežiaduce kilogramy aj tak ťažké sa ich zbaviť.

S pribúdajúcimi rokmi je dobré si uvedomiť, že energetické potreby tela klesajú a tým pádom je potrebné upraviť aj svoj jedálniček a pohybovú aktivitu. Starnutie samo o sebe automaticky neznamená priberanie - len to, s čím sa naše žalúdky pobili skôr ľahko, teraz môže byť trochu problematické.

Prírodné zákony sa príliš zmeniť nedajú, aj keď na nás spoločenské normy veľmi tlačia a v médiách sa prezentujú ženy v dôchodkovom veku, ktoré majú postavu ako v dvadsiatke. Takýto trend však nie je prirodzený a ani zdravý. Ukázalo sa totiž, že pár kilogramov navyše je v strednom veku aj v starobe naopak k prospechu. Hladovanie a držanie diét s cieľom udržať si za každú cenu hmotnosť nízku, vedie iba k zdravotným ťažkostiam a predčasne vráskavej tvári.

Ak vás trápi, že už nemôžete zjesť to čo skôr, bez toho aby sa to prejavilo na centimetroch v páse, pridajte na pohybe a stavte na zdravý a pestrý jedálniček. V určitom veku by malo zdravie stáť jednoznačne nad chuťami a zmyslovým pôžitkom. Skúste sa naučiť užívať si zdravé jedlá a radujte sa z toho, že je vaše telo zdravé a vitálne.

Aby nedochádzalo k vzostupu hmotnosti, je veľmi dôležité zostať aktívna a venovať sa cvičeniu, ktoré vám bude robiť radosť a bude vás baviť. Samotné dátum narodenia nič nehovorí o tom, aké aktivity sú pre nás vhodné a aké nie. Behať, jazdiť na bicykli, chodiť po horách aj cvičiť jogu môžete až do neskorej staroby.

Ak máte obavy, ako budete vyzerať po štyridsiatke, pozrite sa na svoju mamičku a babičku. Gény sú mocné, a ak mali ženy vo vašej rodine sklony s vekom priberať, dajte si o to väčší pozor.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Zdravý životný štýl Návšteva psychológa a chudnutie
Zdravý životný štýl Ako schudnúť? Máme pre vás zaručené tipy.
FITHALL cvičenie Aktivity, ktoré Vám pomôžu zhodiť prebytočné kilá