Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Ako na kŕčové žily

Ako na kŕčové žily



Ak trpíte kŕčovými žilami, alebo k nim máte dedičné sklony, mali by ste sa o svoje nohy starať oveľa dôkladnejšie. Premyslite si, ktoré športy a cviky sú pre vás vhodné, aby ste si namiesto očakávanej úľavy a posilnenia svalstva skôr neublížili.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bylinné kúpele liečia dušu aj telo

Cvičte "sviečku" pre zdravie

10 dôvodov, prečo cvičiť v práci

 

Zhodnoťte vážnosť problému
Prvé čo by ste mali urobiť je navštíviť odborníka, ktorý vám na základe vyšetrenia oznámi v akej fáze sa váš problém nachádza. "Drobné kŕčové žilky nepredstavujú len kozmetický problém. Žena by si mala uvedomiť, že sa s najväčšou pravdepodobnosťou čoskoro rozrastú vo väčšie a oveľa nebezpečnejšie kŕčové žily. Ich odstránenie by som vo väčšine prípadov neodkladal, "varuje MUDr. Ota Schütz, primár pražskej Žilnej kliniky. Kŕčové žily sú z viac ako 80% dedičné. Pokiaľ sa teda vyskytujú u niekoho z rodiny, potom by ste mali dbať na prevenciu.

Ranný rituál
Začať preventívne bojovať proti kŕčovým žilám môžete hneď po prebudení. V ľahu natiahnite nohy a krúžte členkami najprv na jednu a potom na druhú stranu, napínajte a krčte prsty na nohách, v závere "šliapte na bicykli." Potom si dajte rannú sprchu, pri ktorej budete striedavo sprchovať nohy studenou a teplou vodou od chodidiel smerom nahor. Cievy sa tým prekrvia a spevnia.

Podpätky za to nemôžu
Často sa môžete dočítať, že pri kŕčových žilách nie je vhodné nosiť topánky na vysokom podpätku, pretože takéto topánky znižujú prietok krvi v končatinách. To je jeden z mnohých mýtov o kŕčových žilách. Vysoké podpätky nie sú príčinou vzniku kŕčových žíl. Na vine je len dedičnosť. Väčšina postihnutých kŕčovými žilami má aj priečne plochú nohu. V takýchto prípadoch by mali nosiť špeciálne vložky do topánok. V prípade už vzniknutých kŕčových žíl je tiež vhodné nosiť špeciálne zdravotné elastické pančuchy.

Pohyb je dôležitý

Kŕčovým žilám najúčinnejšie predídete tým, že sa budete často hýbať. Skúste preto v práci viac chodiť a pohybovať sa. Namiesto výťahu používajte schody. Ak vám to robí problém, choďte pomaly a robte si prestávky. Hneď ako si na to zvyknete, môžete si schody vyjsť napríklad trikrát. Stúpaním do schodov sa totiž mobilizujú lýtkové svaly a podporujete tak spätné prúdenie krvi. Najväčším problémom bežného pracovného dňa je nedostatok pohybovej aktivity. Dlhé sedenie, ale aj státie podporuje vznik kŕčových žíl a zhoršuje ich stav. Ak je to váš prípad, skúste sa raz za hodinu prejsť po kancelárii, alebo v sede krúžte a kývajte nohami, aby ste aspoň trochu rozprúdili krvný obeh.

Cvičenia a športy
Urobte si 2x v týždni čas sami na seba a zacvičte si. Najjednoduchším a najmenej náročným športom je obyčajná chôdza. Vezmite si pohodlné topánky a vydajte sa na prechádzku po okolí, alebo napríklad na nákup. Práve tak môžete vziať bicykel a vydať sa na ňom pre pečivo na raňajky do najbližšieho obchodu. Najúčinnejším športom pri problémoch s kŕčovými žilami je plávanie. Nohy si precvičíte bez toho, aby ste ich zaťažovali vlastnou váhou.

Nevhodné športy
Šport, ktorý sa pri výskyte kŕčových žíl vyložene neodporúča, je jazda na koni. Najvhodnejšie nie sú ani športy s rýchlymi štartmi a doskokmi, ako napríklad tenis, bedminton a squash, ďalej volejbal a basketbal. Ak sa ale kŕčové žily odstránia, k týmto športom sa môžete opäť vrátiť.

Pred spaním
Než si ľahnete k spánku, nohy opäť osprchujte striedavo teplou a studenou vodou, pričom vždy končite studenou. Môžete si znovu zľahka zacvičiť a nohy pretiahnuť. Dobré je mať nohy na lôžku podložené napr. vankúšom. Aj pri spánku je totiž vhodné, aby boli nohy o 10 cm vyššie ako srdce.


Autor: Monika Kuželová


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Pohybová aktivita a jej vplyv na človeka
Cvičenia a trendy Cvičte a bude sa vám lepšie spať
Cvičenia a trendy Ako na pohyb a cvičenie s kilami navyše