Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Ako oklamať chute na sladké, slané, ...

Ako oklamať chute na sladké, slané, ...



Pre veľa ľudí, ktorí sa snažia akýmkoľvek spôsobom upraviť svoju hmotnosť, nebýva problémom hlad, ale chute. Po vyváženom obede, ktorý obsahuje komplexné sacharidy, proteíny aj vlákninu, ale aj dostatok kalórií, si organizmus rozhodne nežiada ďalší prísun cukrov v podobe zákuskov, sušienok alebo čokolády. Ten, kto si sladké žiada, je náš mozog. Rovnako tak je to s chuťami na vyprážané, mastné alebo slané jedlá, prípadne ich kombinácie.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

Ako zatočiť s únavou

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

 

Chuťové poháriky na jazyku majú za úlohu rôzne chute rozoznať. Oznamujú nám, či je v potravine obsiahnutý cukor, a je teda vhodná na doplnenie energie, či nie je jedlo pokazené alebo či vďaka slanej chuti dokáže doplniť do tela minerály.

Už od nepamäti je ľudský mozog naprogramovaný tak, aby sladkosť a tučnosť v strave vyhľadával, pretože práve to sú atribúty dostatku kalórií, ktoré boli v minulosti vzácnym tovarom. Dnes, v čase extrémneho nadbytku, mozog ale funguje stále na rovnakom princípe a núti nás jesť jedlá, po ktorých rýchlo priberáme.

Najväčšou chybou je myslieť si, že si o sladké či mastné jedlá hovorí naše telo. V skutočnosti takmer nikto nespozná, čo jeho organizmus potrebuje. Už od detstva sme prekrmovaní, často jeme z nudy, vďaka elektrine chodíme spať aj vstávame inak, než ako to príroda zamýšľala, ničíme si telá liekmi a toxínmi z prostredia, únavu prebíjame kofeínom a mnohokrát nerešpektujeme svoje základné biologické potreby. Organizmus je takými neprirodzenými zásahmi tak zmätený, že nemožno očakávať, že potom zachytíme jemné výkyvy hladiny cukru v krvi či nedostatok alebo nadbytok nejakej inej látky.

Chuť má svoje biologické opodstatnenie, ale v súčasnosti je skôr ovládaná psychikou. Keď si toto uvedomíte, akýchkoľvek chutí sa tiež ľahšie vyvarujete. Zákusok po obede nemá teda za úlohu doplniť potrebné živiny, ale napríklad oddialiť návrat späť do pracovného kolotoča, prekonať únavu, nudu, zlosť na šéfa alebo je to skrátka zvyk.

Chutí sa nezbavíte vytĺkaním klinu klinom - síce si môžete dať namiesto čokolády sušené ovocie a miesto vyprážaných hranoliek nakrájanú mrkvu, ale dôvod, prečo po jedle túžite, zostane rovnaký. Kľúčom je uvedomiť si, čo sa v tú chvíľu s vami deje. Než si dáte niečo, čo vám zabraňuje chudnúť, zaťažuje svedomie alebo spúšťa orgie prejedania, zamyslite sa nad tým, prečo práve toto chcete jesť. Najčastejšími dôvodmi bývajú pocity únavy, nudy, smútku alebo naopak radosti, vnútornej prázdnoty a podobne, ale tiež stačí príjemné jedálenské správanie párkrát zopakovať a vytvorí sa veľmi silný zvyk, ktorého sa potom ťažko zbavuje (jedenie orieškov pri televízore, ujedanie priamo z hrnca, dojedanie po deťoch a podobne).

Chuť na sladké ako potreba organizmu vzniká, keď jete jedlá s vysokým glykemickým indexom, kvôli ktorým hladina krvného cukru klesne a dochádza k hypoglykémii. Vyhýbajte sa jednoduchým sladkým cukrom a snažte sa si postupne od sladkej chuti odvyknúť. Neriešte ju ani umelými sladidlami - tie v mozgu akurát vyvolajú ďalšie baženie po sladkom, rovnako ako obyčajný cukor.

Bolo by neľudské nedať si nikdy nič dobré len tak na chuť. Problém nastáva až v prípade, že takéto správanie kompenzuje psychickú nepohodu a vedie potom k nadváhe a zdravotným ťažkostiam. Snažte sa porozumieť tomu, čo potrebuje vaše telo, ale aj tomu, o čo si hovorí psychika. Jedlo by nemalo slúžiť ako náplň voľného času ani nahrádzať kvalitné medziľudské vzťahy.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo
Jedlo a výživa Jedlo ako droga
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?