Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Tipy na zdravé zeleninové šaláty

Tipy na zdravé zeleninové šaláty



Zeleninové šaláty sú jednoducho skvelé. Nielen, že sú nabité vitamínmi aj vlákninou a dokážu zasýtiť, ale tiež skrývajú vo veľkom objeme relatívne nízku energetickú hodnotu. Existuje nepreberné množstvo variácií šalátov, a to od ľahučkých zeleninových až po hutnejšie, cestovinové či zemiakové.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Tipy na zdravé nátierky

Nemajte hlad. Potraviny, ktoré vás zasýtia.

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami

 

Vedieť si namiešať ideálny šalát nie je len tak. Keď to preženiete s majonézou alebo olejovou zálievkou, syrom alebo cestovinami, môžete si do tela vpraviť skutočnú kalorickú bombu. Na druhú stranu chrúmať len zelené suché lístky by asi nikoho tiež dvakrát neuspokojilo ani nezasýtilo.

Voľba ingrediencií do zdravého šalátu by sa mala riadiť princípmi rozumného stravovania - to znamená, že ak plánujete šalát obedovať, nemali by ste vynechávať sacharidovú zložku, ale keď je farebný pokrm určený na večeru, škroby budeme radšej šetriť, aby sme sa v zime nečudovali, že nedopneme nohavice, hoci sme celé leto pojedali len šalátové listy. Do obedového šalátu sa preto nebojte pridať cestoviny, zemiaky, kuskus, mrkvu či kukuricu alebo ho zakusujte celozrnnou bagetou, ale večer ho vymeňte skôr za bielkoviny a zdravé tuky.

Základom každého šalátu je zelenina. Využite bohatú ponuku na pultoch našich supermarketov a skúste kombinovať, experimentovať a objavovať nové chute. Vyskúšajte rôzne druhy listových šalátov, paradajok aj paprík, pridajte uhorku, olivy a vôbec čokoľvek, na čo dostanete chuť. Správny šalát by mal tiež krásne vyzerať, preto miešajte farby i tvary, aby zelenina lahodila nielen chuťovým bunkám, ale aj očiam.

Aby vás šalát zasýtil, musí byť plný bielkovín. Vďaka kombinácii proteínov a vlákniny nebudete dlho hladná, ale tiež si zaistíte stabilnú hladinu krvného cukru, takže by vás nemala naháňať chuť na sladké. Na farebnú zeleninu poskladajte napríklad mozzarellu, opečené kuracie prsia, tuniaka z plechovky, kúsky bravčovej panenky, šunku, nízkotučný tvrdý syr alebo napríklad syr cottage. Výslednú zmes pokvapkajte ideálne domácou zálievkou z jogurtu alebo olivového (tekvicového, ľanového, lieskového) oleja, ale ak sa vám zapáči nejaký dresing v obchode, nič nebráni ani jeho použitiu. Dresingy na majonézovej či olejovej báze sú síce kalorické, ale na druhú stranu sú tým, čo dodáva šalátom chuť a pri rozumnom užívaní žiadne nebezpečenstvo nehrozí.

Aby ste si mohli vyrobiť šalát kedykoľvek vás napadne a nemuseli dlho špekulovať o tom, čo na to budete potrebovať, majte v chladničke vždy ako základ nejaký listový šalát (ľadový, čínska kapusta, rímsky šalát, lollo rosso, lollo bianco, poľníček, rukolu, little gem, hlávkový apod.) a ďalej niečo farebné - žltú papriku, červenú paradajku a zelenú uhorku. V druhej fáze dodajte proteíny (prípadne na obed sacharidy) a potom zalejte dressingom. Pre radosť môžete na záver pridať pár hobliniek parmezánu a celý výtvor zasypať napríklad tekvicovými alebo slnečnicovými semienkami.

Šaláty sú optimálne pre teplé dni, kedy človek nemá na horúce jedlo ani pomyslenie, ale organizmus aj napriek tomu vyžaduje pravidelnú dodávku živín. Vďaka tomu, že je zeleninu nutné dlho hrýzť, je jedenie pomalé a pocit sýtosti sa dostaví relatívne skoro.

Ak sa snažíte chudnúť, zabudnite na zdobenie šalátu majonézou, slaninou aj tučnými syrmi a radšej voľte zálievku z balsamica a chudé kuracie mäso.

Neexistuje nudný alebo nedobrý šalát, je len otázkou fantázie, aké prísady z neho vykúzlia pravý gurmánsky aj estetický zážitok.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne raňajky
Výživa Tipy na zdravé a diétne desiaty
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne obedy
Jedlo a výživa Tipy na zdravé a diétne večere