Fithall magazín

Utorok 29.9.2020 meniny má Michal / Michaela

Zdravý životný štýl

Ako zatočiť s únavou

Ako zatočiť s únavou



Únava je podľa definície zníženie schopnosti vykonávať činnosť, ktorá vyplýva z predchádzajúceho vynaloženia psychického či fyzického úsilia. Tento prirodzený stav organizmu poznajú všetci, ale u každého sa prejavuje inak a v inej miere. Tiež sú veľké rozdiely v tom, ako ľudia s únavou zaobchádzajú.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Bojujte jedlom proti stresu

Ako na jarnú únavu?

Úprava stravy môže podporiť sexuálny apetít

 

Únavu môžeme rozdeliť na akútnu a chronickú a ďalej tiež na fyzickú a psychickú. Akútna únava nám dáva správu o tom, že predchádzajúci výkon bol na hranici našich možností, a že je potrebné dať si pauzu. Po odpočinku únava prejde a my sme opäť schopní fungovať naplno. Naopak chronická únava je tiahnuci sa problém, na ktorý krátkodobý odpočinok neplatí. Chronickú únavu je nutné riešiť dlhodobo a podniknúť veľa preventívnych opatrení, aby organizmus nebol ďalej preťažovaný.

Zatiaľ čo v minulosti ľudia trpeli skôr vyčerpaním tela po náročnej fyzickej práci, dnes sa stretávame predovšetkým s vyčerpaním psychického rázu po večnom hľadení do monitorov a sedením za kancelárskym stolom.

Fyzická únava býva často sprevádzaná aj tou psychickou a potom je na programe dňa dopriať si regeneráciu ako pre telo, tak pre myseľ. Na únavu psychickú je ale naopak fyzická záťaž vhodná. Preto je odporúčaním číslo jedna obuť po dlhom a únavnom pracovnom dni tenisky a vybehnúť do lesa alebo ísť napríklad okopávať záhradku. Človeku sa síce väčšinou nechce, pretože má pocit, že je unavený na smrť a najradšej by zaliezol do postele s tabuľkou čokolády, ale tento pocit je daný len tým, že počas dňa svaly nemali dostatok stimulov.

Prekonať únavu sa väčšinou vypláca. Stačí napnúť všetky sily a vyraziť do posilňovne alebo na kolieskové korčule a smrteľná driemota, ktorú ste pociťovali nad klávesnicou počítača čarovne zmizne. Pasívny odpočinok pomáha tiež. Či už ste namáhaní fyzicky alebo psychicky, pobyt v horúcej saune, príjemná masáž alebo obyčajná prechádzka po lese dokážu zázraky.

Naše telo nám pocitom únavy oznamuje, že chce odpočinok, pauzu a pokoj. Potrebuje čas na načerpanie nových síl. Málokto však tieto signály rešpektuje a aj naďalej preťažuje svoju hlavu a niekedy aj telo. Máme pocit, že práca nepočká, a tak sa dopujeme kofeínovými nápojmi a cukrom len preto, aby sme mohli vyčerpať svoje sily ešte o trochu viac. Následkom toho sme ešte unavenejší, podráždenejší a bojujeme s kilogramami navyše, zatiaľ čo najlepším a najjednoduchším riešením by bolo ísť si na chvíľu ľahnúť alebo si vyjsť na bicykli.

Keď dochádzajú sily, organizmus volá po dodávke cukru, ktorý je zdrojom ľahko využiteľnej energie. Potom samozrejme siahneme po cukríkoch, čokoláde alebo šiške. Kvôli jednoduchým cukrom hladina cukru v krvi rýchlo stúpne a potom opäť dramaticky klesne, takže chuť na sladké sa ešte znásobí. Zajedať únavu sladkosťami nám energiu nedodá, zato sa po čase zaručene v páse objaví pár centimetrov navyše.

Pocit únavy by mal byť pre každého pokynom na oddych, nie k jedlu. Pokynom tela k jedlu je hlad. Ak trpíte chronickým vyčerpaním, zamyslite sa nad tým, prečo tento stav vôbec vznikol a pri najhoršom ho riešte s lekárom alebo psychológom.

Bežnú únavu z kolotoča každodenných povinností si môžete vyliečiť sami zmenou činnosti a režimu. Odíďte na dvojtýždňovú dovolenku, športujte, do jedálnička zaraďte viac ovocia, zeleniny a bielkovín, vyhýbajte sa alkoholu, cigaretám i energetickým nápojom a skúste rešpektovať potreby svojho tela.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Cvičenia a trendy Stres zažeňte pohybom!
FITHALL cvičenie Jóga - liek na stres a bolisti chrbta
Cvičenia a trendy Ako oddychovať aktívne i pasívne