Fithall magazín

Utorok 22.9.2020 meniny má Móric

Zdravý životný štýl

7 omylov v dietológii

7 omylov v dietológii



Rozhodli ste sa vylepšiť si postavu a zhodiť nejaké to kilo? Ak zapátrate v pamäti, iste sa vám vybavia rôzne rady a tipy, čo máte, musíte a nesmiete robiť počas redukčnej diéty. Nie všetko je ale zaručene pravda. Existuje mnoho mýtov, ktoré by vás mohli zviesť na zlú cestu.

1. Omyl - jedzte každé dve hodiny. Toto opatrenie sa obvykle odporúča ľuďom, ktorí stále trpia hladom a jedia veľké porcie jedla naraz. Pokiaľ vám ale stačí jesť 3x až 4x denne bez toho, aby ste pociťovali hlad a vyhýbali sa veľkému energetickému príjmu naraz, bohato vám to stačí.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Zdravie schovanbé pod škrupinou

Tepová frekvencia

Športujete? Potom vrstvite!

 

2. Omyl - najlepšie schudnem pri jednodňovej hladovke. V žiadnom prípade nie! Pri jednodňovom hladovaní môžete síce znížiť svoju hmotnosť až o 2 kg, z toho je ale asi 1,5 kg je voda, ktorú pri prvom väčšom jedle opäť zadržíte a tým sa dostanete na rovnakú váhu, akú ste mali pred hladovkou. Na podobnom princípe sú založené práve tzv. "zázračné" redukčné diéty. Z dlhodobého hľadiska takýmto spôsobom rozhodne neschudnete. A čo viac, pri opakovaných hladovkách sa váš organizmus prispôsobí nižšiemu príjmu potravy, súčasne dôjde k zníženiu bazálneho metabolizmu a tým budete ďaleko ľahšie priberať na váhe.

3. Omyl - diéta je redukčná maximálne do 5000 kJ. To nie je vôbec pravda, pretože redukčná diéta je každá, pri ktorej dôjde k redukcii hmotnosti vplyvom obmedzenia energetického, resp. kalorického príjmu. Pre niekoho môže byť jej hodnota na začiatku aj 10 000 kJ. Pre určenie počiatočnej hodnoty redukčnej diéty potrebujete zanalyzovať zápisky vášho doterajšieho jedálnička.

4. Omyl - jedálniček zapisujte každý deň. Nevadí ale, že až večer. Chyba. Aj pri čo najväčšej poctivosti v zápisoch sa budete líšiť od reality asi o 30%. S veľkou pravdepodobnosťou tak zapíšete len najväčšie prehrešky, často vám ale uniknú tie menšie, ktoré tiež majú svoj význam pre správne nastavenie vášho redukčného režimu.

5. Omyl
- hlavne nesladiť. To neplatí tak úplne. Sladenie nápojov nemusí byť vôbec škodlivé, veď 5 g rozpusteného cukru je len asi 100 kJ. Na druhej strane jedna oblátka s čokoládovým krémom môže obsahovať až 700 kJ a to predovšetkým v tukoch. Takže pozor! Osladené nápoje ale zase môžu znížiť pocit hladu.

6. Nezáleží na tom, ako schudnem, pretože váhu už si nejako udržím. Udržať si zníženú hmotnosť je v skutočnosti ďaleko ťažšie, ak ste počas diéty nedodržiavali žiadny režim.

7. V lekárni je dostať rad zaručených prostriedkov na chudnutie. To nie je tak úplne pravda, pretože väčšina z nich nepatrí do kategórie "lieky", a teda pri nich nie je účinok preukázaný žiadnymi klinickými štúdiami. A ak by naozaj dokázali to, čo tvrdia v letákoch, potom by ľudí s nadváhou behalo po svete podstatne menej.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Princípy zdravého stravovania
Cvičenia a trendy Zásady cvičenia doma
Starostlivosť o seba Úsmev lieči dušu a zhadzuje kilá