Fithall magazín

Piatok 23.8.2019 meniny má Filip

Jedlo a výživa

Tipy na zdravé a diétne večere

Tipy na zdravé a diétne večere



Večere sú z hľadiska zdravia, chudnutia, naberania svalovej hmoty aj udržiavania stabilnej váhy najdôležitejšie. To, čo zjeme cez deň, sa väčšinou nejakým spôsobom premení na energiu, a ak sa človek stravuje viac či menej rozumne, občasný prehrešok sa počas dňa nejako stratí. Večer a v noci sa ale nič neodpúšťa.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Tipy na zdravé a diétne raňajky

Tipy na zdravé a diétne obedy

Tipy na zdravé a diétne desiaty

 

Hoci kvôli vynálezu elektrickej energie dnes rešpektuje striedanie dňa a noci, ale aj ročných období málokto, náš organizmus sa oklamať tak ľahko nenechá - k večeru spomaľuje metabolizmus a chystá sa k spánku.

Úlohou večerného jedla je zabezpečiť potrebnú energiu pre regeneráciu organizmu počas noci. Spánok slúži k načerpaniu sily do nového dňa a k opravným procesom tkanív. Bez kvalitného jedla môžu také procesy prebiehať ale len ťažko. Práve preto je nezmysel riadiť sa odporúčaniami o nejedení od určitej hodiny (väčšinou 17. alebo 18.). Keď ide človek spať okolo polnoci, žiadne živiny, ktoré by pomáhali obnovovať sily, už pravdepodobne nezostanú.

Zdravá večera by mala byť v prvom rade nabitá vitamínmi, minerálmi, vlákninou a proteínmi a rozhodne by nemala nadmerne zaťažiť tráviace ústrojenstvo. Opulentné tučné jedlá vám zaistia nielen dobrú tepelnú izoláciu v podkoží, ale tiež narušený spánok.

Ak chcete chudnúť, práve večer je vhodná doba pre vynechávanie sacharidových príloh, ako sú cestoviny, knedle, kuskus, zemiaky alebo ryža. Navečer nie je ani príliš vhodné pečivo, či už sa jedná o biele pšeničné alebo celozrnné. Iná situácia nastáva po popoludňajšom tréningu - po ňom sú cukry potreba, ale len v obmedzenom množstve.

Diétne večerné menu môže mať podobu šalátu s tuniakom, kuracieho alebo hovädzieho steaku s grilovanou zeleninou alebo vaječnej omelety z bielkov, ktorú opäť doplníte zeleninou.

Pre naberanie svalov je nutné dodávať sacharidy aj večer, aby sa mohli obnoviť glykogénové zásoby, ktoré sa počas silového tréningu vyčerpali. Potom prichádza na rad chod z kvalitných proteínov (mäso, ryby) a vhodná je aj druhá večera tesne pred spaním v podobe nízkotučného tvarohu alebo syra cottage.

Nie je možné jednoznačne povedať, čo zdravá večera je a čo nie je. Vždy záleží na individuálnych cieľoch a možnostiach jedinca. Aj pre večere platia všeobecné zásady rozumného stravovania - jesť primerané porcie s obsahom základných živín. Pomer jednotlivých živín by sa potom mal premieňať práve v závislosti na našich cieľoch.

Nadmerný kalorický príjem z večerných hostín býva nekompromisne ukladaný v podobe tukových zásob. Nedostatočný príjem energie zase vedie k tomu, že sa telo prepne do úsporného režimu a bude si chcieť prijaté kalórie uchovávať. Najväčšou vedou, čo sa večere týka, je teda odhadnúť správne množstvo, ale aj pomer sacharidov, tukov a bielkovín.

Úplne vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že večer by v jedálničku mali prevládať bielkoviny a vláknina, naopak so sacharidmi je dobré trochu šetriť.

Častou chybou býva tiež každodenný večerný dezert alebo zobkanie ovocia. To je síce zdravé, ale práve kvôli množstvu jednoduchých cukrov je na večeru nevhodné. Na druhú stranu je určite lepšou voľbou pred spaním jablko, ako tabuľka čokolády.

Večeru nikdy nevynechávajte - nie nadarmo je jedným z troch hlavných jedál dňa. Využite ju k načerpaniu energie po dlhom dni, aj ako príjemný čas strávený s rodinou.


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Poradňa Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení