Fithall magazín

Pondelok 21.10.2019 meniny má Uršuľa

Jedlo a výživa

Tipy na zdravé a diétne obedy

Tipy na zdravé a diétne obedy



Jedlo uprostred dňa by malo poskytnúť energiu na popoludnie, a to bez uspávacieho efektu. Mnoho ľudí má sklony obed odbiť, pretože naňho nemajú chuť alebo čas. Keď obed chýba alebo je nedostatočný, nemôžeme od nášho tela ani mozgu očakávať, že bude v druhej polovici dňa podávať výkony. V opačnom prípade, kedy je poludňajšia porcia zbytočne veľká a často doplnená dezertom, je potom stravník ospalý a nesústredený, pretože zamestná žalúdok a rozkolíše si hladinu cukru v krvi. Organizmus je zamestnaný trávením a na nič ďalšie nemá priestor.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Tipy na zdravé a diétne raňajky

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

Jete málo alebo veľa?

 

Zdravý obed by mal byť v ideálnom prípade mixom komplexných sacharidov, bielkovín, vlákniny, minerálov, vitamínov a nenasýtených tukov.

Mnoho žien volí v práci na obed zeleninový šalát s balkánskym syrom a dresingom. Ich obed je síce vitamínovou bombou, ale úplne v ňom chýbajú zložité cukry, ktoré zabezpečia postupné uvoľňovanie energie.

Ani cestoviny typu aglio olio nie sú k obedu to pravé - takému jedlu úplne chýbajú bielkoviny, takže pocit zasýtenia nevydrží príliš dlho.

Pre väčšinu ľudí nie je vhodná ani populárna a napohľad diétna kombinácia mäsa a zeleniny. Zelenina síce sacharidy obsahuje, ale nie je ich dosť na pokrytie energetických potrieb organizmu a po štvrťkilovom steaku budete zase pár hodín "mimo prevádzku".
  
Obľúbenou bodkou za obedom býva dezert. Možno mávate po poludňajšom jedle neprekonateľnú chuť na sladké a veríte, že si o cukor hovorí vaše telo. Po vyváženom obede ale organizmus ďalšie jednoduché sacharidy a nasýtené tuky nepotrebuje - chuť je skôr záležitosťou psychiky a tak, ako ste sa naučili dávať si po obede kávu so zákuskom, tak je tiež ale možné sa tento zlozvyk odnaučiť. Ak bolo vo vašom jedle málo komplexných sacharidov, telo si o cukor zákonite hovorí, avšak doháňať tento deficit čokoládou narobí viac škody ako úžitku.

Obed by mal nasledovať za 3 - 4 hodiny po raňajkách alebo dopoludňajšej desiate. Ak bude pauza medzi jedlami väčšia, organizmus bude mať tendenciu prijatú energiu uchovávať vo vašom podkoží. Pri vynechávaní obeda zase hrozí, že vás večer po príchode domov prepadne vlčí hlad a zásoby v chladničke, ale aj vaše krivky a zdravie budú vo vážnom ohrození.

Obed by nemal byť nástrojom na zaháňanie nudy. Ak ste doma a nemáte nič lepšie na práci, nezneužívajte jedlo ako zábavku. Po obedňajšej pauze v práci sa späť do diela chce málokomu, avšak jedenie by nemalo slúžiť na predĺženie času, kedy sa nemusí nič robiť.

Ak v práci, v škole alebo na cestách nemáte možnosť stravovať sa relatívne zdravo, nič nebráni tomu, aby ste si obed pripravili do krabičky deň vopred. Výhovorky na nedostatok času sú len výhovorkami a vášmu tráviacemu traktu príliš nepomôžu.

Ako už bolo povedané, vyvážený obed by mal byť kombináciou komplexných sacharidov (ryža, cestoviny, zemiaky, sladké zemiaky, celozrnná bagetka, kuskus, pohánka, pšeno), kvalitných bielkovín (mäso, nízkotučné syry, vajcia, ryby, tofu, šmakoun, tempeh , strukoviny), vlákniny (zelenina) a zdravých tukov (rastlinné oleje a tuky, semienka, orechy).

Po takomto jedle sa budete cítiť plní energie a sily a s chuťou sa pustíte do práce či zábavy bez zbytočných pocitov únavy, preplneného žalúdka a ťažkostí. A ak vás predsa len budú naháňať chúťky, zahryznite sa do čerstvého ovocia.

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako si správne rozvrhnúť jedlo počas dňa (noci)?
Výživa Jedlo ako odmena, jedlo ako trest
Jedlo a výživa Urobte si čas na jedlo