Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami

DIY - zdravé lahôdky , ktoré si môžete urobiť sami



Aj pri snahe o redukciu hmotnosti alebo jej udržanie, každého občas chytí chuť na niečo sladké alebo slané. Dobroty zo supermarketov však bývajú často plné cukru, tuku, bielej múky a soli, a preto sú pre zdravie úplne nevhodné. Ako je známe, zakázané ovocie najviac chutí, a preto by sme si ani také potraviny nemali striktne zakazovať.

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Sušené ovocie - sladkosti pre zdravie

Sladkosti - je to skutočne hriech?

Sacharidy pri chudnutí. Áno či nie?

 

Aby sme na svojej kondícii a postave nenapáchali maškrtením príliš škôd, ale naopak dodali organizmu cenné nutričné látky a zároveň si pochutili, nie je nič jednoduchšie, než si lahôdky vyrobiť doma.

Prestavte si čokoľvek, čo máte radi a zamyslite sa nad tým, ako dosiahnuť zdravšie alternatívy - biely cukor nahraďte trstinovým alebo medom, pšeničnú múku napríklad celozrnnou špaldovou, používajte čokoládu s vysokým podielom kakaa, miesto solenia stavte na bylinky a nebojte sa vyskúšať ani niektorú z alternatívnych potravín, ako je tofu, šmakoun alebo tempeh.

Domáce müsli: Kupované müsli (moderným názvom "granola"), obsahuje veľké množstvo cukru a tuku. Ak však chrumkaniu sladkých hrudiek neodoláte, upečte si ich doma v rúre. Zmiešajte čokoľvek, čo máte v müsli radi - ovsené vločky, hrozienka, rôzne druhy sušeného ovocia, lieskové orechy, mandle, vlašské orechy, ľanové semienka, sezam, mak, kokos či škoricu. Do zmesi pridajte pol hrnčeka mlieka a dve lyžice medu alebo javorového sirupu. Zmes premiešajte a rozprestrite na plech vyložený papierom na pečenie. Pečte asi pol hodiny na 180 stupňov, kým hrudky nie sú zlaté. Mali by ste počkať, až müsli vychladne, ale verte, že omamne voňajúcim hrudkám nejde odolať už v momente, keď ležia horúce na plechu.

Kokosové pusinky: Obľúbené cukrovinky na Vianoce, alebo len tak ku káve, si tiež môžete dopriať bez výčitiek. Poriadne vyšľahajte bielky, pridajte trstinový cukor (kto drží diétu môže použiť stéviu) a strúhaný kokos. Zo vzniknutej hmoty vytvorte na papieri na pečenie hrudky a sušte ich v rúre na nízku teplotu, kým nebudú na dotyk suché. Krehké potešenie vám vydrží v igelitovom vrecku alebo v plastovej krabičke naozaj dlho, takže až budete nabudúce hľadať niečo na zub, pusinky budete mať vždy po ruke. Bielky sú navyše bohaté na proteíny, preto si maškrtením pusiniek zaistíte tiež kvalitné živiny.

Tuniakové guľôčky: Na oslavu i k televízii sa skvele hodia rybie guľôčky, podávané z malých papierových košíčkov na muffiny. Zmiešajte tuniaka z plechovky, zbaveného šťavy alebo oleja, s čerstvým syrom  (typu Lučina alebo gervais), pridajte nadrobno nasekanú jarnú cibuľku, soľ a korenie. Hmotu nechajte chvíľku v mrazničke alebo v chladničke, a až trochu stuhne, vytvorte malé guľôčky, ktoré vyvaľkáte v sezamových alebo ľanových semienkach. Jednotlivé loptičky usaďte do papierového košíčka a môžete hodovať. V rybích guľôčkach nájdete veľa bielkovín, žiadny cukor, ale predovšetkým omega 3 nenasýtené kyseliny, ktoré sú v jedálničku toľko potrebné.

Zeleninové chipsy: Klasické presolené zemiakové lupienky nahraďte zeleninou. Kúpte si zemiaky, sladké zemiaky, červenú repu, zeler, baklažán, mrkvu, cuketu alebo papriku a nakrájajte ich na tenké plátky. Lupienky rozložte na papier na pečenie, osoľte, okoreňte a pokvapkajte olivovým olejom. Pečte v rúre asi pol hodiny, kým nebudú lupienky krásne chrumkavé. Podávajte ich s dipom z bieleho jogurtu a čerstvých byliniek.


Dobrú chuť!

 

Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Sacharidy - palivo a zdroj energie pre vaše telo
Jedlo a výživa Schudnete s ovocím?
Jedlo a výživa Ovocie pri diéte