Fithall magazín

Utorok 17.9.2019 meniny má Olympia

Jedlo a výživa

Zdravie schované pod škrupinou

Zdravie schované pod škrupinou



Lieskové a vlašské orechy boli už v staroveku považované za symbol lásky a plodnosti. Práve tieto druhy patria medzi najobľúbenejšie a ich spotreba stúpa v období Vianoc, kedy bývajú často súčasťou sviatočnej tabule. Po zvyšok roka sa na orechy ale trochu zabúda, čo je škoda, pretože ich zloženie má pozitívny vplyv na vlasy, nechty, kožu, tráviacu sústavu, srdce a celý rad ďalších orgánov.

Čo obsahujú

Látky obsiahnuté v jadrách orechov pomáhajú organizmu vyvážiť produkciu hormónov, podporujú vývoj svalstva, spaľujú tuky a významne znižujú hladinu cholesterolu. Tiež pozitívne ovplyvňujú kardiovaskulárny systém, nervovú sústavu a sú účinné pri znižovaní rizika vzniku cievnych chorôb. Okrem toho patria medzi rýchle zdroje energie, preto sa ich konzumácia odporúča obzvlášť po fyzickej záťaži a únave. Orechy všeobecne sú výborným zdrojom vitamínu E a nenasýtených mastných kyselín. Obsahujú aj ďalšie prospešné látky, ako napríklad kvalitné bielkoviny, horčík, vápnik, draslík, meď, mangán, zinok, vitamíny B6, B2, tiamín, biotín a tiež kyselinu listovú. 

 

ČÍTAJTE TIEŽ:

Princípy zdravého stravovania

Zásady cvičenia doma

Tepová frekvencia

 

Kelti označovali vlašský orech za symbol koncentrovanej múdrosti, lebo im jadro pripomínalo ľudský mozog. Verili, že si konzumáciou orechov posilnia intelekt. V Číne sú dodnes súčasťou ľudového liečiteľstva. V Nemecku sa z orechových listov varil čaj, ktorý sa popíjal pri nádche, hnačkových ochoreniach alebo sa používal ako kloktadlo pri bolestiach v krku. Zvonka sa aplikoval na rôzne kožné problémy či hmyzie uštipnutie. Šupka a listy totiž obsahujú veľké množstvo vitamínu C a trieslovín. V dnešnej dobe sa používa éterický olej z orechov ako súčasť prípravkov proti plesňovým ochoreniam.

Druhy orechov a ich účinky

Vlašské orechy

Znižujú cholesterol a zabraňujú kôrnateniu tepien. Obsahujú železo, selén, zinok, horčík, mangán, fluór, draslík, fosfor, vitamín E a vitamíny skupiny B. Lisuje sa z nich olej, ktorý je veľmi kvalitný a predstavuje veľký zdroj nenasýtených mastných kyselín. Z nezrelých orechov sa vyrábajú likéry, kompóty a tiež sa nakladajú do octu. Zrelé jadrá sa používajú do múčnikov, pečiva, tort, nátierok. Niekedy sa pridávajú aj do mäsových pokrmov. Neodporúča sa ich konzumácia nalačno.

Lieskové orechy
Obsahujú tuky a vitamíny skupiny B, vitamín E a vitamín C. Majú tiež pomerne vysoký obsah železa a medi. Používajú sa predovšetkým do rôznych múčnikov, krémov a nátierok. Skvelé sú tiež ako dekorácia vianočného pečiva.

Burské oriešky
Pôsobia najmä na choroby srdca, krvného obehu, na nervovú sústavu a podporujú krvotvorbu. Pomáhajú tiež pri kožných ochoreniach a dokonca chránia pred zubným kazom. Na tento druh ale býva často alergická reakcia. Sú predovšetkým súčasťou orientálnych jedál, ale môžete ich použiť aj do múčnikov. Jemne namleté sa hodia do cesta a dajú sa využiť aj na prípravu krémov a nátierok. Najznámejšie je arašidové maslo.

Pistáciové orechy
Obsahujú olej, bielkoviny a cukor. Obsahujú tiež fytosteroly, pri ktorých je preukázané, že znižujú hladinu nebezpečného cholesterolu v krvi a majú preventívne účinky proti rôznym typom rakoviny.
Používajú sa k výrobe cukroviniek a zmrzliny.

Kešu oriešky
Sú bohaté na betakarotén, zinok a stopové prvky, ktoré okrem iného podporujú rast buniek a majú vplyv na tvorbu spermií.

Mandle
Sú zdrojom vápnika, horčíka, železa a ďalších minerálnych látok. Pomáhajú chrániť ľudský organizmus pred chorobami srdca. Vynikajúce sú v krémových náplniach a cestách, ale hodia sa aj na prípravu rôznych mäsových pokrmov.

Pekanové orechy
Jedná sa o odrodu vlašských orechov a sú tiež bohaté na vitamíny a minerály. Obsahujú fytochemikálie, ktoré predchádzajú rakovinotvornému bujneniu. Pridávajú sa do rôznych sladkých pokrmov, šalátov, plniek, múčnikov, omáčok, pokrmov z ryže, ale i k mäsu. Konzumovať sa dajú aj surové.

Jedlé gaštany
Sú bohaté predovšetkým na vitamíny skupiny B, vitamín E a C a majú nízky obsah tukov. Chránia ľudský organizmus pred chorobami srdca a pozitívne ovplyvňujú nervový systém. Obľúbené sú pečené alebo varené, alebo ako plnka do hydiny. Gaštanová múka sa používa napríklad na prípravu tort, chleba, pečiva, pudingov a zmrzliny.

Kokosové orechy
Lisovaný kokosový olej sa využíva najmä v kozmetickom priemysle. Kokosové mlieko patrí medzi vynikajúce dochucovadlo, najmä v exotickej kuchyni. Môže sa pridávať aj do zeleninových polievok namiesto klasickej smotany. Pokrm tak získa lahodnú príchuť.

Makadamové orechy
Ich typická chuť a vôňa vynikne až pri opražení na oleji. Výborne chutia obalené v čokoláde alebo s cesnakom a bylinkami. Môžeme nimi tiež zdobiť povrch vianočného pečiva, výborné sú najmä na čokoládovej poleve.

Para orechy
Tieto orechy obsahujú predovšetkým olej, bielkoviny, cukor a vitamíny skupiny B, vitamín E a selén. Najčastejšie sa konzumujú surové, len zriedka sa pridávajú do pečiva. Kvôli vysokému obsahu olejov, sa neodporúčajú dlho skladovať, pretože rýchlo žltnú.

 

Na čo si dať pozor
Orechy najlepšie kupujte v škrupine a olúpte ich až tesne pred konzumáciou. Sú totiž veľmi náchylné na plesne, ktoré môžu produkovať jedovaté a karcinogénne látky tzv aflatoxíny. Pri nákupe si vždy overte dátum spotreby a nikdy nejedzte staré orechy. Pozor na alergie. Deťom ich podávajte opatrne, pod dozorom a radšej namleté. Tým najmenším hrozí vdýchnutie a zadusenie.


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Čo servírovať v zime deťom na tanier?
Zdravý životný štýl Ako udržať dieťaťu správnu váhu
Výživa Bez zeleniny a ovocia to určite nepôjde