Fithall magazín

Štvrtok 21.2.2019 meniny má Eleonóra

Jedlo a výživa

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.

Chcete schudnúť? Jedzte zdravo a správne.



Hoci boli na tému stravovanie pri chudnutí napísané už stohy textov, niektorí ľudia sa stále snažia redukovať nadbytočné kilogramy hladovkami, extrémnym obmedzovaním kalorického príjmu, nevhodnými a nezmyselnými diétami alebo nadmerným cvičením. Kľúčom k chudnutiu je pritom naopak výživné, pravidelné a časté jedenie, vhodne skĺbené s pohybom.


ČÍTAJTE TIEŽ:

Čo sú funkčné potraviny a superpotraviny?

Ako sa v starobe správne stravovať

Chudnutie pri nepravidelnom pracovnom režime


Predovšetkým tí, ktorí počas života opakovane držali rôzne diéty, sa boja pravidelného jedla, pretože majú pocit, že budú zákonite priberať. Veľa ľudí nie je zvyknutých jesť po troch hodinách, a keď potom majú takú frekvenciu v stravovaní dodržiavať, cítia sa nafúknutí a preplnení.

Organizmus, ktorý bol dlhé roky navyknutý na nepravidelnosť v jedle, dlhé intervaly medzi jednotlivými chodmi a nedostatok pohybu, väčšinou na pravidelné jedlo nedokáže zareagovať pozitívne ihneď. Je nutné zmieriť sa s tým, že bude potrebné určité adaptačné obdobie, v ktorom sa metabolizmus pomaly prispôsobí novému štýlu stravovania, prestane sa báť o každú kalóriu a rozbehne sa na plné obrátky. Pri chudnutí je kľúčové toto obdobie vydržať a nepoľavovať. Je dokonca možné, že naozaj v prvých niekoľkých dňoch hmotnosť prechodne stúpne, ale nesmiete sa tým nechať odradiť, pretože inak sa z bludného kruhu priberania a chudnutia nedostanete.

Po začatí dodržiavania nového, rozumného jedálnička sa nevážte. Počkajte aspoň dva týždne až mesiac, než budete skúmať svoje výsledky. Zamerajte sa skôr na kvalitu stravy a na pocit, ktorý zo seba budete mať.

Mnoho chudnúcich programov sľubuje redukciu váhy bez hladu. To však v praxi nikdy nie je možné, pretože v momente, kedy Vaše telo dostane menej energie alebo prijme energiu v inej podobe, ako je zvyknuté, sa bude zákonite o ďalšie kalórie hlásiť. Väčším problémom bývajú skôr chute na určité druhy potravín, ale verte tomu, že keď je jedálniček naozaj vyvážený a pestrý, chute časom pominú. Chuť je skôr psychologický fenomén a je potrebné prijať fakt, že zákusok po obede nepotrebuje naše telo, ale skôr náš mozog, pretože sme sa to tak naučili.

Čo sa týka stravy samotnej, nesnažte sa experimentovať a spoliehať na nové, prevratné novinky na trhu. Väčšina z nich len ťaží z toho, že ľudia potrebujú a chcú chudnúť a sú za to ochotní zaplatiť horibilné sumy, len aby sa nemuseli príliš namáhať.

Ráno začnite raňajkami v podobe komplexných sacharidov (ako sú ovsené vločky, špaldová kaša či celozrnné pečivo), ktoré doplníte bielkovinou (jogurt, šunka, syr), vlákninou (ovocie a zelenina) a zdravými tukmi (orechy , semená). Po troch hodinách si dajte na dopoludňajšiu desiatu jeden kus ovocia alebo malý biely jogurt. Za ďalšie tri hodiny obedujte opäť zložité cukry s chudými proteínmi. Po obede určite vynechajte dezert. Olovrant voľte podľa toho, či idete cvičiť alebo nie. Ak áno, môžete si dopriať olovrant bohatší, pretože energiu využijete. Večer sacharidy obmedzte a dajte si napríklad šalát s kuracím mäsom.

V čase chudnutia neslaďte kávu ani čaj, vynechajte limonády aj džúsy, nejedzte nič vyprážané, obmedzte konzumáciu polotovarov a bielej múky aj cukru.

Celozrnné pečivo, sucháre, cestoviny, zemiaky a ovocie večer už tiež nejedzte. Sú síce zdravé, ale obsahujú prevažne sacharidy, ktoré už nestihnete spáliť.

Chudnutie nie je jednoduché, pretože sme evolučne nastavení skôr na uchovanie energie. Niekedy však stačia malé zmeny v jedálničku a prvé úspechy sa dostavia, tak to nevzdávajte!

 


Autor: Veronika Staňková


Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie Hodnotenie

Späť Späť na zoznam článkov

Súvisiace články
Jedlo a výživa Ako sa stravovať na cestách
Upoutávky Princípy zdravého stravovania
Jedlo a výživa Čo jesť pred a po cvičení